email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatiile de plata

Intrebare:

As dori o informatie referitoare la obligatiile de plata aferente fondului de participare a angajatilor din profitul net pe care trebuie sa le retina si sa le vireze societatea, de la angajati, ca sume retinute la sursa.

Raspuns (dat in aprilie 2006)

Anterior abordarii obligatiilor pe care angajatorul trebuie sa le retina si vireze pentru aceste sume platite, trebuie sa ne referim si la dreptul de a acorda asemenea sume reprezentand stimulente din fondul de participare la profit, drept care a fost pus in discutii cu ocazia modificarilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale.

1. Societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si regii autonome

La societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, profitul contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit se poate repartiza pe anumite destinatii, fiind inclusa si destinatia participarii salariatilor la profit.

Societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome, pot stabili prin bugetele de venituri si cheltuieli obligatia de participare la profit ca urmare a serviciilor angajatilor lor in relatie cu acestea. Ele pot acorda aceste drepturi in limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de baza mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, in exercitiul financiar de referinta.

 

Exemplul 1:

Profitul net ramas dupa deducerea sumelor repartizate la lit. a) - d) potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 12.000 milioane lei.

Sumele repartizate (lit. a) - d) potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001) care se deduc anterior participarii salariatilor la profit sunt:

- rezerve legale;

- alte rezerve reprezentand facilitati fiscale prevazute de lege;

- acoperirea pierderilor contabile din anii precedenti;

- constituirea surselor proprii de finantare pentru proiectele cofinantate din imprumuturi externe, precum si pentru constituirea surselor necesare rambursarii ratelor de capital, platii dobanzilor, comisioanelor si a altor costuri aferente acestor imprumuturi externe;

- alte repartizari prevazute de lege.

- Numar mediu de personal 250 de salariati

- Salariu de baza mediu lunar realizat la nivelul agentului economic 4.000.000 lei/salariat

- Fond maxim de participare a salariatilor la profit: 1.000 milioane lei

250 x 4.000.000 = 1.000 milioane lei

- 10% din profitul net ramas dupa deducerea sumelor repartizate mentionate mai sus 1.200 milioane lei

In acest caz, avandu-se in vedere ca nivelul fondului maxim de participare a salariatilor la profit, respectiv 1.000 milioane lei, al carui calcul a avut in vedere salariul de baza mediu lunar realizat, este sub nivelul cotei de 10% din profitul net ramas dupa deducerea sumelor repartizate la lit. a) - d) potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv 1.200 milioane lei, fondul de participare a salariatilor la profit este de maximum 1.000 milioane lei.

Aceasta suma (1.000 milioane lei) se acorda celor 250 de salariati sau numai unora dintre acestia, in mod egal sau diferentiat, in functie de rezultatele si de eficienta muncii fiecaruia, in baza deciziei consiliului de administratie al agentului economic sau a adunarii generale a actionarilor, dupa caz.

 

Exemplul 2:

Profitul net ramas dupa deducerea sumelor repartizate la lit. a) - d) potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 700 milioane lei.

- Numar mediu de personal 250 de salariati

- Salariu de baza mediu lunar realizat la nivelul agentului economic 4.000.000 lei/salariat

- Fond maxim de participare a salariatilor la profit: 1.000 milioane lei

250 x 4.000.000 = 1.000 milioane lei

- 10% din profitul net ramas dupa deducerea sumelor repartizate mentionate mai sus 70 milioane lei

In acest caz, avandu-se in vedere ca nivelul fondului maxim de participare a salariatilor la profit, respectiv 1.000 milioane lei, al carui calcul a avut in vedere salariul de baza mediu lunar realizat, este mai mare decat nivelul cotei de 10% din profitul net ramas dupa deducerea sumelor repartizate la lit. a) - d) potrivit art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 64/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 769/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv 70 milioane lei, fondul de participare a salariatilor la profit este de maximum 70 milioane lei.

Aceasta suma (70 milioane lei) se acorda celor 250 de salariati sau numai unora dintre acestia, in mod egal ori diferentiat, in functie de rezultatele si de eficienta muncii fiecaruia, in baza deciziei consiliului de administratie al agentului economic sau a adunarii generale a actionarilor, dupa caz;

 

2. Societati cu capital privat

In ceea ce priveste personalul celorlalte societati comerciale, din punctul nostru de vedere, acesta poate participa la beneficii. Prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003), prevederile actualului art. 183 alin. (4) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, au fost modificate, vizand participarea numai a fondatorilor societatii la profiturile acesteia. Insa dispozitiile alin. (4) sunt completate de prevederile alin. (5) care stabilesc ca, in toate cazurile, conditiile participarii se vor stabili de adunarea generala, pentru fiecare exercitiu financiar.

Din punctul nostru de vedere, daca actul constitutiv al societatii comerciale prevede in mod expres posibilitatea participarii salariatilor sau a unei anumite parti a acestora la profitul realizat de societatea comerciala, sau daca adunarea generala stabileste o asemenea posibilitate, salariatii vor putea primi sume reprezentand stimulentele din fondul de participare la profit.

De asemenea, negocierea salariului presupune nu numai stabilirea cuantumului acestuia, dar si a tuturor elementelor care fac parte din ceea ce tot mai frecvent se numeste pachetul salarial (salariul de baza, avantaje in natura - acordarea unei masini din patrimoniul afacerii, plata unor asigurari medicale, prime pentru diverse ocazii cum ar fi de Craciun, de Pasti, de 8 martie, de 1 iunie, inclusiv prime acordate din fondul de participare la profit s.a.).

 

3. Obligatii ale angajatorului.

Aceste drepturi sunt venituri asimilate salariilor. Prin urmare, in contextul actual, nici asimilarea sumelor respective veniturilor din dividende si nici cuprinderea in subcategoria diverse venituri nu este corecta, reglementarea fiscala oferind solutia de impozitare. Asadar, in temeiul pct. 68 lit. a) liniuta a 5-a din Hotararea Guvernului nr. 84 din 3 februarie 2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din 18 februarie 2005, „sumele reprezentand […] stimulentele acordate salariatilor agentilor economici” sunt cuprinse in categoria „venituri din salarii sau asimilate salariilor”. Sumele respective vor reprezenta venituri ale lunii in care sunt platite si se vor cumula cu veniturile salariale ale lunii respective, fiind supuse impozitului pe salariu.

a) Contributii individuale:

Contributia individuala de asigurari sociale

Potrivit pct. 19. lit. din Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, in sintagma salariile individuale brute realizate lunar, inclusiv sporurile si adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de munca asupra carora se calculeaza contributia individuala de asigurari sociale de 9,5% nu sunt incluse premiile reprezentand participarea salariatilor la profit. Prin urmare nu veti calcula contributia individuale de asigurari sociale a asiguratilor asupra sumelor reprezentand stimulentele din fondul de participare la profit, acordate salariatilor dupa aprobarea bilantului contabil.

Contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate

Contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, aplicata asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit. Asadar veti datora contributia de 6,5% asupra sumelor respective, temeiul il reprezinta art. 55 alin. (2) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prevederile art. 5 alin. (1) din Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 221/2005 cu modificarile si completarile ulterioare.

Nu veti datora contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj asupra sumelor respective, intrucat potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala in cota de 1%, aplicata numai asupra salariului de baza lunar brut.

b) Contributii ale angajatorului:

Contributia angajatorilor la asigurarile sociale de sanatate

Angajatorul - persoana juridica - la care isi desfasoara activitatea asiguratii, pe baza de contract individual de munca sau in baza unui statut special prevazut de lege au obligatia platii contributiei de 7% raportat la fondul de salarii realizat. In temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, fondul de salarii realizat la care se aplica cota de 7% cuprinde totalitatea sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala.

Asa cum Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 cu modificarile si completarile ulterioare precizeaza, cota contributiei angajatorilor la asigurarile sociale de sanatate se aplica asupra veniturilor utilizate de angajatori pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala, acestea fiind cele care decurg din prevederile contractelor individuale de munca. Cu toate acestea, fondul de salarii, in aplicarea prevederilor in materie de asigurari sociale de sanatate, cuprinde, astfel cum Normele metodologice privind contributia la asigurarile sociale expliciteaza, totalitatea sumelor constituite si utilizate de persoanele fizice si juridice pentru plata drepturilor salariale sau/si drepturilor asimilate salariilor, asa cum sunt definite de prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Asadar, venituri cum este de exemplu cazul stimulentelor din fondul de participare la profit, acordate salariatilor de catre agentii economici dupa aprobarea bilantului contabil, conditiile participarii la profit fiind stabilite de adunarea generala pentru fiecare exercitiu financiar, care au drept sursa de plata profitul societatii comerciale si nu fondul de salarii, sunt venituri supuse impozitului pe salarii. Din punct de vedere al legislatiei privind contributia la asigurarile sociale de sanatate observam astfel o puternica legatura cu legislatia fiscala.

Contributia pentru concedii si indemnizatii

In calitate de angajatori aveti obligatia sa calculati si sa virati casei de asigurari de sanatate cota de contributie pentru concedii si indemnizatii raportata la fondul de salarii realizat, si sa anuntati lunar casei de asigurari de sanatate schimbarile de natura sa modifice elementele de calcul pentru plata contributiei.

Desi prevederile legale stabilesc obligatia angajatorilor de a calcula si vira contributia pentru concedii si indemnizatii pentru persoanele cu care au incheiat raporturi de munca (art. 5 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005), cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,75% este aplicata la fondul de salarii realizat, care dupa cum se cunoaste are o sfera mai larga decat drepturile platite angajatilor. Prin fond de salarii realizat se intelege totalitatea sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala. Daca incercam sa conferim o definitie, cat mai apropiata de realitate, notiunii de drepturi salariale sau de natura salariala, ar trebui sa ne limitam numai la drepturile care decurg din contractul individual de munca sau din orice alt act de numire. Cu toate acestea, trimiterea din Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 la legislatia financiar - fiscala, ne situeaza, din punctul nostru de vedere, intr-o pozitie asemanatoare celei abordate in materia contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

In ceea ce priveste contributia angajatorului la asigurarile sociale, contributia angajatorului la bugetul asigurarilor pentru somaj, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, baza de calcul a acestora nu include din punctul nostru de vedere stimulentele din fondul de participare la profit, acordate salariatilor dupa aprobarea bilantului contabil.

 

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 15 Iunie 2006

Votati articolul "Obligatiile de plata":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X