email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Zonele libere

Intrebare:

Cum se inregistreaza ajutoarele de stat primite de la Regia Autonoma Administratia Zonei Libere prin reducerea redeventei datoarate?

Raspuns (dat in mai 2006)

Potrivit dispozitiilor Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificarile si completarile ulterioare, resursele financiare ale administratiilor zonelor libere se constituie din:

a) venituri din aplicarea tarifelor de acordare a licentelor de desfasurare a activitatii;

b) venituri din aplicarea tarifelor de inchiriere si concesionare;

c) venituri din eliberarea permiselor de acces;

d) venituri din comisioane si prestari de servicii;

e) venituri din alte activitati;

f) venituri provenite din penalitati de intarziere a platilor prevazute in contractele comerciale incheiate;

g) fonduri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, pentru realizarea de investitii pentru domeniul public;

h) alte venituri, credite bancare si resurse atrase.

Nivelul tarifelor pentru inchirieri, concesionari si prestari de servicii se stabileste prin negociere directa sau licitatie, dupa caz, si sunt materializate in contractele incheiate intre administratiile zonelor libere si persoanele fizice si/sau juridice, romane ori straine, care desfasoara activitati in zonele libere. Se concesioneaza bunuri proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si activitati/servicii publice de interes national sau local, aflate in administrarea zonelor libere.

Concesionarea se face in baza unui contract prin care administratia zonei libere, in calitate de concedent, transmite pentru o perioada de cel mult 49 de ani operatorului, in calitate de concesionar, dreptul si obligatia de exploatare a unui bun, a unei activitati sau a unui serviciu public, in schimbul unei redevente, care se constituie venit propriu al administratiei.

Administratiile zonelor libere sunt de fapt regiile autonome cu care agentii economici au incheiat contracte de concesiune precum si toti succesorii in drepturi si obligatii ai acestora, in cazul oricaror reorganizari ulterioare, indiferent de modul de reorganizare si de calitatea succesorilor - autoritati publice sau persoane juridice de drept public sau privat.

Conform dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 1900/2004 privind compatibilizarea ajutoarelor de stat existente, acordate in temeiul Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, societatilor comerciale care functioneaza in zona libera, care au incheiat contracte de concesiune li se renegociaza redeventele stabilite in contracte.

Prevederea se refera la contractele de concesiune cu administratiile zonelor libere, in derulare, care au fost incheiat pana la data de 1 iulie 2002.

Operatiunea se aplica pana la data de 31 decembrie 2011.

Renegocierea se refera la diminuarea redeventelor asumate, actiune care se realizeaza sub coordonarea autoritatilor centrale sau locale sub a caror autoritate functioneaza administratiile zonelor libere. Diminuarea redeventei stabilite de cele doua parti se realizeaza in limita cuantumului ajutorului de stat calculat pentru fiecare societate comerciala in parte, asa cum este prevazut in Anexa 1 din Hotararea Guvernului nr. 1900/2004.

Ajutorul de stat regional, acordat sub forma compensarii redeventei, este calculat de catre Ministerul Finantelor Publice pe baza informatiilor furnizate de catre administratiile zonelor libere si a verificarilor efectuate la sediul agentilor economici.

Acordarea ajutorului de stat se poate obtine pentru:

- investitia initiala

Investitia initiala se refera la crearea unei noi unitati, extinderea unei unitati existente sau inceperea unei activitati care implica o schimbare fundamentala in produsul sau procesul de fabricatie al unei unitati existente, prin rationalizare, diversificare sau modernizare. Poate fi considerata investitie initiala si achizitionarea unei unitati care a fost inchisa sau ar fi fost inchisa daca nu ar fi fost cumparata, cu exceptia cazului in care unitatea in cauza apartine unei intreprinderi in dificultate.

Valoarea ajutorului de stat regional se calculeaza pe baza cheltuielilor realizate cu investitia, respectiv cu imobilizarile corporale si necorporale. Pentru a beneficia de a acordarea ajutorului de stat pentru investitii, cheltuielile cu imobilizarile necorporale trebuie sa nu depaseasca 25% din valoarea cladirilor si echipamentelor respective. Imobilizarile necorporale se refera la acele cheltuieli legate de transferul de tehnologie sub forma achizitionarii de brevete, licente de exploatare sau cunostinte brevetate si cunostinte tehnice nebrevetate.

Acordarea ajutorului de stat pentru investitia initiala este conditionata de mentinerea acesteia pentru o perioada minima de 5 ani.

- crearea de locuri de munca

Crearea de locuri de munca reprezinta cresterea reala a numarului de locuri de munca din intreprinderea beneficiara a unui ajutor de stat, raportata la perioada de referinta, respectiv media ultimelor 12 luni, si este legata de realizarea unei investitii, dar nu mai mult de 3 ani de la finalizarea acesteia. Orice loc de munca pierdut de-a lungul perioadei de referinta trebuie sa fie dedus din numarul de locuri de munca create de-a lungul aceleiasi perioade.

Ajutorul de stat pentru crearea de locuri de munca se calculeaza in functie de nivelul costurilor salariale cu personalul angajat, pe o perioada de 2 ani. Costurile salariale includ salariul brut si contributiile la asigurarile sociale obligatorii. Acordarea ajutorului de stat pentru crearea de locuri de munca este conditionata de mentinerea acestora pentru o perioada minima de 5 ani.

Intensitatea ajutoarelor de stat nu poate depasi insa 50% din cheltuielile aferente investitiei initiale sau din costurile salariale cu personalul angajat pe o perioada de 2 ani, pentru intreprinderile mari. In cazul intreprinderilor mici si mijlocii se pot adauga 15 puncte procentuale.

Intensitatea ajutorului de stat se calculeaza ca un raport procentual intre valoarea ajutorului de stat regional si valoarea cheltuielilor aferente investitiei initiale sau intre valoarea ajutorului de stat regional si valoarea costurilor salariale cu personalul angajat pe o perioada de 2 ani. Intensitatea ajutorului de stat se determina luandu-se in calcul ajutorul de stat primit de agentii economici incepand cu data de 2 ianuarie 2003.

In calculul intensitatii ajutorului de stat se au in vedere costurile aferente investitiilor realizate in perioada 30 iulie 1992 - 1 noiembrie 2004. Plafonul intensitatii ajutorului de stat se aplica la totalul ajutorului, in cazul ajutoarelor acordate concomitent in cadrul mai multor scheme regionale, indiferent daca fondurile provin din surse locale, regionale, nationale sau comunitare.

Acordarea ajutorului de stat societatilor comerciale care functioneaza in zonele libere, care au in derulare contracte de concesiune incheiate cu administratiile zonelor libere pana la data de 1 iulie 2002, se face in concordanta cu prevederile Regulamentului privind ajutorul de stat regional, aprobat prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004 privind punerea in aplicare a Regulamentului privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii si a Regulamentului privind ajutorul de stat regional, cu modificarile si completarile ulterioare.

In ceea ce priveste intrebarea d-voastra cu privire la inregistrarea ajutorului de stat de natura diminuarii redeventei pe care o platiti administratiei zonei libere conform contractelor de concesiune perfectate cu aceasta, mentionam ca pentru redeventa neincasata administratia zonei libere primeste sume de la bugetul de stat sau bugetul local pentru acoperirea minusurilor rezultate din aplicarea facilitatii.

La nivelul societatii d-voastra nu se schimba nimic si nici nu intervin modificari in inregistrarile contabile, deoarece va veti inregistra cu o redeventa mai mica, asa cum rezulta din actele aditionale la contractele de concesiune incheiate cu administratia zonei libere unde va desfasurati activitatea.

Din punct de vedere fiscal, modificarea consta in inregistrarea unor cheltuieli cu redeventele mai mici, in limita cuantumului ajutorului de stat stabilit pentru societatea

d-voastra.

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>


Data aparitiei: 16 Iunie 2006

Votati articolul "Zonele libere":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X