email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

8.3 Regularizarea facturilor emise pentru plati in avans

REGULARIZAREA FACTURILOR FISCALE EMISE PENTRU PLATI IN AVANS

Regularizarea consta in stornarea facturii de avans la data emiterii facturii fiscale pentru contravaloarea integrala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate.

Stornarea se poate face separat sau pe aceeasi factura fiscala pe care se evidentiaza intreaga valoarea a bunurilor livrate sau tariful total al serviciilor prestate.

FACTURI EMISE PENTRU REDUCERI COMERCIALE

PE BAZA DE CUPOANE VALORICE

In situatia reducerilor de pret acordate de producatorii sau distribuitorii de bunuri pe baza de cupoane valorice, facturile de reducere se intocmesc direct pe numele comerciantilor care au acceptat cupoanele valorice de la consumatorii finali, chiar daca initial facturile de livrare a bunurilor pentru care se acorda aceste reduceri de pret au fost emise de producatori sau distribuitori catre diversi intermediari cumparatorirevanzatori. La rubrica „Cumparator“ se inscriu datele de identificare ale cumparatorului care a acceptat cupoanele valorice de la consumatorii finali.

Daca producatorii sau distribuitorii de bunuri incheie contracte cu firme specializate in administrarea cupoanelor valorice, facturile de reduceri de pret se intocmesc astfel:

  • producatorii sau distribuitorii emit o singura factura fiscala cu semnul minus pentru valoarea reducerilor de pret acordate in cursul unei luni si a T.V.A.

Factura trebuie sa cuprinda mentiunea „reduceri de pret acordate in baza cupoanelor valorice conform anexei, iar anexa trebuie sa contina informatii din care sa rezulte valoarea reducerilor de pret acordate de un producator sau distribuitor pentru fiecare comerciant, pe categorii de bunuri. La rubrica „Cumparator“ se inscriu datele de identificare ale firmei specializate in administrarea cupoanelor valorice.

➢ firmele specializate in administrarea cupoanelor valorice emit catre fiecare comer


ciant o singura factura fiscala cu semnul minus pentru toate bunurile in cauza. Pe
factura se inscrie:

  1. – valoarea reducerilor de pret acordate de producatori sau distribuitori in cursul unei luni si a T.V.A. aferente; emiterea
  2. – mentiunea „reduceri de pret acordate in baza cupoanelor valorice conform ane- facturii de xei“. Anexa trebuie sa contina informatii din care sa rezulte valoarea reducerilor reducere de pret acordate de un producator sau distribuitor pentru fiecare comerciant, pe categorii de bunuri;

– la rubrica „Furnizor“: datele de identificare ale firmei specializate in adminis
trarea cupoanelor valorice.

CORECTAREA DOCUMENTELOR

Datele eronate inscrise in

facturi fiscale sau alte documente legale se pot corecta astfel:

➢ cand documentul nu a fost transmis beneficiarului: se anuleaza si se emite un

document;

document;

➢ cand documentul a fost transmis beneficiarului: se emite un nou document care trebuie sa cuprinda:

– informatiile din documentul initial;– numarul si data documentului corectat;

– valorile cu semnul minus;

– informatiile si valorile corecte.

! Documentele de corectie trebuie inregistrate in jurnalul de vanzari (la furnizor) si jurnalul de

cumparari (la beneficiar) si preluate in deconturile intocmite de furnizor/beneficiar pentru perioada in care a avut loc corectarea.

FORMULARE TIPIZATE CU REGIM SPECIAL, COMUNE PE ECONOMIE

Incepand cu data de 1 iulie 2004, urmatoarele formulare tipizate cu regim special, comune pe economie se executa prin imprimarea datelor de identificare pentru fiecare utilizator, asa cum se prevede prin O.M.F.P. nr. 1.849 din 22 decembrie 2003, modificat si completat prin O.M.F.P. nr. 527 din 9 aprilie 2004:

âś” aviz de insotire a marfii cod 14-3-6/A âś” chitanta cod 14-4-1 âś” factura fiscala cod 14-4-10/A âś” factura cod 14-4-10/aA âś” bon comanda – chitanta (TVA) cod 14-4-11 âś” bon comanda – chitanta cod 14-4-11/a âś” chitanta chirii cod 14-4-1/b âś” chitanta inchirieri obiecte cod 14-4-1/m âś” nota de plata numerar ospatar cod 11-4-6 âś” nota de plata virament cod 11-4-6/a

formulare âś” nota de plata numerar hotel cod 27-3-14/a tipizate âś” chitanta (Quittung, Attestation, Receipt) cod 6-8-4 cu regim âś” bon comanda chitanta (foto) cod 6-8-23 special âś” bon de comanda chitanta curatatorie, spalatorie cod 14-4-1/d

âś” borderou de incasari-vanzari cod 14-50-51 âś” nota de predare-restituire cod 14-50-56 âś” bon de comanda – chitanta service auto cod AUTO 14-4-11 âś” monetar cod 14-50-61 âś” buletin de schimb valutar âś” bon cu valoare fixa cod 6-8-31 âś” bon de macinis cod 6-3-10/A âś” extras din borderoul de plati cod 14-4-20 âś” bilet de intrare spectacol cod 14-4-80 âś” fisa de magazie a formularelor cu regim special cod 14-3-8/b

Datele de identificare se executa pe fiecare exemplar original si contin urmatoareledate de informatii: denumirea firmei; numarul de inmatriculare la oficiul registruluiidentificare comertului; codul unic de inregistrare; atributul fiscal; sediul social; contul bancar; ! capitalul social.

Daca pe parcursul desfasurarii activitatii apar modificari ale denumirii firmei, a sediului social sau

a contului bancar, acestea pot fi operate in antetul formularelor prin inscriere manuala sau prin aplicarea unei stampile care sa cuprinda datele de identificare actualizate.

Aceste date se completeaza prin imprimare si pe formularele tipizate specifice anumitor utilizatori, pentru care acestia au primit aprobare de la Ministerul Finantelor Publice.

Important:

Formularele cu regim special de inscriere si numerotare utilizate de sediile secundare trebuie sa die personalizate cu datele de identificare a persoanei juridice. Elementele de identificare a sediului secundar se pot pretipari pe fiecare exemplar original sau se inscriu in momentul emiterii formularului respectiv.

DATE SUPLIMENTARE CE SE INSCRIU PE FACTURI

Pe facturile fiscale intocmite pe formularele personalizate, la rubrica „furnizor“, sub datele imprimate personalizate trebuie inscrise urmatoarele date, in functie de natura operatiei taxabile: in situatia autofacturarii operatiunilor taxabile de catre firmele platitoare de T.V.A.: âś” numele si adresa persoanei stabilite in strainatate 1

Important:

Autofacturarea se efectueaza de catre:

Beneficiarii de prestari de servicii efectuate de prestatori cu sediul in strainatate;

Beneficiarii operatiunilor de leasing extern

in situatia facturilor emise de un reprezentant fiscal: âś” numele persoanei stabilite in strainatate pe care o reprezinta; âś” codul de identificare fiscala atribuit reprezentantului fiscal pentru persoana

stabilita in strainatate.

Important:

Utilizatorii trebuie sa solicite executarea formularelor tipizate cu regim special, comune pe economie, avand imprimate in modelul formularelor sigla, emblema sau elemente grafice de identificare , in diferite culori.

Formularele se executa pe baza de comenzi ferme de formulare tipizate adresate
unitatilor abilitate care functioneaza sub supravegherea Companiei Nationale

„Imprimeria Nationala“ – S.A.

Termenul de livrare pentru formularele solicitate de utilizatori este de maximum 15 zile de la inregistrarea comenzii ferme.

!In urmatoarele cazuri nu se primesc comenzi pentru formulare tipizate cu regim special:

    1. â—Ź firmele care solicita formularele se afla in una dintre urmatoarele situatii: âś” nu au depus declaratiile fiscale sau situatiile financiare la termenele de depunere; âś” nu au fost gasiti, in mod repetat, la domiciliul fiscal declarat sau la sediul social inregistrat,
    2. cu ocazia actiunilor de inspectie fiscala; âś” ca urmare a constatarilor efectuate la sediul social cu ocazia inspectiei fiscale, organul fiscal a depus o sesizare penala in legatura cu modul de gestionare si utilizare a documentelor fiscale;
  • firmele care solicita formularele se afla in evidenta speciala. Inregistrarea in evidenta speciala se opereaza numai daca firmele respective nu au depus declaratii fiscale si situatii financiare in decurs de 12 luni consecutive sau nu au efectuat plati datorate catre bugetul general consolidat.

3. OBLIGATII PRIVIND EVIDENTA OPERA}IUNILOR IMPOZABILE SI DEPUNEREA DECONTULUI

1 Tinerea evidentei contabile pentru determinarea:

a. bazei de impozitare;

b. T.V.A. colectate pentru livrarile de bunuri, prestarile de servicii efectuate si pentru avansurile incasate;

c. T.V.A. deductibile aferente achizitiilor.

2 Asigurarea conditiilor necesare pentru:

  1. a. emiterea documentelor;
  2. b. prelucrarea informatiilor;
  3. c. conducerea evidentelor pe baza jurnalului de vanzari si cumparari.

3 Furnizarea justificarilor necesare organelor fiscale in vederea stabilirii operatiunilor realizate atat la sediul principal, cat si la subunitati.

4 Contabilizarea distincta a veniturilor si cheltuielilor rezultate din operatiunile asocierilor in participatiune.

Conform contractului incheiat intre parti, drepturile si obligatiile legale privind

T.V.A. revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile. La sfarsitul perioadei de raportare, veniturile si cheltuielile, inregistrate pe naturi, se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie. Daca intre partile contractuale au loc decontari in afara decontului de asociere, operatiunile se impoziteaza cu T.V.A.

DOCUMENTE SPECIFICE DE TINERE A EVIDENTEI

Prin O.M.F.P. nr. 171 din 23 ianuarie 2004, completat si modificat prin O.M.F.P. nr. 527 din 9 aprilie 2004, au fost reglementate documentele specifice de tinere a evidentei T.V.A. colectate si T.V.A. deductibile, acestea fiind: jurnalul pentru vanzari, borderoul de vanzari (incasari), borderoul cuprinzand livrarile de bunuri si/sau prestari de servicii pentru care nu se emite factura fiscala si jurnalul pentru cumparari.

1 JURNALUL PENTRU VANZARI

Este utilizat ca:

:
  • jurnal auxiliar pentru inregistrarea livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de servicii;
  • document de stabilire lunara sau trimestriala, dupa caz, a T.V.A. colectate;
  • document de control al unor operatiuni inregistrate in contabilitate.

Important:

Acest jurnal se completeaza atat de persoanele impozabile platitoare de T.V.A., cat si de persoanele impozabile care se afla in regim special de scutire. Pe baza acestui jurnal, persoanele impozabile care sunt in regim special de scutire tin evidenta operatiunilor taxabile si a operatiunilor scutite cu drept de deducere numai pentru a face dovada ca nu au depasit plafonul de scutire stabilit.

RENTROP & STRATON

Modul de completare de catre platitorii de T.V.A.:

:
  • se intocmeste intr-un exemplar, pe formulare tipizate sau cu ajutorul tehnicii de calcul, cu respectarea modelului formularului tipizat, avand paginile numerotate, in care se inregistreaza, fara stersaturi si spatii libere, elementele necesare pentru determinarea corecta a T.V.A. colectate;
    1. â—Ź se completeaza pe baza urmatoarelor documente: a) documente tipizate comune si specifice (facturi fiscale sau alte documente legal
    2. aprobate) privind livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii;
      b) borderou de vanzare (incasare);
      c) raport fiscal de inchidere zilnica emis de casele de marcat;
  • prestarile de servicii si livrarile de bunuri pentru care locul prestarii, respectiv locul livrarii nu sunt considerate a fi in Romania efectuate de persoane impozabile inregistrate ca platitori de T.V.A., se evidentiaza pe baza facturilor externe emise;
  • pentru operatiunile pentru care se aplica reguli speciale, platitorii de T.V.A. sunt obligati sa tina jurnale de vanzari separate de operatiunile pentru care se aplica regimul normal de T.V.A. in care se evidentiaza doar totalul documentului de vanzare inclusiv T.V.A. (operatiunile de intermediere in turism, vinzarea bunurilor second-hand, vanzarea bunurilor prin casele de amanet);
  • importatorii platitori de T.V.A. care au obtinut certificate de exonerare de la plata

T.V.A. evidentiaza baza de impozitare si taxa aferenta importului pe baza declaratiei vamale de import sau a actului constatator emis de autoritatea vamala;

  • platitorii de T.V.A., beneficiari atat ai serviciilor taxabile realizate de persoane impozabile stabilite in strainatate, cat si ai operatiunilor de leasing extern, inre-gistreaza baza de impozitare si taxa aferenta pe baza facturii fiscale emise prin autofacturare;
  • daca perioada fiscala este trimestrul, platitorii de T.V.A. totalizeaza informatiile numai la finele trimestrului.

BORDEROUL DE VANZARE (INCASARE)

Este utilizat ca:

:
  • document de centralizare zilnica a vanzarilor (incasarilor) pentru care nu se emite factura fiscala sau alte documente legal aprobate si numai in situatia in care unitatile respective nu au obligatia sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale;
  • document de inregistrare a vanzarilor (incasarilor) in Jurnalul pentru vanzari;
  • document de stabilire a T.V.A. colectate.

Modul de completare de catre platitorii de T.V.A.:

:

â—Ź se intocmeste intr-un exemplar, pe formulare tipizate sau cu ajutorul tehnicii de calcul, cu respectarea modelului formularului tipizat, avand paginile numerotate, pe baza monetarelor sau a documentelor de centralizare a vanzarilor (incasarilor) pe puncte de lucru.

completarea jurnalului pentru vanzari de catre platitorii de T.V.A.

utilizarea borderoului de vanzare/incasare

completarea borderoului utilizarea borderoului de livrari/ prestari pentru care nu se emite factura

completarea jurnalului pentru cumparari

3 BORDEROUL CUPRINZAND LIVRARI DE BUNURI {I/SAU PRESTARI DE SERVICII PENTRU CARE NU SE EMITE FACTURA FISCALA

BORDEROUL CUPRINZAND LIVRARI DE BUNURI {I/SAU PRESTARI DE SERVICII PENTRU CARE NU SE EMITE FACTURA FISCALA

Este utilizat ca:

:

â–  document pentru inregistrarea T.V.A. pentru alte operatiuni care se considera livrari de bunuri si prestari de servicii, dar pentru care nu se emite factura fiscala. In aceasta categorie se incadreaza: a) bunurile constatate lipsa din gestiune pentru care este obligatorie colectarea

T.V.A.;

b) bunurile achizitionate sau fabricate de orice firma, care sunt utilizate in scopuri care nu au legatura cu activitatea economica desfasurata, sau pentru a fi puse gratuit la dispozitia altor persoane, in masura in care s-a dedus T.V.A. pentru aceste bunuri;

c) bunurile distribuite din activele unei firme catre actionarii sau asociatii sai, efectuate cu ocazia lichidarii;

d) orice distribuire de bunuri din activele unei firme catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a societatii;

e) prestarile de servicii efectuate in mod gratuit de catre o persoana impozabila, in scopuri care nu au legatura cu activitatea sa economica pentru uzul personal al angajatilor sai sau a altor persoane;

Modul de completare:

:

â—Ź se intocmeste intr-un exemplar, pe formulare tipizate sau cu ajutorul tehnicii de calcul, cu respectarea modelului formularului tipizat, avand paginile numerotate, pe baza datelor din contabilitate.

4 JURNALUL PENTRU CUMPARARI

Este utilizat ca:

:
  • jurnal auxiliar pentru inregistrarea achizitiilor de bunuri si servicii;
  • document de stabilire lunara sau trimestriala a T.V.A. deductibile;
  • document de control al unor operatiuni inregistrate in contabilitate.

Modul de completare:

:
  • se intocmeste intr-un exemplar, pe formulare tipizate sau cu ajutorul tehnicii de calcul, cu respectarea modelului formularului tipizat, avand paginile numerotate, in care se inregistreaza, fara stersaturi si spatii libere, elementele necesare pentru determinarea corecta a T.V.A. deductibile;
  • se completeaza pe baza urmatoarelor documente: a) factura fiscala in original emisa pe numele firmei de catre o persoana impo-zabila platitoare de T.V.A.; b) declaratia vamala de import sau un act constatator emis de autoritatile vamale

pentru importul de bunuri; c) alte documente specifice aprobate prin H.G. nr. 831/1997; d) bonurile fiscale emise conform O.U.G. nr. 28/1999 pentru achizitionarea carbu

rantilor auto; e) factura fiscala speciala pentru achizitiile de bunuri supuse accizelor; f) facturile fiscale sau alte documente legale emise pe numele salariatilor unei

persoane impozabile aflati in deplasare in interesul serviciului;

    1. â—Ź platitorii de T.V.A. cu regim mixt au obligatia sa intocmeasca jurnale separate pentru: a) achizitii de bunuri sau servicii destinate realizarii de operatiuni care dau drept
    2. de deducere a T.V.A. b) achizitii de bunuri sau servicii destinate realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere a T.V.A.; c) achizitii de bunuri sau servicii destinate atat realizarii operatiunilor care dau drept de deducere, cat si celor care nu dau drept de deducere a T.V.A.;
  • se utilizeaza de asemenea jurnale de cumparari separate de operatiunile pentru care se aplica regimul normal de T.V.A. pentru achizitiile destinate realizarii operatiunilor pentru care se aplica reguli speciale (operatiunile de intermediere in turism, vanzarea bunurilor second-hand, vanzarea bunurilor prin casele de amanet);
  • importatorii platitori de T.V.A. care au obtinut certificate de exonerare de la plata

T.V.A. evidentiaza baza de impozitare si taxa aferenta importului pe baza declaratiei vamale de import sau a actului constatator emis de autoritatea vamala;

  • platitorii de T.V.A. beneficiari atat ai serviciilor taxabile realizate de persoane impozabile stabilite in strainatate, cat si a operatiunilor de leasing extern, inregistreaza baza de impozitare si taxa aferenta pe baza facturii fiscale emise prin autofacturare;
  • daca perioada fiscala este trimestrul, platitorii de T.V.A. totalizeaza informatiile numai la finele trimestrului.

DEPUNEREA DECONTULUI DE T.V.A.

Pentru platitorii de T.V.A. (reglementat prin O.M.F.P. nr. 256/2004)

Decontul de T.V.A. trebuie intocmit si depus la organul fiscal teritorial la urmatoarele termene:

âś” lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se depune decontul, de catre persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este luna calendaristica;

âś” trimestrial, pana la data de 25 a primei luni din trimestrul urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic.

Persoanele impozabile care au obligatia sa tina evidenta contabila pentru operatiunile realizate pe baza de contract de asociere in participatiune declara prin decont datele si informatiile privind T.V.A. aferenta acestor operatiuni.

completarea jurnalului pentru cumparari

depunerea decontului de catre platitorii

de T.V.A.

! Asocierile in participatiune constituite doar din persoane impozabile romane nu dau nastere unei

persoane impozabile separate. Sunt considerate asocieri in participatiune si asocierile de tip joint-venture, consortium sau alte forme de asociere in scopuri comerciale, care nu au personalitate juridica si sunt constituite in baza Codului comercial sau a Codului civil.

Daca asocierile in participatiune se constituie din persoane impozabile romane si

persoane impozabile stabilite in strainatate sau exclusiv din persoane impozabile

stabilite in strainatate, se aplica urmatoarele reguli:

â—Ź asocierea constituie persoana impozabila si are dreptul sa solicite inregistrarea ca platitor de T.V.A. in situatia in care prin contractul de asociere se prevede ca asocierea nu este reprezentata fata de terti prin asociatul activ, ci actioneaza in

asocieri in nume propriu in contul asociatilor;

nume propriu in contul asociatilor;

participatiune

â—Ź asocierea nu constituie persoana impozabila si nu se inregistreaza ca platitor de

T.V.A. daca prin contractul de asociere se prevede ca asociatul activ reprezinta asocierea fata de terti;

â—Ź asociatul activ trebuie sa isi desemneze in Romania un reprezentant fiscal sau sa isi inregistreze un sediu permanent in cazul asocierilor in participatiune constituite exclusiv din persoane stabilite in strainatate.

Firmele care au in structura subunitati tip sedii secundare neinregistrate ca platitori

sedii

de T.V.A. (sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate

secundare

juridica) trebuie sa intocmeasca un singur decont de T.V.A. pentru intreaga activitate.

! Daca sunteti persoane impozabile inregistrate ca platitori de T.V.A. si sunteti abilitati prin lege sa efectuati vanzarea bunurilor supuse executarii silite, nu trebuie sa inscrieti in decont T.V.A. din facturile fiscale de executare silita.

Daca, urmare a verificarii efectuate de organele de control fiscal, vi se stabiliesc diferente de plata T.V.A., nu trebuie sa inscrieti aceste sume in decont deoarece acestea sunt preluate in fisa sintetica pe platitor de catre compartimentul specializat din cadrul Administratiilor Finantelor Publice teritoriale pe baza actului de control

.

Nu se admite intocmirea si depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare. Corectia datelor se face in luna constatarii si se inregistreaza pe randul de regularizari.

2 Pentru neplatitorii de T.V.A. (reglementat prin O.M.F.P. nr. 257/2004)

depunerea Decontul special de T.V.A. se depune la organul fiscal teritorial de catre persoanele decontului de neinregistrate ca platitori de T.V.A. care sunt beneficiari ai prestarilor servicii taxabile catre neplatitorii si ai operatiunilor de leasing extern efectuate de persoane impozabile stabilite in de T.V.A. strainatate care nu si-au desemnat un reprezentant fiscal in Romania.

Decontul special de T.V.A. se depune la organul fiscal teritorial de catre persoanele decontului de neinregistrate ca platitori de T.V.A. care sunt beneficiari ai prestarilor servicii taxabile catre neplatitorii si ai operatiunilor de leasing extern efectuate de persoane impozabile stabilite in de T.V.A. strainatate care nu si-au desemnat un reprezentant fiscal in Romania.

Decontul se depune numai atunci cand realizeaza astfel de operatiuni.

Termenul de depunere este:

âś” pentru prestari de servicii: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost primita factura prestatorului sau a fost efectuata plata catre prestator, in cazul platilor fara factura;

âś” pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.

Categoriile de prestari de servicii pentru care se datoreaza T.V.A. sunt:

1. inchirierea de bunuri mobile corporale;

  1. operatiuni de leasing avand ca obiect utilizarea bunurilor mobile corporale;
  2. transferul si/sau transmiterea folosintei drepturilor de autor, brevetelor, licentelor, marcilor comerciale si a altor drepturi similare;
  3. serviciile de publicitate si marketing;
  4. serviciile de consultanta, de inginerie, juridice si de avocatura, serviciile contabililor si expertilor contabili, ale birourilor de studii si alte servicii similare;
  5. prelucrarea de date si furnizarea de informatii;
  6. operatiunile bancare, financiare si de asigurari, inclusiv reasigurari, cu exceptia inchirierii de seifuri;
  7. punerea la dispozitie de personal;
  8. telecomunicatiile;
  9. serviciile de radiodifuziune si de televiziune;
  10. serviciile furnizate pe cale electronica;
  11. obligatia de a se abtine de la realizarea sau exercitarea, total ori partial, a unei activitati economice sau a unui drept mentionat mai sus;
  12. prestarile de servicii efectuate de intermediari care intervin in furnizarea prestarilor enumerate de la pct. 1 la 12.

4. OBLIGA}II PRIVIND PLATA T.V.A. DATORATE BUGETULUI DE STAT

prestari de servicii pentru care se datoreaza

T.V.A.

Termenul de plata al T.V.A. datorate, stabilite prin decontul intocmit pentru fiecare perioada fiscala sau prin decontul special, este pana la data la care firmele au obligatia

♦

depunerii deconturilor. Exceptie de la termenul general de plata face importul de bunuri pentru care T.V.A. se

plateste la organul vamal, odata cu indeplinirea formalitatilor vamale.

Plata efectiva la organele vamale nu se face de catre persoanele inregistrate ca platitori de T.V.A. care au obtinut certificate de exonerare de la plata T.V.A., pentru importul de:

  • masini industriale, utilaje tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de masura si control, automatizari, destinate realizarii de investitii;
  • masini agricole si mijloace de transport destinate realizarii de activitati productive;
  • importul de materii prime si materiale consumabile care nu se produc sau sunt deficitare in tara si sunt destinate utilizarii in cadrul activitatii economice a firmei care realizeaza importul.

♦

plata T.V.A. la organele vamale

Eliberarea certificatului de exonerare de la plata in vama a T.V.A. se obtine pe baza de cerere depusa de platitorul de

T.V.A. la organul fiscal teritorial cu conditia de a nu figura cu obligatii bugetare restante reprezentand impozite, taxe, contributii, inclusiv contributiile individuale ale salariatilor si orice alte venituri bugetare, cu exceptia celor esalonate si/sau reesalonate la plata.

RENTROP & STRATON

In vederea obtinerii certificatului, importatorii depun cererea insotita de urmatoarele documente:

  1. – copie de pe actul de infiintare;
  2. – copie de pe documentul de inmatriculare;
  3. – copie de pe documentul care atesta calitatea de platitor de T.V.A.;

obtinerea certificatului de exonerare

  1. – fundamentarea necesarului de materii prime si materiale consumabile care nu se produc in tara sau sunt deficitare pentru care se solicita exonerarea de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata;
  2. – copie de pe contractele externe si/sau comenzile confirmate si/sau facturile externe, insotite de traducerea autorizata sau confirmata pe propria raspundere de catre persoanele care angajeaza legal firma importatoare;
  3. – certificat de atestare fiscala, in original, din care sa rezulte obligatiile bugetare restante reprezentand impozite, taxe, contributii, inclusiv contributiile individuale ale salariatilor si orice alte venituri bugetare din care cele esalonate si/sau reesalonate la plata;
  4. – copie de pe documentele din care rezulta aprobarea investitiei destinate realizarii de activitati productive pentru care sunt efectuate importurile de: âś” masini industriale, utilaje tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de

masura si control, automatizari;âś” masini agricole si mijloace de transport.

Important:

Pe certificatul de exonerare se inscrie perioada pentru care a fost acordat si se elibereaza pentru un an calendaristic. Daca perioada de livrare prevazuta in contracte/comenzi/facturi depaseste anul calendaristic in care a fost eliberat certificatul, pentru anul urmator este necesar sa se solicite un nou certificat de exonerare.

!

Importatorii pot solicita pe baza de cerere, in perioada de valabilitate a certificatelor de exonerare de la plata in vama a T.V.A., suplimentarea certificatului cu alte contracte/comenzi/facturi.

Pe baza certificatelor prezentate in original de importatori, organele vamale au obligatia sa acorde liberul de vama pentru bunurile importate. T.V.A. aferenta importurilor efectuate se calculeaza si se inscrie in declaratia vamala de import, fara a fi platita la organul vamal.

date inscrise de organele vamale pe certificatul de exonerare

La data efectuarii fiecarui import, organele vamale trebuie sa inscrie, pe verso, in originalul certificatului de exonerare urmatoarele date:

❏ pentru importurile de masini industriale, utilaje tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de masura si control, automatizari, masini agricole si mijloace de transport:

  1. numarul declaratiei vamale de import;
  2. contractele, comenzile confirmate;
  3. facturile externe;
  4. valoarea importului in valuta, in cazul importurilor de masini industriale, utilaje tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de masura si control, automatizari, masini agricole si mijloace de transport;

❏ pentru importurile de materii prime si materiale consumabile, care nu se produc sau sunt deficitare in tara:

  1. numarul declaratiei vamale de import;
  2. denumirea materiilor prime si/sau materialelor consumabile;
  3. pozitiile tarifare;
  4. furnizorii externi.

Important:

La declaratia vamala de import se anexeaza o copie de pe certificatul de exonerare de la plata in vama a T.V.A., verificata si vizata de organul vamal pe baza certificatului original prezentat de importator.

OBLIGATII ALE IMPORTATORILOR EXONERATI

DE LA PLATA T.V.A. IN VAMA

Importatorii care au obtinut certificatele de exonerare de plata in vama a T.V.A. au urmatoarele obligatii:

    1. ➢ sa inregistreze T.V.A. datorata prin formula contabila:
    2. 4426 = 4427 „Taxa pe valoarea adaugata deductibila“ „Taxa pe valoarea adaugata colectata“
  • sa evidentieze suma T.V.A. exonerata in vama in jurnalul de vanzari si cumparari pe baza declaratiei vamale de import sau a actului constatator emis de vama;
  • sa preia suma T.V.A. in decontul de T.V.A., atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila.

In functie de destinatia bunurilor sau materiilor prime importate, se stabileste regi-mul de deducere a T.V.A., astfel:

  • daca sunt destinate numai pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere: platitorii nu deduc T.V.A.;
  • daca sunt destinate pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere: platitorii deduc integral T.V.A.;
  • daca sunt destinate realizarii atat de operatiuni care nu dau drept de deducere, cat si de operatiuni care dau drept de deducere: platitorii deduc T.V.A. doar pe baza de pro-rata.

Taxa nedeductibila se inregistreaza in contul de cheltuieli a perioadei fiscale curente

prin formula contabila: 635 „Cheltuieli cu impozite si taxe datorate bugetului de stat“

=

4426 „Taxa pe valoarea adaugata deductibila“

! Daca organele de control constata ner

espec

tarea destinatiei prevazute de lege pentru bunurile

inregistrarea

T.V.A.

RENTROP & STRATON

importate, acestea vor retine originalul certificatului de exonerare a platii T.V.A. si il vor transmite emitentului in vederea anularii. In aceasta situatie, o noua cerere de exonerare a platii taxei pe valoarea adaugata la organele vamale nu poate fi aprobata timp de 12 luni de la data anularii.

Persoanele neinregistrate ca platitori de T.V.A., dar care sunt beneficiare atat ale prestarilor de servicii realizate de persoane impozabile cu sediul in strainatate, cat si a operatiunilor de leasing extern, au obligatia sa plateasca efectiv T.V.A. aferenta acestor operatiuni. Plata se face prin decontul special de T.V.A.

Pentru determinarea bazei de calcul a T.V.A. datorate, valuta se converteste in lei la curs de cursul de schimb valabil pentru:

schimb

Prestari de servicii

Operatiuni de leasing

activitati pentru care nu este obligatorie utilizarea aparatelor de marcat

    1. â—Ź la data la care a fost primita factura
    2. prestatorului
      sau
  • la data la care s-a efectuat o plata in avans catre prestator, fara factura
    1. â—Ź la data stabilita prin contract
    2. pentru plata ratelor
      sau
  • la data la care s-au efectuat plati in avans, inclusiv plata in avans a ratei de leasing.

OBLIGATIA UTILIZARII APARATELOR DE MARCAT
ELECTRONICE FISCALE

Firmele care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie au obligatia sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Firmele sunt obligate de asemenea sa emita bonuri fiscale si sa le predea clientilor. La soli-citarea clientilor, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale pot elibera si factura fiscala.

1 ACTIVITATI PENTRU CARE NU ESTE OBLIGATORIE UTILIZAREA

Nu este obligatorie utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru desfasurarea urmatoarelor activitati:

utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru desfasurarea urmatoarelor activitati:

âś” comertul ocazional cu produse agricole efectuat de producatorii agricoli indivi-

duali in piete, targuri, oboare sau alte locuri publice autorizate;

âś” livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale;

âś” activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce

functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

âś” serviciile de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport public de

calatori;

âś” vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;

âś” transportul public de calatori pe baza de bilete sau abonamente tiparite, precum si

cu metroul;

âś” activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa

tiparite (bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini

zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule,

bilete de participare la jocuri de noroc; âś” activitatile de asigurari si ale caselor de pensii; âś” activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora.

! Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate:

  1. – de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii;
  2. – prin intermediul automatelor de schimb valutar;

âś” activitatile de asigurari si activitatile financiare si bancare, cu exceptia caselor de schimb valutar apartinand persoanelor juridice autorizate;

âś” activitatile desfasurate in mod independent de persoanele fizice autorizate, inclu-siv ca profesii liberale sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale, dar exclusiv activitatile de taximetrie auto pentru marfuri si persoane;

âś” vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;âś” vanzarea bunurilor de folosinta indelungata pentru care este obligatorie emitereafacturii fiscale;âś” comertul cu amanuntul prin comis-voiajori si prin corespondenta, cu exceptialivrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de catre magazine;âś” serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul

clientului; âś” vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism; âś” furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;

âś” efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte; âś” serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de munca al clientu-lui; âś” vanzarile de bunuri si prestarile de servicii care nu se incaseaza integral cu nume-rar si substitute de numerar; âś” vanzarile de bunuri si prestarile de servicii care nu se incaseaza integral in momentul livrarii bunului sau prestarii serviciului.

2 DOCUMENTE EMISE DE APARATELE DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE

DOCUMENTE EMISE DE APARATELE DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE

Bonul fiscal
Continutul bonului fiscal, cu exceptia bonurilor fiscale emise de aparatele destinate

Continutul bonului fiscal, cu exceptia bonurilor fiscale emise de aparatele destinate

activitatilor de schimb valutar si de taximetrie, cuprinde: a) data, ora si minutul emiterii bonului fiscal; b) numarul de ordine al acestuia, la nivelul zilei de lucru; c) numele sau codul operatorului; d) denumirea fiecarui bun livrat sau a serviciului prestat; e) pretul sau tariful unitar;

f) cantitatea;

g) valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv T.V.A., cu indicarea cotei acesteia;
h) valoarea totala a bonului, inclusiv T.V.A.;
i) valoarea totala a T.V.A. pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cota;
j) valoarea totala a operatiunilor scutite de T.V.A.;
k) valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a T.V.A., daca este cazul.

Rola jurnal

Pe acest document se inscriu toate datele din bonurile fiscale si se pastreaza in arhiva rolafirmelor utilizatoare timp de 2 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul jurnalcaruia a fost intocmit.

Raportul fiscal de inchidere zilnica
Continutul acestui document este urmatorul:
a) denumirea si codul fiscal al firmei emitente;
b) adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; raportul
c) logotipul si seria fiscala a aparatului; fiscal de
d) numarul de ordine numerotat progresiv; inchidere
e) data si ora emiterii; zilnica
f) numarul bonurilor emise in ziua respectiva;
g) valoarea totala a operatiunilor efectuate si totalul T.V.A. cu urmatoarele precizari:

Continutul acestui document este urmatorul:
a) denumirea si codul fiscal al firmei emitente;
b) adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal; raportul
c) logotipul si seria fiscala a aparatului; fiscal de
d) numarul de ordine numerotat progresiv; inchidere
e) data si ora emiterii; zilnica
f) numarul bonurilor emise in ziua respectiva;
g) valoarea totala a operatiunilor efectuate si totalul T.V.A. cu urmatoarele precizari:
  • nivelul cotei T.V.A.;
  • valoarea totala a operatiunilor scutite de T.V.A.;
  • valoarea taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a T.V.A.

In situatia defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale, utilizatorii au urma

toarele obligatii: 1) sa anunte in momentul constatarii defectiunii unitatea de service acreditata sau distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau reprezentantii legali ai acestuia in teritoriu;

2) sa inregistreze intr-un registru special toate operatiunile efectuate si sa emita facturi fiscale pentru respectivele operatiuni, la cererea clientului, pana la repunerea in functiune a aparatelor de marcat electronice fiscale.

Important:

Registrul special trebuie sa aiba paginile numerotate, sa fie sigilat si stampilat de catre organul fiscal teritorial unde utilizatorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.

Utilizatorul prezinta registrul special pentru vizare odata cu depunerea declaratiei de instalare a aparatului la organul fiscal teritorial in a carui raza acesta a fost instalat.

Registrul special si raportul fiscal de inchidere zilnica sunt documente avute in vedere de catre organele fiscale cu ocazia verificarii veniturilor care stau la baza determinarii impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat.

Registrul special se arhiveaza si se pastreaza pe o perioada de 10 ani, iar raportul fiscal de inchidere zilnica pe o perioada de 5 ani.

dosar pentru corectarea sau anularea inregistrtarii unei operatiuni

retururi de marfa

returnarea ambalajelor

CORECTAREA SAU ANULAREA INREGISTRARII UNEI OPERA}IUNI DUPA EMITEREA BONULUI FISCAL

Pentru ca aceasta operatiune sa fie efectuata conform legii, utilizatorul trebuie sa intocmeasca un dosar care sa cuprinda:

  1. sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia:
  2. numarul de ordine al bonului fiscal de corectat, ora si minutul emiterii acestuia;
  3. decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului;
  4. copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
  5. nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.

In cazul returului de marfa, dosarul intocmit de utilizator trebuie sa cuprinda: a) nota de receptie si constatare de diferente intocmita in baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectiva; b) dispozitia de plata-incasare catre casierie pentru restituirea contravalorii bunurilor catre client; c) factura sau factura fiscala in rosu.

Returnarea ambalajelor refolosibile, a caror contravaloare este inclusa in pretul produsului vandut, se mentioneaza inainte de emiterea bonului fiscal prin inscrierea contravalorii acestora ca valoare negativa si cu specificatia „ambalaj refolosibil“.

Important:

Utilizatorii aparatelor de marcat au obligatia sa predea lunar organului fiscal teritorial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare, raportul memoriei fiscale pe perioada de raportare.

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 22 Ianuarie 2007

Votati articolul "8.3 Regularizarea facturilor emise pentru plati in avans":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X