email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bunuri degradate calitativ

O societate de productie are materii prime expirate (materiale de finisaj) pe care nu mai poate sa le utilizeze in procesul de productie. Pentru aceste materii prime a fost facut provizion nedeductibil la sfarsitul anului 2005. Daca in cursul anului 2006 distrug aceste materii prime si reiau provizionul aferent trebuie sa recalculez T.V.A. colectata pentru valoarea distrusa? Daca reusesc sa vand la un pret inferior pretului de cumparare deoarece nu le mai pot folosi la randamentul maxim?

Prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, republicata, se face mentiunea ca valoarea bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ nu reprezinta baza de impozitare a T.V.A. (art. 128 alin. (8) lit b)), numai daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele trei conditii precizate la pct. 6, alin. (9) din normele de aplicare aprobate prin H.G. nr. 44/2004, republicata:

  • bunurile nu sunt imputabile;
  • degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente;
  • se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic.

Pentru a lichida stocurile de materiale degradate calitativ aveti trei posibilitati:

  1. sa le vindeti unor beneficiari chiar daca veti practica un pret mai mic decat cel de achizitie. Pentru vinzarea sub pret nu se mai colecteaza T.V.A., ultima reglementare in acest sens fiind abrogata in prezent (H.G. nr. 401/2000 de aplicare a O.U.G. nr. 17/2000). Singurul act normativ care interzice vanzarea sub costul de achizitie este O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, dar consideram ca acest act normativ nu este aplicabil firmei dvs. care are ca obiect de activitate productia, nu comercializarea, de marfuri. Pentru firma dvs., aceste bunuri reprezinta materii prime si materiale, nu marfuri.;
  2. daca totusi mai pot fi folosite, aveti posibilitatea sa le oferiti sub forma de sponsorizare unor camine de batrani, copii, spitale, primarii etc., caz in care nu trebuie sa colectati T.V.A. daca va incadrati in limitele deductibilitatii legale a cheltuielilor privind sponsorizare. Daca nu va incadrati in limitele legale, se colecteaza T.V.A. doar pentru depasire, iar suma T.V.A. se inregistreaza in Jurnalul pentru vanzari reglementat prin O.M.F.P. nr. 2.217/2006 fara emiterea facturii fiscale. Livrarea bunurilor livrate drept sponsorizare se realizeaza doar pe baza avizului de insotire a marfurilor pe care se face mentiunea „nu se factureaza – bunuri oferite drept sponsorizare“;
  3. sa le distrugeti, fie prin eforturi proprii, fie apelind la firme specializate de incinerare, declasare, groapa de gunoi etc., care vor emite factura fiscala ca document justificativ de prestare a serviciului. In situatia in care distrugerea materialelor se face de catre firma dvs., trebuie sa dovediti ca distrugerea a avut loc in fapt, prin emiterea urmatoarelor documente pe care vi le propunem sa le intocmiti si sa le inaintati pentru semnare persoanelor care au calitatea de reprezentanti legali ai firmei:
  • un referat intocmit de gestionarul materialelor prin care se aduce la cunostinta degradarea calitativa a materialelor si a cauzelor care au contribuit la acest fenomen;
  • decizie de numire a unei comisii care va proceda la distrugerea materialelor inventariate ca fiind depreciate calitativ;
  • un proces-verbal de distrugere care sa fie semnat de toti membrii comisiei si avizat de organul de conducere prin care se precizeaza daca s-au recuperat sau nu diverse alte materiale;
  • intocmirea unei evidente tehnico-operative din care sa rezulte scoaterea din gestiune a materialelor in cauza.

In concluzie, nu se colecteaza T.V.A. pentru niciuna din cele trei operatii mentionate: sponsorizare in limite legale, distrugere sau diferenta negativa de valoare pentru vanzarea de stoc sub costul de achizitie.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, provizionul constituit anul trecut poate fi reluat la venituri neimpozabile dupa scoaterea din gestiune a materialelor degradate.

Din punctul de vedere contabil, formula de inregistrare propusa este, dupa caz, urmatoarea:

  • pentru materiale distruse:

658                                     =  301

„Alte cheltuieli de exploatare“ „Materii prime“

sau

658                                      = 3021

„Alte cheltuieli de exploatare“ „Materii auxiliare“

In acest caz, contul 658 reprezinta o cheltuiala nedeductibila din punct de vedere fiscal deoarece nu este aferenta unui venit.

  • pentru materiale oferite ca sponsorizare este:

658                                      = 301

„Alte cheltuieli de exploatare“ „Materii prime“

sau

658                                       = 3021

„Alte cheltuieli de exploatare“  „Materii auxiliare“

  • pentru materialele vindute:

-transferul din gestiunea de materiale in gestiunea de marfuri:

371                                    = 301

„Materii prime“                    „Marfuri“

sau

371                                     = 3021

„Marfuri“                              „Materii auxiliare“

-emiterea facturii fiscale catre client:

411                                   =     %
„Clienti“                                  707 „Venituri din vanzarea marfurilor“

                                             4427 „T.V.A. colectata“

  • inregistrarea costului marfurilor vandute:

607                                      = 371

 „Cheltuieli privind marfurile“    „Marfuri“

(cheltuiala este integral deductibila la determinarea profitului impozabil, chiar daca vanzarea se face sub costul de achizitie deoarece este o cheltuiala aferenta venitului inregistrat in contul 707)

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 16 Februarie 2007

Votati articolul "Bunuri degradate calitativ":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X