email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

7. Criterii de recunoastere a imobilizarilor corporale

Cele doua conditii pe care un bun trebuie sa le indeplineasca pentru a fi recunoscut ca imobilizare corporala sunt urmatoarele:

  • activul va genera beneficii economice viitoare certe pentru intreprindere;

Modalitatile in care un activ poate sa genereze beneficii economice pentru intreprindere sunt multiple:

-prin utilizare in vederea prestarii de servicii sau productiei de bunuri destinate vanzarii;

-prin schimbarea sa cu alte active;

-prin utilizarea sa pentru decontarea unei datorii;

-prin repartizare catre actionarii/asociatii societatii.

  • costul activului poate fi evaluat credibil.

Se observa ca aceste criterii sunt preponderent de natura economica si nu tin seama de titlul juridic detinut de intreprindere asupra imobilizarii corporale.

Evaluarea initiala a activelor

O imobilizare corporala recunoscuta ca activ va fi evaluata initial la costul sau.

Costul initial la care poate fi evaluata o imobilizare corporala imbraca mai multe forme:

  • cost de achizitie – pentru imobilizarile corporale dobandite cu titlu oneros;
  • cost de productie – pentru imobilizarile corporale produse in cadrul intreprinderii;
  • valoare justa – pentru imobilizarile corporale dobandite cu titlu gratuit.

Costul de achizitie al unei imobilizari corporale cuprinde:

  • pretul de cumparare, inclusiv taxele nerecuperabile, dupa deducerea reducerilor comerciale;
  • costuri cu beneficiile angajatilor legate direct de achizitia imobilizarii corporale;
  • costuri de amenajare a amplasamentului;
  • costuri initiale de livrare si manipulare;
  • costuri de instalare si asamblare;
  • costurile de testare a functionarii corecte a activului dupa deducerea incasarilor nete provenite din vanzarea esantioanelor produse in timpul aducerii activului la parametrii de functionare normali;
  • onorariile profesionale;
  • costurile estimate initiale de demontare si de mutare a elementului si restaurarea amplasamentului unde va fi mutat;
  • costurile indatorarii care sunt direct atribuibile achizitiei unui activ.

O societate din industria metalurgica achizitioneaza un utilaj din import. Despre aceasta tranzactie se cunosc urmatoarele date:

  • pretul de cumparare al utilajului 10.000 EURO;
  • cheltuieli cu montajul facturate de furnizor 2.000 EURO;
  • costuri de amenajare a sectiei de productie in vederea montarii instalatiei (facturate de o firma specializata) 5.000 lei;
  • costuri cu instruirea personalului ce va manevra instalatia respectiva 2.500 lei;
  • onorariul arhitectului 4.000 lei;
  • costuri cu promovarea noilor produse ce vor fi obtinute cu ajutorul instalatiei 15.000 lei;
  • pierderi initiale din exploatare obtinute inainte ca instalatia sa ajunga la parametrii tehnici de operare 1.300 lei;
  • costuri cu salariile personalului de conducere din societatea comerciala respectiva 1.600 lei;
  • curs valutar 3,5 lei/EURO.

Evaluati si inregistrati costul de achizitie al instalatiei.

Element de cost

Inclus in costul de achizitie

Inclus in cheltuielile perioadei

Pret de cumparare al instalatiei

10.000 EURO x 3,5 lei/EURO

Cheltuieli cu montajul

2.000 x 3,5 lei/EURO

Costuri de amenajare a sectiei de productie

5.000 lei

Costuri cu instruirea personalului

2.500 lei

Onorariul arhitectului

4.000 lei

Costuri cu promovarea noilor produse obtinute cu ajutorul instalatiei

15.000 lei

Pierderi initiale din exploatare

1.300 lei

Costuri cu salariile personalului de conducere

1.600 lei

TOTAL

51.000 lei

20.400 lei

Inregistrarea costului de achizitie presupune:

213 „Instalatii tehnice, mijloace

404

51.000 lei

42.000 lei

de transport, animale si plantatii“

„Furnizori de

imobilizari“

401

9.000 lei

„Furnizori“

Costul de productie al unei imobilizari corporale cuprinde:

  • costurile cu materiile prime si materialele necesare productiei;
  • costurile cu salariile personalului direct productiv, precum si orice contributii aferente acestora;
  • cota-parte din costurile indirecte ocazionate de procesul de productie, repartizate rational asupra costului de productie;
  • estimarea initiala a costurilor de demontare si de mutare a elementului si restaurarea amplasamentului unde va fi mutat;
  • costurile indatorarii care sunt direct atribuibile constructiei sau productiei unui activ cu ciclu lung de fabricatie.

In conditiile in care intrarea in intreprindere a imobilizarii corporale se efectueaza cu titlu gratuit, atunci pentru recunoasterea initiala se utilizeaza valoarea justa.

Costurile ulterioare recunoasterii initiale a unui element de imobilizari corporale suporta doua tratamente:

  • costurile cu intretinerea si reparatiile curente ale imobilizarilor corporale nu sunt recunoscute in valoarea contabila a elementelor respective, intrucat ele nu respecta cele doua conditii pentru recunoasterea ca active;
  • cheltuielile care conduc la cresterea performantelor imobilizarii corporale, a duratei de viata utila a acesteia sau care aduc sub orice forma beneficii mai mari decat cele estimate initial pentru activul respectiv vor majora valoarea activului corporal.

Evaluarea ulterioara

Pentru evaluarea ulterioara, entitatea are doua optiuni:

Modelul costului, conform caruia, dupa recunoasterea initiala, o imobilizare corpo-rala va fi evaluata la costul sau minus orice amortizare acumulata si orice pierdere din depreciere acumulata.

Modelul reevaluarii, conform caruia, dupa recunoasterea initiala, o imobilizare corporala va fi evaluata la valoarea reevaluata ca fiind valoarea sa justa la data reevaluarii minus orice amortizare ulterioara acumulata si orice pierdere din depreciere acumulata ulterior.

Reevaluarile se vor realiza cu suficienta regularitate pentru a se asigura ca valoarea contabila nu difera prea mult de ceea ce s-ar fi determinat prin utilizarea valorii juste la data bilantului.

Daca un element de imobilizari corporale este reevaluat, atunci intreaga clasa din care face parte este reevaluata. Frecventa reevaluarilor depinde de evolutia valorii juste a acestora.

Important:

Pentru estimarea valorii juste a unei imobilizari corporale, chiar daca exista o piata activa pentru elementul respectiv, este bine ca reevaluarea sa se efectueze in baza unui raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat de catre ANEVAR.

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 01 Martie 2006

Votati articolul "7. Criterii de recunoastere a imobilizarilor corporale":
Rating:

Nota: 2.5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X