email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratamentul fiscal al contractului de mandat pentru administratorii sau directorii care sunt cetateni romani, rezidenti

contract mandat

TRATAMENTUL FISCAL AL CONTRACTULUI DE MANDAT PENTRU ADMINISTRATORII SAU DIRECTORII CARE SUNT CETATENI ROMANI, REZIDENTI

Mandantul este un contract prin care o persoana, numita mandatar, se obliga sa incheie acte juridice pe seama unei alte persoane, numita mandant, care ii da aceasta imputernicire si pe care il reprezinta. In contractul de mandat se va inscrie suma bruta cuvenita mandatarului. Mandantul poate sa vireze, in numele mandatarului, contributiile obligatorii datorate de catre acesta: impozitul, cas, contributia pentru accidente de munca, somaj, sanatate, contributia de pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.

1. IMPOZITUL IN REGIM DE COMISION

In baza prevederilora art. 52, alin. 1, litera c) din Codul Fiscal, platitorii veniturilor obtinute in baza unui contract de agent, comision sau mandat au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentind plati anticipate.

Determinarea impozitului pe venitul obtinut din activitatea desfasurata in baza contractului de mandat se va face in conformitate cu art. 52, alin. 2 din Codul Fiscal, astfel impozitul ce trebuie retinut se stabileste prin aplicarea unei cote de impunere de 10% la venitul brut.

Termenul de plata a impozitului. Impozitul ce trebuie retinut se vireaza la bugetul de stat pina la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, in baza art. 52, alin. 3 din Codul Fiscal.

Declararea lunara a impozitului se face conform OMFP nr. 80 / 16.01.2007 cu ajutorul formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat" , rindul 32 ” Impozit pe veniturile in regim de consignatie/agent/comision/mandat ”.

Declararea anuala a impozitului se face cu ajutorul Declaratiei 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit", rindul 04 ”Venituri obtinute in baza unui contract de comision sau mandat comercial”.

2. CONTRIBUTIA ASIGURARILOR SOCIALE

In sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, persoanele care realizeaza un venit brut pe an calendaristic, echivalent cu cel putin 3 salarii medii brute si persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente, in baza art. 5, alin. 1, punct IV, litera d) din Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi sociale

Persoanele asigurate obligatoriu sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla domiciliul asiguratului, in termen de 30 de zile de la incadrarea in situatia mentionata, in conformitate cu art. 6, alin. 2 din Legea 19/2000.

In baza art. 6, alin. 3 din Legea 19/2000, se excepteaza de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare administratorii /managerii daca beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de prezenta lege sau daca se regasesc in situatile de: salariat, somer, Parlamentar, Guvernator, Presedinte, Judecator.

Cotele de CAS sunt diferentiate in functie de conditiile de munca, normale, deosebite si speciale. si se aproba anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat. Pentru 2007 cotele sunt: la 29% - conditii normale, 34% - conditii deosebite si 39% - conditii speciale.

Plata contributiei de CAS datorata de asiguratii prevazuti se face lunar de catre acestia, pe baza calculului efectuat si comunicat de casele teritoriale de pensii la care sunt asigurati. Termenul de plata a CAS este pina la sfirsitul lunii pentru luna in curs.

Administratorul sau managerul care are incheiate mai multe contracte de administrare/mandat, in lipsa unui contract de munca, este obligat sa depuna o singura declaratie de asigurare si sa plateasca cota de 29% CAS la o valoare aleasa de catre administrator.

Administratorul sau managerul este exceptat de la plata CAS si de la depunerea declaratiei de asigurare pentru contractul de mandat in cazul in care este asigurat in cadrul sistemului de pensii, printr-un contract individual de munca la o societate, alta decit cea pe care o administreaza.

3. CONTRIBUTIA DATORATA PENTRU ACCIDENTE DE MUNCA SI BOLI PROFESIONALE

Persoanele care sunt comanditati, administratori sau manageri se pot asigura in conditiile prezentei legi, pe baza de contract individual de asigurare, in baza art. 6, alin. 1, lit.d) din Legea 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.

Contributia datorata de persoanele care se asigura facultativ este unica, in valoare de 1%, aplicata asupra venitului lunar asigurat, indiferent de activitatea prestata. Baza lunara de calcul este venitul lunar prevazut in contractul individual de asigurare, care un poate fi mai mic decit salariul de baza minim brut pe tara.

Contributia de 1% de asiurare pentru accidente de munca se vireaza pina la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei de calcul.

4. CONTRIBUTIA DE SOMAJ

Persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente si lte persoane care realizeaza venituri din activitatile desfasurate potrivit legii, se pot asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj in conformitate cu prevederile Art. 20 din Legea 76/2002.

Persoanele care se pot asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj pot incheia un contract de asigurare cu agentia de ocupare a fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, daca au cel putin 18 ani si sunt asigurate in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Venitul lunar minim din contractul de asigurare este salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Persoanele asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj au obligatia de a plati lunar o contributie la bugetul asigurarilor pentru somaj, in cota de 3.25%, aplicata asupra venitului lunar declarat in contractul de asigurare pentru somaj.

Termenul de plata a contributiei de somaj este pina la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei de calcul.

5. CONTRIBUTIA DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE

Toti cetatenii romani cu domiciliul in tara sunt asigurati. In aceasta calitate, persoana in cauza incheie un contract de asigurare cu casele de asigurari de sanatate, direct sau prin angajator, in baza a rt. 211, alin. 1 din Legea 95/2006.

Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate ;

Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6.5% care se aplica asupra veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar. Cota de contributie de 6.5% se plateste trimestrial Obligatia virarii contributiei de asigurari sociale de sanatate revine administratorului sau directorului care a incheiat contract de administrare sau management.

6. CONTRIBUTIA PENTRU CONCEDII SI INDEMNIZATII DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE

Cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, destinata exclusiv finantarii cheltuielilor cu plata acestor drepturi, este de 0,85%, aplicata la fondul de salarii sau, dupa caz, la drepturile reprezentand indemnizatie de somaj ori asupra veniturilor supuse impozitului pe venit, si se achita la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in conditiile legii, in conformitate cu art. 256, alin. 5 din legea 95/2006.

Persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente sunt asigurate pentru concedii si indemnizatii de boala.

Dreptul la concediile si indemnizatiile de boala este conditionat de plata contributiei catre FNUASS, in cota de 0.85%. Cota de contributie catre FNUASS de 0.85% se datoreaza si se achita de catre administratori sau manageri.

Contributia catre FNUASS de 0.85% se vireaza pina la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se efectueaza plata drepturilor salariale si/sau a veniturilor de natura salariala.

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contract mandat


Data aparitiei: 10 Octombrie 2007

Votati articolul "Tratamentul fiscal al contractului de mandat pentru administratorii sau directorii care sunt cetateni romani, rezidenti":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

  • Infiintare microintreprindere: ce facilitati au studentii care vor sa isi deschida propria firma

    • Un student poate infiinta un SRL microintreprindere potrivit OUG nr. 6/2011. Conform prevederilor din OUG nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, cu modificarile si completarile ulterioare, in cadrul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, prin Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (A.I.P.P.I.M.M.), s-a lans...» citeste mai departe aici

  • Corectie facturi cu numere eronate: cum remediem situatia?

    • Emiterea, transmiterea, verificarea si corectarea facturilor electronice in sistemul RO e-Factura implica respectarea stricta a standardelor tehnice si procedurilor stabilite de catre Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Procedura de corectare a facturilor emise de cate o societate este prevazuta la art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.  Corectie facturi cu numere e...» citeste mai departe aici

  • RO e-Transport 2024: GHID ANAF privind transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat

    • Ministerul Finantelor (MF) si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) au lansat un Ghid pentru contribuabilii care au obligatia de a utiliza Sistemul National privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport. Materialul informativ cuprinde o serie de informatii generale privind utilizatorii sistemului national RO e-Transport, modalitatile de utilizare a sistemului, contraventii si sanctiuni. RO e-Transport: categoriile ...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Decontul privind accizele [D120]: Cum arata noul formular

    • ANAF a publicat un proiect de ordin care propune aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare a formularului 120 "Decont privind accizele".  Prin Legea nr.296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung au fost aduse modificari si completari Titlului VIII “Accize si alte taxe speciale” din Legea  nr.227/2015 privind Codul fiscal, in sensul...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X