email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de esalonare la plata: reguli speciale pentru debitori

Procedura de esalonare la plata: reguli speciale pentru debitori
esalonare la plataOrdinul 3896/2020impozite

Prin Ordinul 3896/2020 a fost aprobata Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central (Monitorul Oficial nr. 1104 din 19 noiembrie 2020).
 

Care sunt obligatiile fiscale?

a) obligatiile fiscale principale reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat, precum si obligatiile fiscale accesorii;

b) amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;

c) creantele bugetare stabilite de alte organe si transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creantele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotarari judecatoresti sau alte inscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii;

d) creante rezultate din savarsirea unor infractiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare si amenzi judiciare/penale.
 

Vezi si: Modelul de cerere utilizat pentru esalonarea la plata a datoriilor
 

Prezentam in continuare care sunt regulile speciale privind fuziunea si divizarea debitorilor, dar si cele pentru punerea in aplicare a suspendarii executarii unui act administrativ-fiscal. 
 

Reguli speciale privind fuziunea debitorilor

(1) In situatia in care pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata debitorul fuzioneaza prin absorbtie cu unul sau mai multi debitori, dupa caz, care beneficiaza/nu beneficiaza de esalonare la plata, acesta este obligat sa prezinte organului fiscal proiectul de fuziune in momentul in care acesta isi produce efectele potrivit legii si actele justificative ale fuziunii.

(2) In termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii documentelor prevazute la alin. (1), organul fiscal instiinteaza debitorul cu privire la sumele care trebuie achitate, reprezentand obligatii fiscale preluate de la debitorii care fuzioneaza si nu beneficiaza de esalonare la plata. Modelul instiintarii de plata este prevazut in anexa nr. 19.

(3) Pentru mentinerea valabilitatii esalonarii la plata acordate debitorului, sumele prevazute la alin. (2) trebuie achitate in termen de 30 de zile de la data comunicarii instiintarii de plata. In caz contrar, organul fiscal emite decizie de pierdere a valabilitatii esalonarii la plata a obligatiilor fiscale, precum si decizie de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a penalitatilor de nedeclarare, dupa caz.

(4) La cererea debitorului depusa la organul fiscal pana la implinirea termenului prevazut la alin. (3), obligatiile fiscale cuprinse in instiintarea la plata pot face obiectul modificarii deciziei de esalonare la plata a obligatiilor fiscale si deciziei de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare, dupa caz. Prevederile art. 14 se aplica in mod corespunzator.

(5) In cazul in care debitorul rezultat in urma unei fuziuni nu depune documentele prevazute la alin. (1), insa organul fiscal constata din oficiu operatiunea de fuziune, in termen de 5 zile lucratoare de la data constatarii, acesta instiinteaza debitorul cu privire la sumele care trebuie achitate, reprezentand obligatii fiscale preluate de la debitorii care fuzioneaza si nu beneficiaza de esalonare la plata. Prevederile alin. (3) si (4) se aplica in mod corespunzator.

(6) In cazul in care debitorul nu beneficiaza de esalonare la plata, insa unul sau mai multi debitori cu care fuzioneaza are/au esalonare la plata in derulare, organul fiscal emite, pe numele debitorului rezultat din fuziune, pe baza documentelor prevazute la alin. (1) depuse de debitor sau din oficiu, in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii documentelor sau de la data constatarii operatiunii de fuziune, urmatoarele acte:

a) o noua decizie de esalonare la plata a obligatiilor fiscale si, dupa caz, o noua decizie de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare, pentru obligatiile fiscale ramase nestinse din esalonarile la plata aflate in derulare, cu pastrarea perioadei de esalonare celei mai mari, ramasa din esalonarea aprobata initial;

b) instiintare pentru sumele care trebuie achitate, reprezentand obligatii fiscale datorate de debitorii care fuzioneaza si nu beneficiaza de esalonare la plata. Acestea trebuie achitate in termen de 30 de zile de la data comunicarii instiintarii de plata si reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata acordate potrivit lit. a).

(7) La data emiterii documentelor prevazute la alin. (6) organul fiscal desfiinteaza actele similare emise pe numele debitorului beneficiar al esalonarii la plata si care si-a incetat existenta, conform modelelor prevazute in anexele nr. 20 si 21.
(8) Debitorul poate solicita includerea in esalonare a obligatiilor fiscale cuprinse in instiintarea de plata comunicata potrivit alin. (6) lit. b), pana la implinirea termenului de 30 de zile de la data comunicarii acesteia.

(9) In situatia in care pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata debitorul fuzioneaza prin contopire cu unul sau mai multi debitori care beneficiaza/nu beneficiaza de esalonare la plata, organul fiscal emite o noua decizie de esalonare la plata a obligatiilor fiscale si o noua decizie de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare, dupa caz, prevederile alin. (6) si (7) aplicandu-se in mod corespunzator.
 

Reguli speciale privind divizarea debitorilor

(1) In situatia in care pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata debitorul se divizeaza si repartizarea soldului obligatiilor fiscale se realizeaza catre acelasi debitor si una sau mai multe societati, organul fiscal in administrarea obligatiilor fiscale datorate de debitor, la solicitarea acestuia si pe baza proiectului de divizare in momentul in care acesta isi produce efectele potrivit legii si actelor justificative ale divizarii, emite decizia de modificare a deciziei de esalonare la plata a obligatiilor fiscale si, dupa caz, decizia de modificare a deciziei de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare si modifica graficul de esalonare pana la concurenta sumelor ramase ca urmare a divizarii in sarcina debitorului. Prevederile art. 14 se aplica in mod corespunzator.

(2) Pentru ceilalti debitori care, in urma repartizarii soldului obligatiilor fiscale, preiau obligatii fiscale esalonate la plata, pe baza documentelor prevazute la alin. (1) depuse de debitori sau din oficiu, organele fiscale emit, in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii documentelor sau de la data constatarii operatiunii de divizare, urmatoarele acte:

a) decizii de esalonare la plata a obligatiilor fiscale si, dupa caz, decizii de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare, pentru obligatiile fiscale ramase nestinse din esalonarile la plata aflate in derulare, cu pastrarea perioadei de esalonare ramase din esalonarea aprobata initial;

b) instiintare pentru sumele care trebuie achitate, reprezentand obligatii fiscale datorate de debitori care au preluat obligatii fiscale esalonate, daca este cazul. Acestea trebuie achitate in termen de 30 de zile de la data comunicarii instiintarii de plata si reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata.

(3) Debitorii prevazuti la alin. (2) pot solicita includerea in esalonare a obligatiilor fiscale cuprinse in instiintarea de plata comunicata potrivit alin. (2) lit. b), pana la implinirea termenului de 30 de zile de la data comunicarii acesteia.

(4) In situatia in care pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata debitorul se divizeaza si repartizarea soldului obligatiilor fiscale se realizeaza in totalitate catre mai multe societati nou- constituite, se aplica in mod corespunzator prevederile alin. (2) si (3). In acest caz, organul fiscal emite si comunica debitorului divizat decizia de desfiintare a deciziei de esalonare la plata, precum si decizia de desfiintare a deciziei de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare, dupa caz.


Reguli speciale privind punerea in aplicare a suspendarii executarii unui act administrativ-fiscal


(1) In situatia in care pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata debitorul obtine o suspendare a executarii actului administrativ-fiscal in care sunt individualizate creante fiscale ce fac obiectul esalonarii/amanarii la plata, decizia de esalonare la plata, respectiv decizia de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare se modifica, la cererea debitorului.

(2) Daca decizia de esalonare la plata, respectiv decizia de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare cuprinde doar obligatii fiscale stabilite prin actul administrativ pentru care s-a dispus suspendarea, la cererea debitorului, organul fiscal emite o decizie de desfiintare a deciziei de esalonare la plata, precum si o decizie de desfiintare a deciziei de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare, dupa caz.

(3) In situatia prevazuta la alin. (2), daca prin dispozitivul hotararii judecatoresti definitive instanta respinge actiunea debitorului, in sensul ca mentine dispozitiile actului administrativ- fiscal prevazut la alin. (1), debitorul poate depune o noua cerere de acordare a esalonarii la plata in conditiile cap. I din ordonanta de urgenta.

(4) Daca decizia de esalonare la plata a obligatiilor fiscale, respectiv decizia de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare, cuprinde si alte obligatii fiscale decat cele stabilite prin actul administrativ pentru care s-a dispus suspendarea, la cererea debitorului, organul fiscal emite:

a) instiintare privind diminuarea sumelor esalonate la plata, precum si instiintare privind diminuarea sumelor amanate la plata, dupa caz, pentru sumele ramase nestinse din actul administrativ pentru care s-a dispus suspendarea, conform modelelor prevazute in anexele nr. 22 si 23;

b) decizie de modificare a deciziei de esalonare la plata, precum si decizie de modificare a deciziei de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare, dupa caz, pentru restul obligatiilor ramase de plata din decizia de esalonare la plata si/sau din decizia de amanare la plata a penalitatilor de nedeclarare, dupa caz. In acest caz, graficul de esalonare se intocmeste pe numarul de luni ramase din esalonarea la plata aprobata initial.

(5) In situatia in care pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata, prin dispozitivul hotararii judecatoresti definitive, instanta respinge actiunea debitorului, in sensul ca mentine dispozitiile actului administrativ-fiscal prevazut la alin. (1), care a facut obiectul diminuarii potrivit alin. (4) lit. a), debitorul poate depune cerere de modificare a deciziei de esalonare la plata potrivit art. 5 din ordonanta de urgenta.

(6) In situatia in care instanta respinge actiunea debitorului, in sensul ca mentine dispozitiile actului administrativ-fiscal prevazut la alin. (1), care a facut obiectul diminuarii potrivit alin. (4) lit. a), dupa finalizarea esalonarii la plata acordate, debitorul poate depune o noua cerere de acordare a esalonarilor la plata in conditiile cap. I din ordonanta de urgenta.

(7) In situatia in care instanta admite actiunea debitorului, sumele stinse in contul ratelor de esalonare pana la emiterea deciziilor prevazute la alin. (2) si alin. (4) lit. b) se restituie, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 168 din Codul de procedura fiscala.

(8) In situatia hotararilor judecatoresti definitive prin care se dispune anularea actului administrativ-fiscal, fara ca executarea acestuia sa fie suspendata in prealabil, prevederile alin. (2) sau (4) se aplica in mod corespunzator.
(9) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si in situatia in care pe perioada de valabilitate a esalonarii se desfiinteaza sau se anuleaza, in tot sau in parte, actul administrativ fiscal in care sunt individualizate creante fiscale ce fac obiectul esalonarii la plata.


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
esalonare la plataOrdinul 3896/2020impozite


Data aparitiei: 25 Noiembrie 2020

Votati articolul "Procedura de esalonare la plata: reguli speciale pentru debitori":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X