email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Un nou ghid ANAF - Stabilirea rezidentei fiscale pentru persoanele fizice

Un nou ghid ANAF - Stabilirea rezidentei fiscale pentru persoanele fizice
rezidenta fiscalaimpozitaredubla impunere

Directia generala de asistenta pentru contribuabili a intocmit un nou ghid informativ. Tema principala a acestuia este "Stabilirea rezidentei fiscale pentru persoanele fizice".

Iata mai jos care sunt criteriile de stabilire a rezidentei persoanei fizice, potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri,  situatii privind rezidenta/impozitarea veniturilor, dar si eventuale sanctiuni.

Ghidul se se adreseaza persoanelor fizice rezidente/nerezidente, care parasesc/sosesc in Romania, si in cazul carora este necesara stabilirea/modificarea rezidentei fiscale, respectiv impozitarea veniturilor obtinute.

Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri:

Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in Romania, cat si intr-un stat semnatar al conventiei de evitare a dublei impuneri, rezidenta persoanei fizice se stabileste astfel:

1. Persoana fizica este considerata rezidenta numai a statului in care are domiciliul, respectiv locuinta permanenta aflata la dispozitia sa. O locuinta se considera permanenta daca este proprietatea personala a persoanei fizice, daca aceasta este inchiriata de persoana respectiva sau daca ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa.

2. Daca persoana detine o locuinta permanenta aflata la dispozitia sa in ambele state, este considerata rezidenta numai a statului in care isi are centrul intereselor vitale, respectiv in statul cu care relatiile sale personale si economice sunt mai apropiate.



Daca o persoana fizica detine o locuinta intr-un stat semnatar al unei conventii de evitare a dublei impuneri incheiate cu Romania si detine la dispozitia sa si o locuinta in Romania in timp ce o pastreaza pe prima, faptul ca pastreaza prima locuinta in statul in care a locuit preponderent, unde a muncit si unde se afla familia sa si toate proprietatile sale poate, impreuna cu alte elemente, sa demonstreze ca persoana respectiva si-a pastrat centrul intereselor vitale in celalalt stat, si nu in Romania.

Acelasi criteriu de stabilire a centrului intereselor vitale este folosit in mod corespunzator si pentru persoanele fizice rezidente care parasesc Romania.

Prin centrul intereselor vitale se intelege locul de care relatiile personale si economice ale persoanei fizice sunt mai apropiate. In analiza relatiilor personale se va acorda atentie familiei sotului/sotiei, copilului/copiilor, persoanelor aflate in intretinerea persoanei fizice si care sosesc in Romania impreuna cu aceasta, calitatea de membru intr-o organizatie caritabila, religioasa, participarea la activitati culturale sau de alta natura. In analiza relatiilor economice se va acorda atentie daca persoana este angajat al unui angajator roman, daca este implicata intr-o activitate de afaceri in Romania, daca detine proprietati imobiliare in Romania, conturi la banci in Romania, carduri de credit/debit la banci in Romania.

3. Daca nu poate fi determinat statul in care persoana are centrul intereselor vitale sau daca respectiva persoana nu detine o locuinta permanenta aflata la dispozitia sa in niciunul dintre state, se considera ca este rezidenta a statului in care aceasta locuieste frecvent. Astfel, se vor avea in vedere sederile pe care le are persoana respectiva in toate locurile din acelasi stat.

4. Daca persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state sau nu locuieste in niciunul dintre ele, se va considera ca persoana respectiva este rezidenta a statului a carui nationalitate/cetatenie o are.

5. Daca persoana are nationalitatea/cetatenia ambelor state sau nu are nationalitatea/cetatenia niciunuia dintre ele, autoritatile competente ale statelor contractante vor rezolva aceasta problema pe cale amiabila la nivelul acestora, potrivit articolului „Procedura amiabila” din conventia de evitare a dublei impuneri.

La stabilirea rezidentei se vor avea in vedere si comentariile articolului 4 "Rezident" din Modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.

Orice schimbare aparuta, care poate aduce modificari in ceea ce priveste rezidenta, trebuie comunicata organului fiscal central competent de catre persoana fizica in cauza.
 

Sosirea pe teritoriul Romaniei a persoanei fizice nerezidente

1. Elemente care atesta rezidenta in Romania:

Principalele elemente care sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei, potrivit Codului fiscal, sunt:
- domiciliul in Romania;
- locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata sau care ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;
- centrul intereselor vitale amplasat in Romania;
- persoana fizica este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat.

Alte elemente care sunt luate in considerare la stabilirea rezidentei in Romania sau in statul strain, dar numai impreuna cu elementele mentionate la punctul 3.1.1:

- autovehicul inregistrat in Romania/statul strain;
- permis de conducere emis de autoritatea competenta din Romania/statul strain;
- pasaport emis de autoritatea competenta din Romania/statul strain;
- persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale din Romania/statul strain in toata perioada in care sta in strainatate/Romania;
- persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania/statul strain in toata perioada in care sta in strainatate/Romania.

Daca o persoana fizica nerezidenta nu face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie si indeplineste conditiile de rezidenta prevazute de lege, se va considera ca este rezident in statul roman.

In acest caz, persoana respectiva are obligatie fiscala integrala in Romania, fiind supusa impozitului pe venit pentru venitul obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care aceasta devine rezidenta in Romania, acesteia fiindu-i eliberat la cerere certificatul de rezidenta fiscala. In certificatul de rezidenta fiscala organul fiscal central competent va certifica anul/anii, respectiv perioada din an, pentru care persoana fizica este rezidenta in Romania.

2. Stabilirea rezidentei de catre organul fiscal central competent la sosirea persoanei fizice in Romania

2.1. Completarea si depunerea chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania:
Persoanele fizice care sosesc in Romania si au o sedere in statul roman o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat, au obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania".

Persoanele fizice nerezidente trebuie sa inregistreze chestionarul la organul fiscal central competent, in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania.
Chestionarul poate fi descarcat de pe site-ul ANAF: www.anaf.ro, sectiunea: „Asistenta contribuabili” subsectiunea „Declararea obligatiilor fiscale”, rubrica: „Formulare fiscale ordonate dupa numar” si se poate transmite personal sau prin imputernicit, prin posta, cu confirmare de primire, sau se poate depune la registratura organului fiscal central competent. De asemenea, formularul se poate edita si/sau completa de catre solicitanti si cu ajutorul programului de asistenta, asigurat gratuit de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si se poate transmite prin intermediul serviciului Spatiul Privat Virtual.

2.2. Documentele justificative:

Persoanele fizice au obligatia de a anexa la „Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanelor fizice la sosirea in Romania” urmatoarele documente justificative:

- copia pasaportului, valabil (cetatenii Uniunii Europene anexeaza copia pasaportului sau a documentului national de identitate, valabil);
- copia cartii de identitate/cartii de rezidenta permanente/ permisului de sedere/ certificatului de inregistrare fiscala, emisa/emis de autoritatea competenta din Romania;
- documente care atesta existenta unei locuinte in Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata sau care ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;
- dupa caz, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea competenta a statului strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei fiscale conform legislatiei interne a acelui stat, in original sau in copie legalizata, insotit de o traducere autorizata in limba romana;
- un document emis de autoritatea fiscala straina care atesta ca persoana fizica este scoasa din evidenta sa fiscala, dupa caz, insotit de o traducere autorizata in limba romana;
- orice alte documente care pot sta la baza determinarii rezidentei persoanei fizice.
 

Consulta ghidul integral atasat AICI. 


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
rezidenta fiscalaimpozitaredubla impunere


Data aparitiei: 26 Februarie 2021

Votati articolul "Un nou ghid ANAF - Stabilirea rezidentei fiscale pentru persoanele fizice":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X