email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Acordarea de avantaje in natura

Acordarea de avantaje in natura

Acordarea de avantaje in natura la nivelul unei societati face parte din politica acesteia, fiind considerata o intelegere contractuala sau tacita intre reprezentantii societatii si angajatii sai. De multe ori, acordarea de avantaje in natura pentru salariati constituie o buna practica a societatii de stimulare a salariatilor.

Reflectarea in contabilitate a acordarii acestor avantaje se face avandu-se in vedere continutul economic al tranzactiilor efectuate, respectandu-se astfel principiul contabil prevalenta economicului asupra juridicului.

Din punct de vedere fiscal (impozit pe venit, T.V.A., impozit pe profit) se respecta prevederile fiscale din Codul fiscal.

Conform legislatiei actuale, sunt considerate venituri din salarii, toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de:
• perioada la care se refera,
• denumirea veniturilor ori
• forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.

Pentru o mai buna intelegere a operatiunilor ce se pot efectua in situatia acordarii unui avantaj in natura, in continuare se prezinta un exemplu in acest sens.

EXEMPLU

O societate decide ca la plecarea angajatului Popescu Vasile din societate, sa-i acorde un autoturism, drept recunoastere a meritelor acestuia pentru perioada in care a fost salariat.

Societatea considera transmiterea acestui bun, ca o predare cu titlu gratuit. La data la care are loc cedarea autoturismului, respectiv, in contabilitate acesta se regasea contabilizat astfel:

-valoarea de intrare: 10.000 lei
-amortizare cumulata : 7.000 lei
-valoare neamortizata : 3.000 lei

In fapt, este vorba de o donatie catre un salariat al societatii, dar care din punct de vedere fiscal este considerata „avantaj in natura” si care va fi impozitata ca atare.

Valoarea care va fi considerata avantaj in natura pentru salariat va fi valoarea neamortizata a autoturismului.

Derularea operatiunilor rezultate din acordarea gratuita a autoturismului

1) In baza procesului verbal de predare-primire societatea va descarca gestiunea de mijloace fixe, astfel:

      %                     =                 2133                                         10.000
     2814                              ''Mijloace de transport''        
„Amortizarea instalatiilor,                                                               7.000
mijloacelor de transport,
animalelor si plantatiilor”
      6583                                                                                       3.000
„Cheltuieli privind activele
cedate si alte operatii de capital”

Cheltuiala reprezentand valoarea neamortizata a acestuia va fi considerata cheltuiala deductibila in concordanta cu art. 21 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal, conform caruia cheltuiala ar fi nedeductibila daca nu ar fi impozitata la angajat. In cazul de fata, societatea impoziteaza suma la angajat ca avantaj in natura.

In acelasi timp se va verifica modul de intrare in societate a autoturismului si in situatia in care, la momentul respectiv, s-a inregistrat T.V.A. deductibila, se va colecta T.V.A. pentru valoarea neamortizata a autoturismului.

635                          =                      4427                                  570
„Cheltuieli cu impozitele               TVA colectata
si taxele”


Conform art. 21 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, si aceasta cheltuiala va fi considerata deductibila, deoarece bunul respectiv va fi considerat avantaj in natura si se va impozita prin retinere la sursa.

2) Evidentierea si impozitarea avantajului in natura, in statul de salarii

Consideram urmatoarele date privind veniturile salariale ale salariatului Popescu Vasile, pentru luna martie a anului 2008:

Nr. crt.                        Nume Prenume                                   Popescu Vasile
                                                                                                     (lei)
1               Venit brut realizat                                                         3.500
2               Venituri in natura                                                          3.000
3               Total venituri realizate(1+2)                                            6.500
4               Contributia la fondul de somaj 0,5%                                    32
5               Contributia individuala de asigurari sociale 9,5%                 617

6              Contributia angajatului la asig. sociale de sanatate 6,5%     423
7              Venit net (3-4-5-6)                                                           5.428
8              Deducere personala                                                               0
9              Venit impozabil (7-8)                                                         5.428
10            Impozit pe salarii                                                                 868
11            Reducere venituri in natura                                                 3.000
12            Salariu net (7-10-11)                                                          1.560

Calculul contributiilor datorate de angajator:

•Contributia la asigurari sociale datorata de societate (19,5%) este de 1.268 lei, determinata astfel: 6.500 x 19,5% = 1.268

•Contributia la asigurari sociale de sanatate datorata de societate (5,5%) este de 358 lei, determinata astfel: 6.500 x 5,5% = 358

•Contributia societatii la fondul de somaj (1%) este de 65 lei, determinata astfel: 6.500 x 1% = 65

•Contributia la fondul de garantare al salariilor (0,25%) este de 16 lei, determinata astfel: 6.500 x 0,25% = 16

•Comision la Camera de Munca (0,75%) este de 49 lei, determinat astfel: 6.500 x 0,75% = 49

•Contributia la concedii si indemnizatii (0,85%) este de 55 lei, determinata astfel: 6.500 x 0,85% = 55

•Contributia la fondul de accidente (0.5 – 4%) este de 33 lei, determinata astfel: 6.500 x 0,5% = 33

3) Inregistrarea statului de plata

a) Inregistrarea salariului realizat:

       641                         =                         421                                    3.500

,,Cheltuieli cu salariile personalului”        „Personal-salarii datorate”


ATENTIE!

Venitul in natura nu va fi inregistrat pe cheltuieli cu salariile, el fiind inclus in stat numai in vederea impozitarii.

b) Inregistrarea retinerilor aferente salariului :

      421                 =                                   %                                    1.940
„Personal-salarii                                        4372                                       32
datorate”                                „Contrib. personalului la
                                                       fondul de somaj”
                                                                 4312
                                             „Contrib. personalului la                             617
                                                    asigurarile sociale”
                                                                  4314
                                             „Contrib. angajatilor la                                423
                                                  asig. soc. de sanatate”
                                                                     444
                                               „Impozit pe venituri de                               868
                                                    natura salariilor”


c) Inregistrarea contributiei de asigurari sociale datorate de angajator:
     6451                    =                     4311                            1.268
,,Contributia unitatii                   ,,Contributia unitatii
la asigurarile sociale”                 la asigurarile sociale”

d) Inregistrarea contributiei la asigurarile sociale de sanatate datorate de angajator:
       6453                     =                   4311                                358
,,Contributia angajatorului       ,,Contributia angajatorului
pentru asigurarile sociale           pentru asigurarile sociale
sanatate”                                        de sanatate”

e) Inregistrarea contributiei la fondul de somaj datorate de angajator:
        6452                      =                  4371                                    65
,,Contributia unitatii pentru              ''Contributia unitatii
ajutorul de somaj”                            la fondul de somaj''

f) Inregistrarea contributiei pentru concedii si indemnizatii:
        645/analitic                =               4371/analitic                            55
,,Contributia pentru concedii            ,,Contributia pentru
medicale si indemnizatii”            concedii medicale si indemnizatii”

g) Inregistrarea fondului de garantare pentru plata creantelor salariale:

    645/analitic                     =                 437/analitic                            16
,,Contributia la fondul de              ,,Contributia la fondul de
garantare pentru plata                       garantare pentru plata
creantelor salariale”                              creantelor salariale”

h) Inregistrarea contributiei de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale:
     6451                              =                     4311/analitic                        33
,,Contributia unitatii la                       ,,Contributia pt. accidente
asigurarile sociale”                          de munca si boli profesionale”


i) Inregistrarea comisionului datorat catre Camera de Munca:

     635                                 =                      447/analitic                         49
,,Chelt. cu alte impozite,                         ,,Fonduri speciale analitic
taxe si varsaminte asimilate”                   comision Camera de Munca”

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 10 Iunie 2008

Votati articolul "Acordarea de avantaje in natura":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Retur marfa vanduta cu amanuntul: monografie contabila

    • Gestionarea retururilor este o componenta esentiala a activitatii unei societati comerciale. In acest articol, discutam despre implicatiile contabile ale utilizarii voucherelor electronice in procesul de returnare a produselor, in contextul unei societati comerciale care opereaza un magazin de vanzare de haine. Asadar, vom analiza in continuare modul in care aceste vouchere sunt contabilizate prin intermediul unui studiu de caz. Potrivit art. 37 din HG 479...» citeste mai departe aici

  • Contribuabil mijlociu de la 1 ianuarie 2024: termene pentru raportarea SAF-T cu partea de active

    • Depunerea raportarii SAF-T cu partea de active se face la termenul situatiilor financiare pentru anul 2023, care este pe 29 mai 2024, asa cum reiese din Ordinul 1.783/2021. Termene raportare SAF-T privind activele - studiu de caz Intrebare: "Societatea noastra a fost inclusa in lista contribuabililor mijlocii incepand cu data de 01.01.2024 si urmeaza sa depuna SAF-T incepand cu 01.01.2024. Societatea trebuie sa depuna SAF-...» citeste mai departe aici

  • Cota de impozit pentru persoanele cu venituri a caror sursa nu a fost identificata creste din 1 iulie de la 16% la 70%

    • D.G.R.F.P. Cluj-Napoca informeaza contribuabilii-persoane fizice care realizeaza venituri a caror provenienta nu poate fi dovedita , ca prin Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, a fost adusa o modificare importanta constand in majorarea cotei de impozitare la 70%. Trecerea de la cota de impozit pe venit de 16% la cea de 70% se va face incepand cu data de 1 iulie 2024 si ...» citeste mai departe aici

  • Atentie la regulile de executare silita! Ce trebuie sa stiti in 2024

    • Dupa cum probabil cunoasteti, in cazul in care o societate comerciala sau o persoana fizica nu isi plateste de bunavoie obligatiile fiscale datorate, inspectorii din cadrul A.N.A.F procedeaza la actiuni de executare silita. Foarte important de retinut este faptul ca executarea silita nu se declanseaza daca exista o cerere de restituire/rambursare in curs de solutionare, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decat creanta fiscala datorata de d...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X