email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OG 16/2023 aduce modificari in Codul de procedura fiscala. Vezi noutatile!

OG 16/2023 aduce modificari in Codul de procedura fiscala. Vezi noutatile!
codul de procedura fiscaladubla impunererezidenti

In Monitorul Oficial nr. 86 din 31 ianuarie 2023 a fost publicata OG 16/2023 care aduce modificari semnificative in Codul de procedura fiscala. 

Iata, pe scurt, lista cu principalele noutati prezentata de specialistul nostru Ionut Jinga pe portalcontabilitate.ro

1. ANAF poate efectua controale in vederea verificarii respectarii de catre institutiile financiare raportoare a procedurilor de raportare si de diligenta fiscala prevazute in Acordul FATCA, precum si pentru a monitoriza institutiile financiare raportoare in cazul in care sunt raportate conturi nedocumentate. 

2. Se modifica Procedura amiabila in baza acordurilor sau conventiilor pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri. 

3. Modificari in procedura schimbului de informatii 

 La cererea autoritatii solicitante din alt stat membru, autoritatea solicitata din Romania comunica acesteia orice informatii prevazute de Codul de procedura fiscala, pe care le detine sau pe care le obtine in urma anchetelor administrative.

4.  Procedura noua - Schimbul automat obligatoriu de informatii raportate de Operatorii de platforme

Operatorii de platforme carora le revine obligatia de raportare trebuie sa indeplineasca procedurile de diligenta fiscala si de raportare prevazute intr-o anexa din Codul de procedura fiscala.

5. Protectia datelor

Orice schimb de informatii se realizeaza cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date.

Institutiile financiare raportoare, intermediarii, Operatorii de platforme care au obligatia de raportare si autoritatile competente din Romania sunt considerati operatori de date atunci cand, actionand individual sau in comun, stabilesc scopurile si mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal in sensul Regulamentului (UE) 2016/679.

OG 16/2023 – Codul de procedura fiscala: textul actului normativ

Denumire completa: OG 16/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala 

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. I.2 din Legea nr. 365/2022 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

 

Articolul I

Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 62, alineatele (5) si (12) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(5) In vederea verificarii respectarii de catre institutiile financiare raportoare a procedurilor de raportare si de diligenta fiscala prevazute in anexele nr. 1 si 2 si a procedurilor de conformare prevazute in anexa nr. 1 la Acordul FATCA, precum si pentru a monitoriza institutiile financiare raportoare in cazul in care sunt raportate conturi nedocumentate, Agentia Nationala de Administrare Fiscala poate efectua verificari si controale in acest sens. Procedurile administrative si de punere in aplicare a prezentului alineat se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.......................................................

(12) Institutiile financiare raportoare care intra sub incidenta prezentului articol, art. 291 alin. (4) si a Acordului FATCA furnizeaza in termen de 45 de zile de la cererea A.N.A.F., in cadrul termenului de pastrare, prevazut la alin. (11), informatii si documente referitoare la:

a) masurile pe care s-au bazat pentru aplicarea procedurilor de diligenta fiscala si de raportare, a procedurilor speciale de diligenta fiscala, precum si a procedurilor suplimentare de raportare si de diligenta fiscala pentru schimburile de informatii referitoare la conturile financiare prevazute in anexele nr. 1 si 2, precum si pentru conformarea cu normele prevazute de Acordul FATCA;

b) orice dovezi pe care s-au bazat pentru aplicarea procedurilor de diligenta si de raportare, a procedurilor speciale de diligenta fiscala, precum si a procedurilor suplimentare de raportare si de diligenta fiscala pentru schimburile de informatii referitoare la conturile financiare prevazute in anexele nr. 1 si 2, precum si pentru conformarea cu normele prevazute de Acordul FATCA.

2. Articolul 282 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 282

Procedura amiabila

(1) In baza prevederilor conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat, cand un contribuabil considera ca masurile luate de unul sau de ambele state contractante au ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conforma cu prevederile acelei conventii sau acord, acel contribuabil isi poate prezenta cazul autoritatii competente a oricaruia dintre statele contractante, daca conventia sau acordul respectiv prevede aceasta posibilitate.

(2) In cazul in care prevederile conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare catre autoritatea competenta a oricaruia dintre statele contractante, contribuabilul rezident in Romania poate solicita A.N.A.F. initierea procedurii amiabile atunci cand considera ca masurile luate de unul sau de ambele state contractante au ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conforma cu prevederile conventiei sau acordului respectiv.

(3) In cazul in care prevederile conventiei sau acordului de evitare a dublei impuneri incheiat de Romania cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare catre autoritatea competenta a oricaruia dintre statele contractante si A.N.A.F. considera ca obiectia contribuabilului nu poate fi admisa sau este nejustificata, A.N.A.F. notifica autoritatea competenta a statului cu care Romania are incheiata o conventie sau un acord de evitare a dublei impuneri asupra acestui fapt sau implementeaza un proces de consultare bilaterala care permite autoritatii competente a celuilalt stat sa isi prezinte opiniile cu privire la obiectul procedurii amiabile.

(4) Prevederile prezentului articol se completeaza cu prevederile Conventiei privind eliminarea dublei impuneri in legatura cu ajustarea profiturilor intreprinderilor asociate (90/436/EEC), ale Codului de conduita revizuit pentru punerea in aplicare efectiva a Conventiei privind eliminarea dublei impuneri in legatura cu ajustarea profiturilor intreprinderilor asociate (2009/C322/01), precum si ale conventiilor sau acordurilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state.

(5) In Romania, autoritatea competenta in realizarea procedurii amiabile este A.N.A.F.

(6) A.N.A.F. realizeaza procedura amiabila si in cazul in care autoritatea competenta a statului cu care Romania are incheiata o conventie sau un acord de evitare a dublei impuneri ii solicita acest lucru.

(7) Modalitatea de derulare a procedurii amiabile se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

(8) Prevederile alin. (1) si (3) se aplica cererilor introduse incepand cu data de la care sunt aplicabile prevederile Conventiei multilaterale pentru implementarea in cadrul tratatelor fiscale a masurilor legate de prevenirea erodarii bazei impozabile si a transferului profiturilor, deschisa spre semnare si semnata de Romania la Paris la 7 iunie 2017, ratificata prin Legea nr. 5/2022 sau ulterior acelei date pentru conventiile sau acordurile de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state care prevad posibilitatea ca un contribuabil sa isi poata prezenta cazul autoritatii competente a oricaruia dintre statele contractante.

3. La articolul 286 litera i), punctele 1 si 3 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

1. in sensul art. 291 alin. (1), art. 291^1, 291^3, 291^4 si 291^5, comunicarea sistematica a informatiilor predefinite catre alt stat membru, fara cerere prealabila, la intervale regulate prestabilite.In sensul art. 291 alin. (1), prin informatii disponibile se inteleg informatiile din dosarele fiscale ale statului membru care comunica informatiile respective, ce pot fi accesate in conformitate cu procedurile de colectare si de procesare a informatiilor din acel stat membru;......................................................

3. in sensul oricaror altor dispozitii din prezentul capitol, cu exceptia prevederilor art. 291 alin. (1) si (4), art. 291^1, 291^3, 291^4 si 291^5, comunicarea sistematica de informatii predefinite furnizate in conformitate cu pct. 1 si 2.In sensul art. 291 alin. (4) si (7), art. 304 alin. (2), art. 308 alin. (2) si (3), anexei nr. 4 si al anexei nr. 5, orice termen scris cu initiala majuscula are sensul atribuit conform definitiilor corespunzatoare prevazute in anexa nr. 1. In sensul art. 308 alin. (2) si (3), orice cuvant scris cu initiala majuscula are intelesul corespunzator definitiilor prevazute in anexa nr. 1 sau anexa nr. 5.

In sensul art. 291^3 si al anexei nr. 3, orice termen scris cu initiala majuscula are sensul atribuit conform definitiilor corespunzatoare prevazute in aceasta anexa. In sensul art. 291^5 si al anexei nr. 5, orice termen scris cu initiala majuscula are sensul atribuit conform definitiilor corespunzatoare prevazute in aceasta anexa.4.

La articolul 286, dupa litera y se introduc doua noi litere, lit. z) si aa), cu urmatorul cuprins:

z) control comun inseamna o ancheta administrativa desfasurata de autoritatea competenta din Romania in comun cu una sau mai multe autoritati competente din celelalte state membre si care are legatura cu una sau mai multe persoane care sunt de interes comun sau complementar pentru autoritatea competenta din Romania sau pentru autoritatile competente din statele membre respective;

aa) incalcarea securitatii datelor inseamna o incalcare a securitatii care conduce la distrugerea, pierderea sau modificarea informatiilor la orice incident de acces, divulgare sau utilizare inadecvata, necorespunzatoare sau neautorizata a acestora, inclusiv, dar fara a se limita la date cu caracter personal transmise, stocate sau prelucrate in alt mod, ca urmare a unor acte ilegale, neglijente sau accidente savarsite cu intentie. O incalcare a securitatii datelor poate viza confidentialitatea, disponibilitatea si integritatea datelor.

5. Articolul 288 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 288

Procedura aplicabila schimbului de informatii la cerere

La cererea autoritatii solicitante, autoritatea solicitata comunica acesteia orice informatii prevazute la art. 284 alin. (1) pe care le detine sau pe care le obtine in urma anchetelor administrative.

6. Dupa articolul 288 se introduce un nou articol, art. 288^1, cu urmatorul cuprins:

Articolul 288^1

Relevanta previzibila

(1) In sensul unei cereri prevazute la art. 288, informatiile solicitate sunt relevante in mod previzibil daca, la momentul transmiterii cererii, autoritatea solicitanta considera ca, in conformitate cu dreptul sau intern, exista o posibilitate rezonabila ca informatiile solicitate sa fie relevante pentru situatia fiscala a unuia sau mai multor contribuabili identificati prin nume sau in alt mod si sa fie justificate in scopul anchetei.

(2) In scopul demonstrarii relevantei previzibile a informatiilor solicitate, autoritatea solicitanta furnizeaza autoritatii solicitate cel putin urmatoarele informatii:a) scopul fiscal pentru care se solicita informatia;b) precizarea informatiilor necesare pentru aplicarea normelor legale in vigoare in privinta taxelor si impozitelor prevazute la art. 285.

(3) In cazul in care o cerere prevazuta la art. 288 vizeaza un grup de contribuabili care nu pot fi identificati individual, autoritatea solicitanta furnizeaza autoritatii solicitate cel putin urmatoarele informatii:

a) o descriere detaliata a grupului;

b) o explicatie privind legea aplicabila si faptele pe baza carora exista motive sa se considere ca contribuabilii din grup nu au respectat legea aplicabila;

c) o explicatie privind modul in care informatiile solicitate ar ajuta sa se stabileasca daca contribuabilii din grup s-au conformat cerintelor legale;

d) daca este cazul, faptele si circumstantele referitoare la implicarea unui tert care a contribuit in mod activ la eventuala nerespectare a legii aplicabile de catre contribuabilii din grup.

7. La articolul 289, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Cererea prevazuta la art. 288 poate contine solicitarea motivata de efectuare a unei anchete administrative. In cazul in care autoritatea solicitata considera ca nu este necesara o ancheta administrativa, aceasta informeaza de indata autoritatea solicitanta cu privire la motivele acestei decizii.

8. La articolul 290, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 290

(1) Autoritatea solicitata furnizeaza informatiile prevazute la art. 288 in cel mai scurt timp posibil, dar nu mai mult de trei luni de la data primirii cererii. In cazul in care autoritatea solicitata nu este in masura sa raspunda cererii in termenul stabilit, aceasta notifica autoritatii solicitante fara intarziere si, in orice caz, dar nu mai mult de trei luni de la primirea cererii, motivele nerespectarii termenului si data la care considera ca va fi in masura sa ofere un raspuns. Acest termen nu poate depasi sase luni de la data primirii cererii.In cazul in care autoritatea solicitata detine deja informatiile cerute, transmiterea acestora se face in termen de doua luni de la data primirii cererii.

9. La articolul 290, alineatul (5) se abroga.

10. La articolul 291, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 291

(1) Autoritatea competenta din Romania comunica autoritatii competente a oricarui alt stat membru, prin schimb automat, toate informatiile care sunt disponibile referitoare la rezidentii din respectivul stat membru, cu privire la urmatoarele categorii specifice de venituri si de capital, astfel cum sunt acestea intelese in temeiul normelor legale in vigoare:

a) venituri din munca;

b) remuneratii platite administratorilor si altor persoane asimilate acestora;

c) produse de asigurari de viata neacoperite de alte instrumente juridice ale Uniunii Europene privind schimbul de informatii si alte masuri similare;

d) pensii;

e) proprietatea asupra bunurilor imobile si venituri din bunuri imobile;

f) redevente.

11. La articolul 291, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alin. (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:

(1^1) Pentru perioadele impozabile care incep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior datei respective, autoritatea competenta din Romania include in informatiile comunicate, conform alin. (1), numarul de identificare fiscala (NIF) al rezidentilor emis de statul membru de rezidenta.

(1^2) Autoritatea competenta din Romania informeaza anual Comisia Europeana cu privire la cel putin doua categorii de venituri si de capital prevazute la alin. (1), in legatura cu care comunica informatii referitoare la rezidentii unui alt stat membru.

12. La articolul 291, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(2) Inainte de 1 ianuarie 2024, autoritatea competenta din Romania informeaza Comisia Europeana cu privire la cel putin patru categorii prevazute la alin. (1), in legatura cu care comunica, prin schimb automat, autoritatii competente a oricarui alt stat membru informatii referitoare la rezidentii respectivului alt stat membru. Informatiile respective vizeaza perioade impozabile care incep la 1 ianuarie 2025 sau ulterior datei respective.

(3) Autoritatea competenta din Romania poate indica autoritatii competente a oricarui alt stat membru faptul ca nu doreste sa primeasca informatii referitoare la una sau mai multe dintre categoriile de venituri si de capital prevazute la alin. (1). In cazul in care autoritatea competenta din Romania nu informeaza Comisia Europeana despre oricare dintre categoriile de venituri si de capital, prevazute la alin. (1), cu privire la care detine informatii disponibile, atunci Romania poate fi considerata drept stat care nu doreste sa primeasca informatii potrivit alin. (1).

13. La articolul 291^1 alineatul (7), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

a) in ceea ce priveste informatiile comunicate in conformitate cu alin. (1), fara intarziere, dupa emiterea, modificarea sau reinnoirea deciziei fiscale anticipate cu aplicare transfrontaliera sau a acordului prealabil privind pretul de transfer si in termen de trei luni de la sfarsitul semestrului anului calendaristic in care s-a emis, s-a modificat sau s-a reinnoit decizia fiscala anticipata cu aplicare transfrontaliera sau acordul prealabil privind pretul de transfer;

14. La articolul 291^1 alineatul (8), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

b) un rezumat al deciziei fiscale anticipate cu aplicare transfrontaliera sau al acordului prealabil privind pretul de transfer, inclusiv o descriere a activitatilor comerciale sau a tranzactiei sau seriei de tranzactii relevante, precum si orice alte informatii care ar putea ajuta autoritatea competenta din alt stat membru sa evalueze un posibil risc fiscal, fara a conduce la divulgarea unui secret comercial, industrial sau profesional sau a unui procedeu comercial ori a unor informatii a caror divulgare ar fi contrara politicii publice;

15. Articolul 291^2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 291^2

Statistici privind schimburile automateAutoritatea competenta din Romania pune la dispozitia Comisiei Europene statistici anuale cu privire la volumul schimburilor automate prevazute la art. 291 alin. (1) si (4) si la art. 291^3 si 291^5, precum si informatii relevante cu privire la costurile si beneficiile administrative si de alta natura legate de schimbul care a avut loc si de orice potentiale modificari, atat pentru administratia fiscala din Romania, cat si pentru terti.

 

16. Dupa articolul 291^4 se introduce un nou articol, art. 291^5, cu urmatorul cuprins:

Articolul 291^5

Domeniul de aplicare si conditiile schimbului automat obligatoriu de informatii raportate de Operatorii de platforme

(1) Operatorii de platforme carora le revine obligatia de raportare trebuie sa indeplineasca procedurile de diligenta fiscala si de raportare prevazute in sectiunile II si III din anexa nr. 5.

(2) In temeiul procedurilor de diligenta fiscala si de raportare prevazute in sectiunile II si III din anexa nr. 5, autoritatea competenta din Romania comunica, prin intermediul schimbului automat si in termenul prevazut la alin. (5), autoritatii competente a statului membru de rezidenta al Vanzatorului raportabil, determinat in temeiul subsectiunii D din sectiunea II a anexei nr. 5, iar in cazul in care Vanzatorul raportabil presteaza servicii de inchiriere de bunuri imobile, autoritatii competente a statului membru in care sunt situate bunurile imobile urmatoarele informatii referitoare la fiecare Vanzator raportabil:

a) numele, adresa sediului social, NIF-ul si, daca este cazul, numarul individual de identificare alocat in temeiul alin. (10) ale Operatorului de platforma care are obligatia de raportare, precum si denumirea comerciala/denumirile comerciale a(le) Platformei/Platformelor pentru care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare in cauza raporteaza informatii;

b) prenumele si numele Vanzatorului raportabil care este o persoana fizica si denumirea juridica a Vanzatorului raportabil care este o Entitate;

c) adresa principala;

d) orice NIF al Vanzatorului raportabil, inclusiv fiecare stat membru emitent, sau, in absenta unui NIF, locul nasterii Vanzatorului raportabil care este o persoana fizica;

e) numarul de inregistrare in Registrul Comertului al Vanzatorului raportabil care este o Entitate;

f) numarul de identificare in scopuri de TVA al Vanzatorului raportabil, daca exista;

g) data nasterii Vanzatorului raportabil care este o persoana fizica;

h) Numarul de identificare a contului financiar in care se plateste sau se crediteaza Contraprestatia, in masura in care acesta este disponibil pentru Operatorul de platforma care are obligatia de raportare si daca autoritatea competenta din statul membru de rezidenta al Vanzatorului raportabil, in sensul subsectiunii D din sectiunea II a anexei nr. 5, nu a informat autoritatile competente din toate celelalte state membre ca nu intentioneaza sa utilizeze Numarul de identificare a contului financiar in acest scop;

i) in cazul in care este diferit de numele Vanzatorului raportabil, pe langa Numarul de identificare a contului financiar, numele titularului contului financiar in care se plateste sau se crediteaza Contraprestatia, in masura in care Operatorul de platforma caruia ii revine obligatia de raportare cunoaste acest nume, precum si orice alte informatii de identificare financiara a titularului contului respectiv disponibile pentru Operatorul de platforma care are obligatia de raportare;

j) fiecare stat membru de rezidenta al Vanzatorului raportabil, determinat in temeiul subsectiunii D din sectiunea II a anexei nr. 5;

k) Contraprestatia totala platita sau creditata in fiecare trimestru al Perioadei de raportare si numarul de Activitati relevante pentru care aceasta a fost platita sau creditata;

l) orice onorarii, comisioane sau taxe retinute sau percepute de Operatorul de platforme care are obligatia de raportare in fiecare trimestru al Perioadei de raportare.

(3) In cazul in care Vanzatorul raportabil presteaza servicii de inchiriere de bunuri imobile, se comunica urmatoarele informatii suplimentare:a) adresa fiecarui Bun imobil listat, stabilita pe baza procedurii prevazute in subsectiunea E din sectiunea II a anexei nr. 5 si numarul cartii funciare respective sau echivalentul acestuia in temeiul dreptului intern al statului membru in care se afla Bunul imobil respectiv, daca este disponibil;b) Contraprestatia totala platita sau creditata in fiecare trimestru al Perioadei de raportare si numarul de Activitati relevante corespunzator fiecarui Bun imobil listat;c) daca este disponibil, numarul de zile pentru care a fost inchiriat fiecare Bun imobil listat in timpul Perioadei de raportare si tipul fiecarui Bun imobil listat.

(4) In cazul in care un Operator de platforma care are obligatia de raportare comunica informatii incorecte sau incomplete, autoritatea competenta din Romania ii trimite o notificare acestuia pentru a-i furniza toate informatiile necesare astfel incat sa isi poata indeplini obligatia prevazuta la alin. (2).

(5) Comunicarea in temeiul alin. (2) se efectueaza prin intermediul formularului-tip prevazut la art. 303 alin. (5), in termen de doua luni de la incheierea Perioadei de raportare aferente procedurilor de raportare aplicabile Operatorului de platforma care are obligatia de raportare. Autoritatea competenta din Romania comunica primele informatii, in temeiul alin. (2), pentru Perioadele de raportare care incep la 1 ianuarie 2023.

(6) In cazul in care un Vanzator nu comunica informatiile prevazute in sectiunea II din anexa nr. 5 nici dupa primirea a doua atentionari transmise ulterior solicitarii initiale din partea Operatorului de platforma care are obligatia de raportare, dar nu inainte de expirarea unui termen de 60 de zile de la solicitarea initiala, Operatorul de platforma care are obligatia de raportare inchide contul Vanzatorului si nu ii permite acestuia sa se inregistreze din nou pe platforma sau retine plata Contraprestatiei catre Vanzator atat timp cat Vanzatorul nu comunica informatiile solicitate.

(7) Operatorii de platforme care au obligatia de raportare trebuie sa pastreze evidenta masurilor intreprinse si orice informatii pe care s-au bazat pentru efectuarea procedurii de diligenta fiscala si a procedurilor de raportare prevazute in sectiunile II si III din anexa nr. 5. Operatorii de platforme care au obligatia de raportare pastreaza aceste evidente pentru o perioada suficient de lunga si, in orice caz, pentru cel putin cinci ani, dar nu mai mult de zece ani dupa incheierea Perioadei de Raportare la care se refera informatiile.

(8) In vederea verificarii respectarii de catre Operatorii de platforme, care au obligatia de raportare, a procedurii de diligenta fiscala si a procedurilor de raportare prevazute in sectiunile II si III din anexa nr. 5, Agentia Nationala de Administrare Fiscala poate efectua verificari si controale in acest sens. Procedurile administrative si de punere in aplicare a prezentului alineat se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

(9) Prin ordin al presedintelui A.N.A.F. se elaboreaza proceduri administrative de comunicare ulterioara cu Operatorul de platforma care are obligatia de raportare in situatiile in care informatiile raportate sunt incomplete sau incorecte.

(10) Operatorul de platforma care are obligatia de raportare, in sensul lit. b) de la pct. 4, subsectiunea A, sectiunea I din anexa nr. 5, trebuie sa se inregistreze la autoritatea competenta din Romania sau din oricare alt stat membru in vederea respectarii procedurilor de diligenta fiscala si de raportare prevazute in sectiunile II si III din anexa nr. 5.In cazul in care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare in sensul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A al sectiunii I din anexa nr. 5 solicita sa se inregistreze la autoritatea competenta din Romania, aceasta ii aloca un numar individual de identificare si notifica acest numar autoritatilor competente din toate statele membre prin mijloace electronice.Un Operator de platforma care are obligatia de raportare poate alege sa se inregistreze la autoritatea competenta dintrun singur stat membru.

(11) Autoritatea competenta din Romania poate sa reinregistreze un Operator de platforma care are obligatia de raportare a carui inregistrare a fost revocata in conformitate cu alin. (15) numai daca acesta furnizeaza garantii adecvate privind angajamentul sau, respectiv declaratii pe propria raspundere si garantii financiare, de a respecta cerintele de raportare din Uniunea Europeana, inclusiv orice cerinta de raportare neindeplinita. Procedura de aplicare a prezentului alineat se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

(12) In cazul in care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare alege sa se inregistreze in Romania, conform alin. (10), comunica autoritatii competente din Romania urmatoarele informatii:

 

a) numele;

b) adresa postala;

c) adresele electronice, inclusiv site-urile web;

d) orice NIF care i s-a emis Operatorului de platforma care are obligatia de raportare;

e) o declaratie cu informatii privind identificarea Operatorului de platforma care are obligatia de raportare in scopuri de TVA in Uniunea Europeana, in temeiul Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

f) statele membre in care Vanzatorii Raportabili sunt rezidenti in sensul subsectiunii D, sectiunea II.

(13) Dupa inregistrare, Operatorul de platforma informeaza autoritatea competenta din Romania cu privire la orice modificari ale informatiilor prevazute la alin. (12).

(14) Daca un Operator de platforma care are obligatia de raportare nu respecta obligatia de inregistrare sau daca inregistrarea sa a fost revocata in conformitate cu alin. (15), autoritatea competenta din Romania ia masuri efective, proportionale si disuasive, fara a aduce atingere art. 336 alin. (1) lit. t)-ff) si alin. (2) lit. k^1)-r), pentru a asigura conformarea cu prevederile prezentului articol. Autoritatea competenta din Romania impreuna cu toate celelalte autoritati ale statelor membre isi coordoneaza actiunile menite sa asigure conformitatea, inclusiv, in ultima instanta, sa impiedice Operatorul de platforma care are obligatia de raportare sa isi desfasoare activitatea in cadrul Uniunii.

(15) Daca un Operator de platforma care are obligatia de raportare in sensul lit. b) de la pct. 4, subsectiunea A, sectiunea I din anexa nr. 5, nu respecta obligatia de raportare prevazuta in anexa nr. 5 dupa doua atentionari din partea autoritatii competente din Romania, fara a aduce atingere art. 336 alin. (1) lit. t)-ff) si alin. (2) lit. k^1)-r), aceasta ii revoca inregistrarea efectuata in temeiul alin. (10). Inregistrarea se revoca cel tarziu dupa expirarea unui termen de 90 de zile, dar nu inainte de expirarea unui termen de 30 de zile de la a doua atentionare.

(16) In situatia prevazuta la alin. (14) autoritatea competenta din Romania solicita furnizorilor de retele sau servicii de comunicatii electronice oprirea accesului la site-ul sau aplicatia Operatorului de platforma care are obligatia de raportare in sensul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5, pana cand operatorul respectiv se inregistreaza in Romania sau intr-un alt stat membru.

(17) Furnizorii de retele sau servicii de comunicatii electronice sunt obligati sa opreasca accesul la site-ul sau aplicatia Operatorului de platforma care are obligatia de raportare in sensul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5, in termen de 24 de ore de la data primirii solicitarii prevazute la alin. (16).

(18) Atunci cand Operatorul de platforma pentru care se aplica masura prevazuta la alin. (16) se inregistreaza in Romania sau in alt stat membru, autoritatea competenta din Romania notifica furnizorii de retele sau servicii de comunicatii electronice pentru a restabili accesul la site-ul sau aplicatia Operatorului de platforma in termen de 24 de ore de la notificare.

(19) Autoritatea competenta din Romania solicita Comisiei Europene sa elimine din registrul central un Operator de platforma care are obligatia de raportare in urmatoarele cazuri:

a) Operatorul de platforma informeaza autoritatea competenta din Romania ca nu mai desfasoara nicio activitate in calitate de Operator de platforma;

b) in absenta unei notificari in temeiul lit. a), autoritatea competenta din Romania are motive sa creada ca activitatea unui Operator de platforma a incetat;

c) Operatorul de platforma nu mai indeplineste conditiile prevazute la pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5;d) autoritatea competenta din Romania a revocat inregistrarea in temeiul alin. (15).

(20) Autoritatea competenta din Romania informeaza de indata Comisia Europeana cu privire la orice Operator de platforma in sensul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5, care isi incepe activitatea de Operator de platforma fara sa se inregistreze in conformitate cu prezenta subsectiune.

(21) In cazul in care autoritatea competenta din Romania considera un Operator de Platforma Exclus, in conformitate cu pct. 3 din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5, notifica acest lucru autoritatilor competente din toate celelalte state membre, inclusiv orice modificari ulterioare.

(22) Autoritatea competenta poate solicita, motivat, Comisiei Europene sa stabileasca prin intermediul unor acte de punere in aplicare daca informatiile care trebuie sa faca obiectul schimbului automat de informatii in temeiul unui acord intre autoritatea competenta din Romania si o jurisdictie din afara Uniunii, in sensul pct. 7 din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5, sunt echivalente cu cele precizate in subsectiunea B a sectiunii III din anexa nr. 5.

(23) In cazul in care autoritatea competenta din Romania solicita masura prevazuta la alin. (22), trimite Comisiei Europene o cerere motivata.

(24) La solicitarea Comisiei Europene, Autoritatea competenta din Romania transmite informatii suplimentare necesare pentru evaluarea cererii prevazute la alin. (23).

 

17. Articolul 294 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 294

Sfera de aplicare si conditii

(1) In scopul realizarii schimbului de informatii prevazut la art. 284 alin. (1), autoritatea solicitanta a unui stat membru poate cere autoritatii solicitate a unui alt stat membru ca, in conformitate cu normele procedurale prevazute de cea din urma, functionarii autorizati de cea dintai:

a) sa fie prezenti in birourile in care isi desfasoara activitatea autoritatile administrative ale statului membru solicitat;

b) sa fie prezenti in timpul anchetelor administrative efectuate pe teritoriul statului membru solicitat;

c) sa participe la anchetele administrative desfasurate de statul membru solicitat prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, dupa caz.

(2) Autoritatea solicitata raspunde la cererea prevazuta la alin. (1) in termen de 60 de zile de la primirea acesteia pentru asi da acordul sau a-si comunica refuzul motivat autoritatii solicitante.In cazul in care informatiile solicitate sunt incluse in documente la care functionarii autoritatii solicitate au acces, functionarii autoritatii solicitante primesc copii ale acestor documente.

(3) In cazul in care functionarii autoritatii solicitante sunt prezenti in timpul anchetelor administrative sau participa la anchetele administrative prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, acestia pot sa intervieveze persoane si sa examineze evidente, sub rezerva normelor procedurale stabilite de autoritatea solicitata. Refuzul unei persoane care face obiectul unei anchete de a respecta masurile de control luate de functionarii autoritatii solicitante este tratat de catre autoritatea solicitata drept un refuz impotriva propriilor sai functionari.

(4) Functionarii imputerniciti de autoritatea solicitanta prezenti in Romania potrivit alin. (1) trebuie sa fie in masura sa prezinte in orice moment o imputernicire scrisa in care le sunt indicate identitatea si calitatea oficiala.

18. La articolul 295, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

 

(3) Autoritatea competenta din Romania decide daca doreste sa participe la controalele simultane si confirma autoritatii competente care a propus controlul simultan acordul sau sau ii comunica refuzul sau motivat in termen de 60 de zile de la primirea propunerii.

19. Dupa articolul 295 se introduce un nou articol, art. 295^1, cu urmatorul cuprins:

Controale comune

Articolul 295^1

Controale comune

(1) Autoritatea solicitanta dintr-unul sau mai multe state membre poate cere autoritatii solicitate din unul sau mai multe state membre sa desfasoare un control comun intr-un mod coordonat, convenit in prealabil, inclusiv in ceea ce priveste regimul lingvistic.

(2) Autoritatea solicitata din Romania raspunde la cererea de efectuare a controlului comun in termen de 60 de zile de la primirea acesteia. Autoritatea solicitata din Romania poate respinge o cerere de efectuare a unui control comun din partea unei autoritati solicitante dintr-un stat membru din motive justificate.

(3) Atunci cand controlul are loc pe teritoriul Romaniei, acesta se desfasoara in conformitate cu normele legale in vigoare. In acest caz, autoritatea solicitata din Romania desemneaza un reprezentant insarcinat cu supravegherea si coordonarea operatiunii de control.

(4) Drepturile si obligatiile functionarilor desemnati de statele membre care participa la controlul comun desfasurat pe teritoriul Romaniei se stabilesc in conformitate cu normele legale in vigoare, fara a depasi sfera competentelor care le sunt conferite in temeiul legislatiei propriului stat membru.

(5) Drepturile si obligatiile functionarilor, desemnati de autoritatea competenta din Romania, care participa la un control comun desfasurat pe teritoriul altui stat membru sunt cele prevazute de dreptul intern al statului membru respectiv, cu conditia ca acestia sa nu exercite nicio competenta care ar depasi sfera competentelor care le sunt conferite in temeiul normelor legale in vigoare din Romania.

(6) Fara a aduce atingere alin. (1)-(5), atunci cand controlul comun se desfasoara pe teritoriul Romaniei:

a) functionarii desemnati de alte state membre care participa la activitatile controlului comun pot intervieva persoane si examina evidente impreuna cu functionarii publici ai autoritatii solicitate din Romania, cu respectarea normelor legale in vigoare;

b) probele colectate in timpul activitatilor controlului comun sunt evaluate in conformitate cu normele legale in vigoare, inclusiv in ceea ce priveste admisibilitatea lor, precum si in ceea ce priveste eventuale proceduri privind plangeri, reexaminari sau cai de atac; si

c) persoana sau persoanele care fac obiectul unui control comun sau care sunt afectate de acesta beneficiaza de aceleasi drepturi si au aceleasi obligatii ca in cazul unui control la care ar participa numai functionarii publici din Romania, inclusiv in cursul unor eventuale proceduri privind plangeri, reexaminari sau cai de atac.

(7) Atunci cand autoritatea competenta din Romania si autoritatea competenta din unul sau mai multe state membre desfasoara un control comun, acestea convin asupra faptelor si circumstantelor relevante si ajung la un acord privind situatia fiscala a persoanei sau a persoanelor controlate pe baza rezultatelor controlului comun. Constatarile controlului comun sunt incluse intr-un raport final.

(8) Aspectele asupra carora autoritatile competente convin sunt reflectate in raportul final si sunt luate in considerare in cadrul instrumentelor relevante emise de autoritatea competenta din Romania.

(9) Sub rezerva alin. (7) si (8), actiunile intreprinse in urma unui control comun, de autoritatea competenta din Romania sau de catre functionarii desemnati sa participe la controlul comun, precum si orice alte proceduri, cum ar fi o decizie a autoritatii fiscale, o procedura privind o cale de atac sau solutionarea aferenta, se desfasoara conform normelor legale in vigoare.

(10) Persoana sau persoanele supuse unui control comun sunt informate de autoritatea competenta din Romania cu privire la rezultatul controlului comun, primind inclusiv o copie a raportului final, in termen de 60 de zile de la data emiterii raportului final.

 

20. La articolul 299, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 299

(1) Informatiile comunicate intre Romania si alte state membre potrivit prezentului capitol intra sub incidenta secretului profesional si se bucura de protectia conferita informatiilor de acest tip in temeiul legislatiei din Romania. Astfel de informatii pot fi utilizate pentru evaluarea, administrarea si aplicarea legislatiei din Romania referitoare la taxele si impozitele prevazute la art. 285, la TVA si la alte impozite indirecte. Aceste informatii pot fi utilizate, de asemenea, pentru stabilirea si recuperarea altor taxe si impozite prevazute la art. 311 sau pentru stabilirea si recuperarea contributiilor obligatorii la sistemul de securitate sociala. De asemenea, acestea pot fi folosite in legatura cu procedurile judiciare si administrative care pot implica sanctiuni, initiate ca urmare a incalcarii legislatiei fiscale, fara a aduce atingere normelor si dispozitiilor generale care reglementeaza drepturile faptuitorului, suspectului sau inculpatului ori contravenientului, precum si ale martorilor in cadrul acestor proceduri.

21. La articolul 299, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alin. (2^1) si (2^2), cu urmatorul cuprins:

(2^1) Autoritatea competenta din Romania poate comunica autoritatilor competente din toate celelalte state membre o lista cu scopurile pentru care se pot utiliza informatiile si documentele, in afara de cele prevazute la alin. (1), in conformitate cu legislatia din Romania. Autoritatea competenta din orice alt stat membru poate utiliza informatiile transmise de autoritatea competenta din Romania pentru oricare dintre aceste scopuri, fara a mai fi necesara permisiunea prevazuta la alin. (2).(2^2) Atunci cand autoritatea competenta din Romania primeste informatii si documente, aceasta le poate utiliza fara permisiunea prevazuta la alin. (2) pentru oricare dintre scopurile enumerate intr-o lista comunicata de catre statul membru care transmite informatiile.

22. La articolul 303, alineatele (2), (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(2) Formularul-tip prevazut la alin. (1) include cel putin urmatoarele informatii care trebuie furnizate de catre autoritatea solicitanta:

a) identitatea persoanei care face obiectul examinarii sau al anchetei si, in cazul cererilor referitoare la grupuri, astfel cum sunt prevazute la art. 288^1 alin. (3), o descriere detaliata a grupului;b) scopul fiscal pentru care se solicita informatia......................................................

(4) Informatiile comunicate in mod spontan si confirmarea primirii acestora, prevazute la art. 292 si, respectiv, la art. 293, cererile de notificari administrative prevazute la art. 296, rezultatul utilizarii informatiilor prevazut la art. 297 si comunicarile prevazute la art. 299 alin. (2) si (3) si la art. 307 alin. (2), se transmit prin intermediul formularelor-tip adoptate de Comisia Europeana, potrivit procedurii prevazute la art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.

(5) Schimbul automat obligatoriu de informatii prevazut la art. 291 si 291^5 se efectueaza utilizand un format electronic standardizat elaborat pentru facilitarea unui astfel de schimb automat de informatii, adoptat de Comisia Europeana in conformitate cu procedura prevazuta la art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.23.

La articolul 304, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu urmatorul cuprins:

(5) Autoritatea competenta din Romania are acces la interfata centrala securizata dezvoltata de Comisia Europeana in temeiul art. 21 alin. (7) din Directiva 2011/16/UE.24. La articolul 306, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu urmatorul cuprins:

(3^1) Autoritatea competenta din Romania transmite datele statistice prevazute in lista elaborata de Comisia Europeana potrivit art. 23 alin. (4) din Directiva 2011/16/UE.25. Articolul 308 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 308

Protectia datelor

(1) Orice schimb de informatii efectuat in temeiul prezentului capitol se realizeaza cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), cu modificarile ulterioare. Cu toate acestea, in scopul aplicarii corecte a prezentului capitol, operatorii de date din Romania prevazuti la alin. (2) restrang domeniul de aplicare a obligatiilor si drepturilor prevazute la art. 13, la art. 14 alin. (1) si la art. 15 din Regulamentul (UE) 2016/679 in masura in care acest lucru este necesar pentru protejarea intereselor prevazute la art. 23 alin. (1) lit. (e) din regulamentul respectiv.

(2) Institutiile financiare raportoare, intermediarii, Operatorii de platforme care au obligatia de raportare si autoritatile competente din Romania sunt considerati operatori de date atunci cand, actionand individual sau in comun, stabilesc scopurile si mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal in sensul Regulamentului (UE) 2016/679.

(3) Prin exceptie de la alin. (1), fiecare Institutie financiara raportoare, intermediar sau, dupa caz, Operator de platforma care are obligatia de raportare trebuie sa:a) informeze fiecare persoana vizata ca informatiile care o privesc vor fi colectate si transferate in conformitate cu prezentul capitol; sib) comunice fiecarei persoane vizate toate informatiile pe care aceasta are dreptul sa le primeasca de la operatorul de date, in timp util, astfel incat persoana respectiva sa aiba suficient timp sa isi exercite drepturile in materie de protectie a datelor si, in orice caz, inainte de raportarea informatiilor.

(4) Fara a aduce atingere alin. (3) lit. b), Operatorii de platforme care au obligatia de raportare trebuie sa informeze Vanzatorii raportabili in legatura cu Contraprestatia raportata.

(5) In cazul in care in Romania are loc o incalcare a securitatii datelor, autoritatea competenta din Romania raporteaza fara intarziere Comisiei Europene incalcarea securitatii datelor si eventuale masuri de remediere ulterioare.

(6) In cazul in care in Romania are loc o incalcare a securitatii datelor, autoritatile competente din Romania investigheaza, opresc si remediaza incalcarea securitatii datelor si solicita Comisiei Europene, printr-o cerere scrisa, suspendarea accesului la platforma comuna bazata pe reteaua comuna de telecomunicatii (CCN) in sensul prezentului capitol, daca incalcarea securitatii datelor nu poate fi oprita imediat si in mod corespunzator. Autoritatea competenta din Romania raporteaza Comisiei Europene remedierea incalcarii securitatii datelor pentru ca aceasta sa ii poata restabili accesul la CCN.

(7) Autoritatea competenta din Romania poate suspenda schimbul de informatii catre statul/statele membru/membre al/ale Uniunii Europene in care a avut loc incalcarea securitatii datelor, notificand in scris Comisia Europeana si statul/statele membru/membre al/ale Uniunii Europene in cauza. O astfel de suspendare are efect imediat.Autoritatea competenta din Romania poate solicita Comisiei Europene sa verifice in comun daca incalcarea securitatii datelor a fost remediata cu succes de catre statul in care a avut loc incalcarea securitatii datelor.

(8) Autoritatea competenta din Romania impreuna cu autoritatile competente din celelalte state membre, asistate de Comisia Europeana, convin asupra modalitatilor practice necesare pentru punerea in aplicare a prezentului articol, inclusiv asupra unor proceduri de gestionare a incalcarilor securitatii datelor care sunt aliniate la bunele practici recunoscute la nivel international, si, dupa caz, asupra unui acord comun intre operatori de date, a unui acord intre operatorul de date si persoana imputernicita de operator sau a unor modele ale acestora.

26. La articolul 336 alineatul (1), litera t) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

t) raportarea cu intarziere sau raportarea incorecta ori incompleta de catre institutiile financiare raportoare a informatiilor prevazute la art. 62 alin. (1)-(3) si art. 291 alin. (4);

27. La articolul 336 alineatul (1), dupa litera t^3) se introduce o noua litera, lit. t^4), cu urmatorul cuprins:

t^4) neraportarea de catre institutiile financiare raportoare a informatiilor prevazute la art. 62 alin. (1)-(3) si art. 291 alin. (4);28.

La articolul 336 alineatul (1), dupa litera x) se introduc unsprezece noi litere, lit. y), z) si aa)-ii), cu urmatorul cuprins:

y) neraportarea, raportarea cu intarziere sau raportarea incorecta ori incompleta de catre Operatorii de platforma care au obligatia de raportare, in sensul pct. 4 lit. a) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5, a informatiilor prevazute la art. 291^5;

z) neraportarea de catre Operatorii de platforma care au obligatia de raportare, in sensul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5, a informatiilor prevazute la art. 291^5;

aa) raportarea cu intarziere sau raportarea incorecta ori incompleta de catre Operatorii de platforma care au obligatia de raportare, in sensul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5, a informatiilor prevazute la art. 291^5;

bb) nerespectarea de catre Operatorii de platforma care au obligatia de raportare a procedurilor de diligenta fiscala si a procedurilor de raportare prevazute in sectiunile II si III din anexa nr. 5;

cc) nerespectarea de catre Operatorii de platforma care au obligatia de raportare, in sensul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5, a obligatiei de inregistrare prevazute la art. 291^5 alin. (10);

dd) nerespectarea de catre Operatorii de platforma care au obligatia de raportare a obligatiei prevazute la art. 291^5 alin. (6);

ee) nerespectarea de catre Operatorii de platforma care au obligatia de raportare a obligatiei prevazute la art. 291^5 alin. (7);

ff) nerespectarea de catre Operatorii de platforma care au obligatia de raportare, in sensul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5, a obligatiei prevazute la art. 291^5 alin. (13);

gg) nerespectarea de catre furnizorii de retele sau servicii de comunicatii electronice a obligatiilor prevazute la art. 291^5 alin. (17) si (18);

hh) impiedicarea, prin orice mijloace, de catre institutiile financiare raportoare si Operatorii de platforme a verificarilor si controalelor prevazute la art. 62 alin. (5) si art. 291^5 alin. (8);

ii) raportarea de catre institutiile financiare raportoare a altor conturi decat cele prevazute la subsectiunea D a sectiunii VIII din anexa nr. 1 si cele din Acordul FATCA.29.

La articolul 336 alineatul (2), litera k^3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

k^3) cu amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei, in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. t^2), t^3) si t^4);30.

La articolul 336 alineatul (2), litera k^4) se abroga.

31. La articolul 336 alineatul (2), dupa litera o) se introduc cinci noi litere, lit. p)-s), cu urmatorul cuprins:

p) cu amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. y), aa), bb) si dd)-hh);

q) cu amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei si revocarea inregistrarii Operatorului de platforma care are obligatia de raportare in cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (1) lit. z);

r) cu amenda de la 20.000 lei la 50.000 lei in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. cc);

s) in situatia in care, in termen de 30 de zile de la ultima sanctionare a faptei prevazute la alin. (1) lit. cc), Operatorul de platforma care are obligatia de raportare nu se inregistreaza potrivit art. 291^5 alin. (10), cu amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei si oprirea accesului la site-ul sau aplicatia acestuia;

s) cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare cont raportat, in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. ii).

32. Dupa anexa nr. 4 se introduce o noua anexa, anexa nr. 5, al carei cuprins este prevazut in anexa la prezenta ordonanta.

Articolul II

Cererile de initiere a procedurii amiabile depuse pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se solutioneaza in conformitate cu prevederile in vigoare la data depunerii cererii pentru initierea procedurii amiabile.

Articolul III

Ordinele presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prevazute la art. 291^5 alin. (8), (9) si (11) si in cadrul sectiunii IV din anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta, se aproba in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.

Articolul IV

Ordinul ministrului finantelor prevazut la pct. 3 lit. b) din subsectiunea C a sectiunii II din anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta, se aproba in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.

Articolul V

In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante Operatorii de platforma care au obligatia de raportare in sensul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I din anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta, trebuie sa se inregistreze potrivit art. 291^5 alin. (10).

Articolul VI

Prevederile art. I pct. 26-29 si 31 intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante.Prezenta ordonanta transpune prevederile Directivei (UE) 2021/514 a Consiliului din 22 martie 2021 de modificare a Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 104/1 din 25 martie 2021.

ANEXA (Anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015)

 



PROCEDURA
de diligenta fiscala, procedura de raportare si alte norme pentru Operatorii de platforme

Prezenta anexa stabileste procedura de diligenta fiscala, procedura de raportare si alte norme care trebuie sa fie aplicate de catre Operatorii de platforme care au obligatia de raportare pentru a permite autoritatii competente din Romania sa comunice, prin schimb automat, informatiile prevazute la art. 291^5 alin. (2) si (3).

Prezenta anexa stabileste, de asemenea, normele si procedurile administrative care trebuie sa fie in vigoare in Romania pentru a asigura atat punerea in aplicare efectiva, cat si respectarea procedurii de diligenta fiscala si a procedurii de raportare prezentate in continuare.

Sectiunea I Definitiile termenilor

Urmatorii termeni au sensul definit in dispozitiile urmatoare:

A. Operatori de platforme care au obligatia de raportare

1. Platforma inseamna orice software, inclusiv un site web sau o parte a unui site web, si aplicatii, inclusiv aplicatii mobile, care sunt accesibile utilizatorilor si care permit Vanzatorilor sa fie conectati cu alti utilizatori in scopul realizarii unei Activitati Relevante, in mod direct sau indirect, pentru acesti utilizatori. Termenul include, de asemenea, orice aranjament pentru colectarea si plata unei Contraprestatii pentru realizarea Activitatii Relevante.

Termenul Platforma nu include software care, fara nicio interventie suplimentara in cadrul realizarii unei Activitati Relevante, permite exclusiv oricare dintre urmatoarele:

a) procesarea platilor in legatura cu Activitatea Relevanta;

b) listarea sau promovarea de catre utilizatori a unei Activitati Relevante;

c) redirectionarea sau transferarea utilizatorilor catre o Platforma.

2. Operator de platforma inseamna o Entitate care pune la dispozitia Vanzatorilor, in temeiul unor contracte, o intreaga Platforma sau o parte a acesteia.

3. Operator de Platforma Exclus inseamna un Operator de platforma care a demonstrat in prealabil si anual intr-un mod convingator autoritatii competente din Romania, careia Operatorul de platforma ar fi trebuit in mod normal sa ii raporteze informatii in conformitate cu normele prevazute la pct. 1-3 ale subsectiunii A din sectiunea III, ca intregul model de afaceri al Platformei respective este de asa natura incat nu detine Vanzatori Raportabili.

4. Operator de platforma care are obligatia de raportare inseamna orice Operator de platforma, altul decat un Operator de Platforma Exclus, care se afla in oricare dintre situatiile urmatoare:

a) are rezidenta fiscala in Romania sau intr-un alt stat membru sau, atunci cand respectivul Operator de platforma nu are rezidenta fiscala in Romania si nici intr-un alt stat membru, dar indeplineste oricare dintre conditiile urmatoare:

(i) este constituit in temeiul legislatiei din Romania sau dintr-un alt stat membru;

(ii) are sediul conducerii, inclusiv sediul conducerii efective, in Romania sau intr-un alt stat membru;

(iii) are un sediu permanent in Romania sau intr-un alt stat membru si nu este un Operator de platforma Calificat din afara Uniunii

;b) nu are rezidenta fiscala, nu este constituit sau administrat in Romania sau in oricare alt stat membru si nici nu are sediu permanent in Romania sau in oricare alt stat membru, dar faciliteaza realizarea unei Activitati Relevante de catre Vanzatori Raportabili sau a unei Activitati Relevante care implica inchirierea unui bun imobil situat in Romania sau intr-un alt stat membru si nu este un Operator de Platforma Calificat din afara Uniunii.

5. Operator de Platforma Calificat din afara Uniunii inseamna un Operator de platforma in cazul caruia toate Activitatile Relevante pe care le faciliteaza sunt si Activitati Relevante Calificate si care are rezidenta fiscala intr-o Jurisdictie Calificata din afara Uniunii sau, atunci cand respectivul Operator de platforma nu are rezidenta fiscala intr-o Jurisdictie Calificata din afara Uniunii, dar indeplineste oricare dintre conditiile urmatoare:

a) este constituit in temeiul legislatiei unei Jurisdictii Calificate din afara Uniunii; sau

b) are sediul conducerii, inclusiv sediul conducerii efective, intr-o Jurisdictie Calificata din afara Uniunii.

6. Jurisdictie Calificata din afara Uniunii inseamna o jurisdictie din afara Uniunii care a incheiat un Acord Efectiv privind Stabilirea Autoritatii Competente cu autoritatile competente din toate statele membre care sunt identificate drept jurisdictii raportabile pe o lista publicata de jurisdictia din afara Uniunii.

7. Acord Efectiv privind Stabilirea Autoritatii Competente inseamna un acord intre autoritatea competenta din Romania si o jurisdictie din afara Uniunii care impune schimbul automat de informatii echivalente cu cele specificate la subsectiunea B a sectiunii III din prezenta anexa, astfel cum este confirmat printr-un act de punere in aplicare in conformitate cu art. 291^5 alin. (22).

8. Activitate Relevanta inseamna o activitate realizata in schimbul unei Contraprestatii si consta in oricare dintre urmatoarele:

a) inchirierea de bunuri imobile, inclusiv rezidentiale si comerciale, precum si de orice alte bunuri imobile si spatii de parcare

;b) un Serviciu Personal;

c) vanzarea de Bunuri;

d) inchirierea oricarui mijloc de transport.Termenul Activitate Relevanta nu include o activitate realizata de un Vanzator care actioneaza in calitate de angajat al Operatorului de platforma sau de o Entitate afiliata Operatorului de platforma.

9. Activitati Relevante Calificate inseamna orice Activitate Relevanta care face obiectul schimbului automat in temeiul unui Acord Efectiv privind Stabilirea Autoritatii Competente.

10. Contraprestatie inseamna orice forma de compensatie, dupa scaderea tuturor onorariilor, comisioanelor sau taxelor retinute sau percepute de Operatorul de platforma care are obligatia de raportare, care este platita sau creditata in contul unui Vanzator in legatura cu Activitatea Relevanta si a carei valoare este cunoscuta sau ar putea fi, in mod rezonabil, cunoscuta de Operatorul de platforma.

11. Serviciu Personal inseamna un serviciu care implica o munca pe baza de intervale de timp sau sarcini, prestata de una sau mai multe persoane care actioneaza fie independent, fie in numele unei Entitati, si realizata la cererea unui utilizator, fie online, fie in mod fizic, offline, dupa ce a fost facilitata prin intermediul unei Platforme.

B. Vanzatori Raportabili

1. Vanzator inseamna un utilizator al unei Platforme, care poate fi o persoana fizica sau o Entitate, si care este inregistrat pe Platforma in orice moment din Perioada de raportare si realizeaza o Activitate Relevanta.

2. Vanzator Activ inseamna orice Vanzator care presteaza o Activitate Relevanta in timpul Perioadei de raportare sau caruia i se plateste sau i se crediteaza o Contraprestatie in legatura cu o Activitate Relevanta in timpul Perioadei de raportare.

3. Vanzator Raportabil inseamna orice Vanzator Activ, cu exceptia Vanzatorilor Exclusi, care este rezident in Romania sau intr-un alt stat membru sau care a oferit spre inchiriere un bun imobil situat in Romania sau intr-un alt stat membru.

4. Vanzator Exclus inseamna orice Vanzator:

a) care este o Entitate Guvernamentala;

b) care este o Entitate ale carei actiuni sunt tranzactionate in mod regulat pe o piata reglementata sau o Entitate afiliata unei Entitati ale carei actiuni sunt tranzactionate in mod regulat pe o piata reglementata;

c) care este o Entitate pentru care Operatorul de platforma a facilitat peste 2.000 de Activitati Relevante prin inchirierea de bunuri imobile in legatura cu un Bun Imobil Listat in cursul Perioadei de raportare; sau

d) pentru care Operatorul de platforma a facilitat mai putin de 30 de Activitati Relevante prin vanzarea de Bunuri si pentru care valoarea totala a Contraprestatiei platite sau creditate nu a depasit echivalentul in lei a 2.000 de euro in cursul Perioadei de raportare.

C. Alte definitii

1. Entitate inseamna o persoana juridica sau o constructie juridica, de exemplu o companie, un parteneriat, o fiducie sau o fundatie. O Entitate este o Entitate afiliata a unei alte Entitati daca oricare dintre cele doua Entitati detine controlul asupra celeilalte sau cele doua Entitati se afla sub control comun. In acest sens, notiunea de control include detinerea directa sau indirecta a peste 50% din voturi si din valoarea unei Entitati. In cazul participatiei indirecte, indeplinirea cerintei privind detinerea a peste 50% din dreptul de proprietate asupra capitalului celeilalte Entitati se stabileste prin inmultirea ratelor de participatie pe nivelurile succesive. Se considera ca o persoana care detine mai mult de 50% din drepturile de vot detine 100% din drepturile de vot.

2. Entitate Guvernamentala inseamna Guvernul Romaniei, al unui stat membru sau al unei alte jurisdictii, orice unitate administrativ-teritoriala, subdiviziune administrativ-teritoriala sau subdiviziune politica a Romaniei, a unui stat membru sau a unei alte jurisdictii (care include un stat, o provincie, un judet sau o localitate) sau orice organism sau agentie detinut/a integral de Romania sau de un stat membru sau de o alta jurisdictie ori de una sau mai multe dintre subdiviziunile sus-mentionate (fiecare reprezentand o «Entitate Guvernamentala»).

3. NIF inseamna Numar de Identificare Fiscala, emis de Romania sau de un stat membru, sau echivalentul sau functional daca nu exista un Numar de Identificare Fiscala.

4. Numar TVA inseamna numarul unic care identifica o persoana impozabila sau o entitate juridica neimpozabila care este inregistrata in scopuri de TVA.

5. Adresa Principala inseamna adresa la care se afla resedinta principala a Vanzatorului care este o persoana fizica, respectiv adresa la care se afla sediul social al Vanzatorului care este o Entitate.

6. Perioada de raportare inseamna anul calendaristic pentru care se face raportarea in temeiul sectiunii III.

7. Bun Imobil Listat inseamna toate unitatile bunului imobil situate la aceeasi adresa fizica, detinute de acelasi proprietar si oferite spre inchiriere pe o Platforma de catre acelasi Vanzator.

8. Numar de Identificare a Contului Financiar inseamna numarul sau referinta unic/a de identificare a contului bancar sau a unui alt cont de servicii de plata similar in care este platita sau creditata Contraprestatia, de care dispune Operatorul de platforma.

9. Bunuri inseamna orice bun corporal.

Sectiunea II Procedura de diligenta fiscalaIn scopul identificarii Vanzatorilor Raportabili se aplica procedura descrisa in continuare.

A. Vanzatori care nu fac obiectul examinarii

Pentru a determina daca un Vanzator care este o Entitate se califica drept Vanzator Exclus in sensul descris la pct. 4 lit. a) si b) din subsectiunea B din sectiunea I, un Operator de platforma care are obligatia de raportare poate utiliza informatiile disponibile in mod public sau o confirmare din partea Vanzatorului care este o Entitate.Pentru a determina daca un Vanzator se califica drept Vanzator Exclus in sensul descris la pct. 4 lit. c) si d) din subsectiunea B din sectiunea I, un Operator de platforma care are obligatia de raportare poate utiliza evidentele aflate la dispozitia sa.

B. Colectarea informatiilor despre Vanzator

1. Operatorul de platforma care are obligatia de raportare colecteaza toate informatiile urmatoare pentru fiecare Vanzator care este o persoana fizica si care nu este Vanzator Exclus:

a) prenumele si numele;

b) Adresa Principala;

c) orice NIF emis Vanzatorului respectiv, inclusiv fiecare stat membru emitent, si, in absenta unui NIF, locul nasterii Vanzatorului respectiv;

d) numarul TVA al Vanzatorului respectiv, daca exista;

e) data nasterii.

2. Operatorul de platforma care are obligatia de raportare colecteaza toate informatiile urmatoare pentru fiecare Vanzator care este o Entitate si care nu este Vanzator Exclus:

a) denumirea juridica;

b) Adresa Principala;

c) orice NIF emis Vanzatorului respectiv, inclusiv fiecare stat membru emitent;

d) numarul TVA al Vanzatorului respectiv, daca exista;

e) numarul de inregistrare in Registrul Comertului;f) existenta oricarui sediu permanent prin care se realizeaza Activitati Relevante in Romania sau in oricare alt stat membru, daca informatia este disponibila, indicand fiecare stat membru in care este situat un astfel de sediu permanent.

3. Prin exceptie de la pct. 1 si 2, Operatorul de platforma care are obligatia de raportare nu este obligat sa colecteze informatiile prevazute la pct. 1 lit. b)-e) si pct. 2 lit. b)-f) in cazul in care se bazeaza pe confirmarea directa a identitatii si a rezidentei Vanzatorului prin intermediul unui serviciu de identificare pus la dispozitie de un stat membru sau de Uniunea Europeana pentru a stabili identitatea si rezidenta fiscala a Vanzatorului.

4. Prin exceptie de la pct. 1 lit. c) si pct. 2 lit. c) si e), Operatorul de platforma care are obligatia de raportare nu este obligat sa colecteze NIF-ul sau, dupa caz, numarul de inregistrare in Registrul Comertului in niciuna dintre situatiile urmatoare:

a) statul membru de rezidenta al Vanzatorului nu ii emite acestuia un NIF sau un numar de inregistrare in Registrul Comertului;

b) statul membru de rezidenta al Vanzatorului nu impune colectarea NIF-ului emis Vanzatorului.

C. Verificarea informatiilor despre Vanzator

1. Operatorul de platforma care are obligatia de raportare stabileste daca informatiile colectate in temeiul subsectiunii A, al pct. 2 lit. a)-e) din subsectiunea B si al subsectiunii E sunt corecte, utilizand toate informatiile si documentele de care dispune in evidentele sale, precum si orice interfata electronica pusa la dispozitie gratuit de un stat membru sau de Uniunea Europeana pentru a verifica valabilitatea NIF-ului si/sau a numarului TVA.

2. Prin exceptie de la pct. 1, in vederea indeplinirii procedurii de diligenta fiscala in temeiul pct. 2 din subsectiunea F, Operatorul de platforma care are obligatia de raportare poate stabili daca informatiile colectate in temeiul subsectiunii A, al pct. 1 si pct. 2 lit. a)-e) din subsectiunea B si in temeiul subsectiunii E sunt corecte, utilizand informatiile si documentele de care dispune in evidentele sale electronice.

3. In aplicarea pct. 3 lit. b) de la subsectiunea F si prin exceptie de la pct. 1 si 2 din subsectiunea C, in cazurile in care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare are motive sa considere ca oricare dintre informatiile descrise la subsectiunile B sau E pot fi inexacte in temeiul informatiilor furnizate de catre autoritatea competenta din Romania sau de catre autoritatea competenta a unui stat membru intr-o cerere privind un anumit Vanzator, Operatorul de platforma care are obligatia de raportare solicita Vanzatorului sa corecteze informatiile despre care s-a constatat ca sunt incorecte si sa furnizeze documente justificative, date sau informatii, provenite dintr-o sursa independenta, cum ar fi:

a) un document de identificare valabil, emis de o autoritate publica din Romania sau din alt stat membru;

b) un certificat de rezidenta fiscala, aprobat prin ordin al ministrului finantelor.

D. Determinarea statului/lor membru/e al/ale Uniunii Europene de rezidenta al/e Vanzatorului in sensul art. 291^5 din lege si al prezentei anexe1.

Un Operator de platforma care are obligatia de raportare considera ca un Vanzator este rezident in Romania sau intr-un stat membru daca Adresa Principala a Vanzatorului se afla in Romania sau in statul membru respectiv.

2. In cazul in care Adresa principala a Vanzatorului se afla intr-un alt stat membru, un Operator de platforma care are obligatia de raportare considera ca Vanzatorul este rezident si in Romania in cazul in care NIF-ul i-a fost emis in Romania in conformitate cu normele legale in vigoare.Un Operator de platforma care are obligatia de raportare considera ca Vanzatorul are rezidenta si in statul membru de emitere a NIF-ului daca statul emitent este diferit de statul membru in care se afla Adresa Principala a Vanzatorului.

3. In cazul in care Vanzatorul a furnizat informatii cu privire la existenta unui sediu permanent in Romania sau intr-un alt stat membru, in conformitate cu pct. 2 lit. f) de la subsectiunea B, un Operator de platforma care are obligatia de raportare considera ca un Vanzator este rezident si in Romania sau in statul membru respectiv, astfel cum a precizat Vanzatorul.

4. Prin exceptie de la pct. 1 D, un Operator de platforma care are obligatia de raportare considera ca un Vanzator este rezident in fiecare stat membru confirmat de un serviciu de identificare electronica pus la dispozitie de un stat membru sau de Uniunea Europeana in temeiul pct. 3 din subsectiunea B.

E. Colectarea informatiilor privind bunul imobil inchiriat

1. Daca un Vanzator desfasoara o Activitate Relevanta care implica inchirierea de bunuri imobile situate in Romania sau intrun alt stat membru, Operatorul de platforma care are obligatia de raportare colecteaza adresa fiecarui Bun Imobil Listat si, daca a fost emis, numarul cartii funciare respective sau echivalentul acestuia prevazut de normele legale in vigoare din Romania sau de dreptul intern al statului membru in care se afla.

2. Daca un Operator de platforma care are obligatia de raportare a facilitat peste 2.000 de Activitati Relevante prin inchirierea unui Bun Imobil Listat pentru acelasi Vanzator care este o Entitate, Operatorul de platforma care are obligatia de raportare colecteaza documente justificative, date sau informatii conform carora Bunul Imobil Listat este detinut de acelasi proprietar.

F. Termenele de finalizare si de valabilitate ale procedurii de diligenta fiscala

1. Un Operator de platforma care are obligatia de raportare finalizeaza procedura de diligenta fiscala prevazuta la subsectiunile A-E pana la data de 31 decembrie a Perioadei de Raportare.

2. Prin exceptie de la pct. 1 din subsectiunea F, pentru Vanzatorii care sunt inregistrati deja pe Platforma la 1 ianuarie 2023 sau de la data la care o Entitate devine Operator de platforma care are obligatia de raportare, procedura de diligenta fiscala prevazuta la subsectiunile A-E trebuie sa fie finalizata pana la data de 31 decembrie a celei de a doua Perioade de Raportare de catre Operatorul de platforma care are obligatia de raportare.

3. Prin exceptie de la pct. 1, un Operator de platforma care are obligatia de raportare poate utiliza procedura de diligenta fiscala efectuata in legatura cu Perioadele de Raportare anterioare daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

a) informatiile despre Vanzator solicitate la pct. 1 si 2 din subsectiunea B au fost fie colectate si verificate, fie confirmate in ultimele 36 de luni; si

b) Operatorul de platforma care are obligatia de raportare nu are motive sa considere ca informatiile colectate in temeiul subsectiunilor A, B si E sunt sau au devenit incorecte sau nu mai sunt de incredere.

G. Aplicarea procedurii de diligenta fiscala numai Vanzatorilor Activi

Un Operator de platforma care are obligatia de raportare poate alege sa efectueze procedura de diligenta fiscala in temeiul subsectiunilor A-F numai in ceea ce priveste Vanzatorii Activi.

H. Indeplinirea procedurii de diligenta fiscala de catre terti

1. Un Operator de platforma care are obligatia de raportare poate incredinta unui prestator de servicii tert indeplinirea procedurii de diligenta fiscala prevazute in prezenta sectiune, insa aceste obligatii raman in responsabilitatea Operatorului de platforma care are obligatia de raportare.

2. Daca un Operator de platforma efectueaza procedura de diligenta fiscala pentru un Operator de platforma care are obligatia de raportare in ceea ce priveste aceeasi Platforma in temeiul pct. 1, Operatorul de platforma in cauza efectueaza procedura de diligenta fiscala in temeiul normelor prevazute in prezenta sectiune. Obligatiile privind procedura de diligenta fiscala raman in responsabilitatea Operatorului de platforma care are obligatia de raportare.

Sectiunea III Proceduri de raportare

A. Calendarul si modalitatea de raportare

1. Un Operator de platforma care are obligatia de raportare in temeiul pct. 4 lit. a) din subsectiunea A a sectiunii I raporteaza autoritatii competente din Romania informatiile prevazute la subsectiunea B in ceea ce priveste Perioada de Raportare. Informatiile prevazute la subsectiunea B trebuie raportate cel tarziu pana la data de 31 ianuarie a anului urmator anului calendaristic in care Vanzatorul este identificat ca Vanzator Raportabil.Daca exista mai multi Operatori de platforme care au obligatia de raportare, oricare dintre respectivii Operatori de platforme care au obligatia de raportare este exonerat de obligatia de a raporta informatiile catre autoritatea competenta din Romania daca detine dovezi, in conformitate cu normele legale in vigoare, ca aceleasi informatii au fost raportate de un alt Operator de platforma care are obligatia de raportare.

2. Daca un Operator de platforma care are obligatia de raportare in temeiul pct. 4 lit. a) din subsectiunea A a sectiunii I indeplineste oricare dintre conditiile prevazute la aceasta dispozitie in mai multe state membre, atunci alege unul dintre respectivele state membre in care sa indeplineasca procedurile de raportare stabilite in prezenta sectiune. Acest Operator de platforma care are obligatia de raportare raporteaza informatiile prevazute la subsectiunea B, in ceea ce priveste Perioada de Raportare, autoritatii competente din statul membru ales, astfel cum este determinat acesta in conformitate cu sectiunea IV, pana la data de 31 ianuarie a anului urmator anului calendaristic in care Vanzatorul este identificat ca Vanzator Raportabil. Daca exista mai multi Operatori de platforme care au obligatia de raportare, oricare dintre respectivii Operatori de platforme care au obligatia de raportare este exonerat de obligatia de a raporta informatiile catre autoritatea competenta din Romania daca detine dovezi, in conformitate cu normele legale in vigoare, ca aceleasi informatii au fost raportate de un alt Operator de platforma care are obligatia de raportare intr-un alt stat membru.

3. Un Operator de platforma care are obligatia de raportare in temeiul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I raporteaza informatiile prevazute la subsectiunea B in ceea ce priveste Perioada de Raportare autoritatii competente din Romania, atunci cand Romania este statul de inregistrare, conform art. 291^5 alin. (10), pana la data de 31 ianuarie a anului urmator anului calendaristic in care Vanzatorul este identificat ca Vanzator Raportabil.

4. Prin exceptie de la pct. 3, un Operator de platforma care are obligatia de raportare in temeiul pct. 4 lit. b) din subsectiunea A a sectiunii I nu este obligat sa furnizeze informatiile prevazute la subsectiunea B in ceea ce priveste Activitatile Relevante Calificate, care fac obiectul unui Acord Efectiv privind Stabilirea Autoritatii Competente care prevede deja schimbul automat de informatii echivalente cu Romania cu privire la Vanzatorii Raportabili rezidenti in Romania.

5. Un Operator de platforma care are obligatia de raportare comunica, de asemenea, informatiile prevazute la pct. 2 si 3 din subsectiunea B Vanzatorului Raportabil vizat de respectivele informatii, cel tarziu pana la data de 31 ianuarie a anului urmator anului calendaristic in care Vanzatorul este identificat ca Vanzator Raportabil.

6. Informatiile privind Contraprestatia platita sau creditata intr-o moneda fiduciara se raporteaza in moneda in care s-a platit sau creditat Contraprestatia in cauza. In cazul in care Contraprestatia a fost platita sau creditata in alta forma decat in moneda fiduciara, Contraprestatia in cauza este raportata in echivalentul in lei, convertita sau echivalata dupa o metoda determinata in mod consecvent de Operatorul de platforma care are obligatia de raportare.

7. Informatiile despre Contraprestatie si alte sume se raporteaza in ceea ce priveste trimestrul din Perioada de Raportare in care a fost platita sau creditata Contraprestatia.

B. Informatiile care urmeaza a fi raportate

Fiecare Operator de platforma care are obligatia de raportare raporteaza autoritatii competente din Romania urmatoarele informatii:

1. Numele, adresa sediului social, NIF-ul si, daca este cazul, numarul individual de identificare alocat in temeiul art. 291^5 alin. (10) ale Operatorului de platforma care are obligatia de raportare, precum si denumirea comerciala/denumirile comerciale a/le Platformei/Platformelor pentru care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare raporteaza informatiile.

2. Pentru fiecare Vanzator Raportabil care a realizat Activitatea Relevanta, alta decat inchirierea de bunuri imobile:

a) informatiile care trebuie colectate in temeiul subsectiunii B din sectiunea II;

b) Numarul de identificare a Contului Financiar, in masura in care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare dispune de aceasta informatie si daca autoritatea competenta din Romania sau din statul membru in care Vanzatorul Raportabil este rezident in sensul subsectiunii D din sectiunea II nu a notificat in mod public faptul ca nu intentioneaza sa utilizeze Numarul de Identificare a Contului Financiar in acest scop;

c) in cazul in care este diferit de numele Vanzatorului Raportabil, pe langa Numarul de Identificare a Contului Financiar, numele titularului contului financiar in care se plateste sau se crediteaza Contraprestatia, in masura in care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare cunoaste acest nume, precum si orice alte informatii de identificare financiara a titularului contului respectiv disponibile pentru Operatorul de platforma care are obligatia de raportare;

d) fiecare stat membru in care Vanzatorul Raportabil are rezidenta, inclusiv rezidenta fiscala din Romania, daca este cazul, in scopul prevazut de art. 291^5 si al prezentei anexe, astfel cum este determinat in temeiul subsectiunii D din sectiunea II;

e) Contraprestatia totala platita sau creditata in fiecare trimestru al Perioadei de Raportare si numarul de Activitati Relevante pentru care aceasta a fost platita sau creditata;

f) orice onorarii, comisioane sau taxe retinute sau percepute de Operatorul de platforma care are obligatia de raportare in fiecare trimestru al Perioadei de Raportare.

3. Pentru fiecare Vanzator Raportabil care a desfasurat o Activitate relevanta care implica inchirierea de bunuri imobile:

a) informatiile care trebuie colectate in temeiul subsectiunii B a sectiunii II;

b) Numarul de Identificare a Contului Financiar, in masura in care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare dispune de aceasta informatie si daca autoritatea competenta din Romania sau din statul membru in care Vanzatorul Raportabil isi are rezidenta in sensul subsectiunii D din sectiunea II nu a notificat in mod public faptul ca nu intentioneaza sa utilizeze Numarul de Identificare a Contului Financiar in acest scop;

c) in cazul in care este diferit de numele Vanzatorului Raportabil, pe langa Numarul de Identificare a Contului Financiar, numele titularului contului financiar in care se plateste sau se crediteaza Contraprestatia, in masura in care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare cunoaste acest nume, precum si orice alte informatii de identificare financiara a titularului contului respectiv disponibile pentru Operatorul de platforma care are obligatia de raportare;

d) fiecare stat membru in care Vanzatorul Raportabil are rezidenta, inclusiv rezidenta fiscala din Romania, daca este cazul, in scopul prevazut de art. 291^5 si al prezentei anexe, astfel cum este determinat in temeiul subsectiunii D din sectiunea II;

e) adresa fiecarui Bun Imobil Listat, stabilita pe baza procedurii prevazute in subsectiunea E din sectiunea II, si numarul cartii funciare respective sau echivalentul acestuia in temeiul normelor legale in vigoare sau in temeiul dreptului intern al statului membru in care se afla Bunul Imobil Respectiv, daca este disponibil;

f) Contraprestatia totala platita sau creditata in fiecare trimestru al Perioadei de Raportare si numarul de activitati relevante corespunzator fiecarui Bun Imobil Listat;

g) orice onorarii, comisioane sau taxe retinute sau percepute de Operatorul de platforma care are obligatia de raportare in fiecare trimestru al Perioadei de Raportare;

h) daca este disponibil, numarul de zile pentru care a fost inchiriat fiecare Bun Imobil Listat in timpul Perioadei de Raportare si tipul fiecarui Bun Imobil Listat.

Sectiunea IV Punerea in aplicare efectiva

Procedura administrativa de alegere a unui singur stat membru in care sa se raporteze informatiileIn cazul in care un Operator de platforma care are obligatia de raportare in sensul pct. 4 lit. a) din subsectiunea A a sectiunii I indeplineste oricare dintre conditiile prevazute la aceasta dispozitie si in Romania si in alte state membre, atunci Operatorul de platforma care are obligatia de raportare poate alege sa efectueze fie in Romania, fie in alt stat membru procedurile de raportare prevazute la sectiunea III.

Operatorul de platforma care are obligatia de raportare informeaza autoritatea competenta din Romania si toate autoritatile competente din celelalte state membre in legatura cu alegerea sa.

Prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se stabileste procedura administrativa prin care Operatorul de platforma care are obligatia de raportare poate alege sa efectueze in Romania procedurile de raportare prevazute la sectiunea III. 


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
codul de procedura fiscaladubla impunererezidenti


Data aparitiei: 03 Februarie 2023

Votati articolul "OG 16/2023 aduce modificari in Codul de procedura fiscala. Vezi noutatile!":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X