email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Asociere in participatiune SRL cu PFA: monografia contabila si aspecte importante privind TVA

Asociere in participatiune SRL cu PFA: monografia contabila si aspecte importante privind TVA
asociere in participatiunemonografie asociere in participatiunecontul 458

Potrivit art. 125 din Codul fiscal, obligatia inregistrarii veniturilor si cheltuielilor aferente activitatilor desfasurate in cadrul asocierilor cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, revine persoanei juridice.

Din punct de vedere contabil, pentru evidenta operatiunilor din asociere in participatie sunt aplicabile prevederile pct.424 si 425 din reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014.

Evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 „Decontari din operatiuni in participatie“, analitic distinct pe fiecare coparticipant.

Asociere participatiune SRL cu PFA - studiu de caz

Intrebare: "Daca un PFA neplatitor de TVA se asociaza in participatiune cu un SRL platitor de TVA, in sensul ca PFA este aducatorul de venituri si SRL aduce in asociere cateva bunuri folosite de PFA in activitatea curenta (prestare servicii), cum se impart veniturile / profiturile intre parti tinand cont de diferenta de taxare si TVA? PFA-ul obtine venituri din servicii si scade ca si cheltuiala sumele ce revin SRL pentru punerea la dispozitie a unui patrimoniu sume mai apoi impozitate ca venituri in SRL? Sau PFA-ul inregistreaza venituri si cheltuieli din activitatea curenta si din profit / venit net plateste procentul agreat pentru bunurile puse in asociere de catre SRL? TVA are vreo influenta? Veniturile incasate ca cota parte de catre SRL sunt din nou impozitate ca venituri / profituri?"

Raspuns: Conform datelor prezentate, in cadrul unei asocieri in participatiune dintre PFA si SRL, obligatia inregistrarii veniturilor si cheltuielilor aferente activitatilor desfasurate in cadrul asocierilor cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III sau Legii nr. 170/2016, revine persoanei juridice conform art. 125 alin. 7-9 din Codul fiscal.

Deci nu conteaza ca PFA are o contributie substantiala, facturarea se va face de catre lider, societatea comerciala.

Daca persoana juridica/societatea este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, indiferent de modalitatea de stabilire a venitului net pentru activitatea desfasurata de PFA, aceasta distribuie un/o venit net/pierdere neta asociatului persoana fizica autorizata proportional cu cota procentuala de participare corespunzatoare contributiei, conform contractului de asociere stabilit pe baza regulilor prevazute la titlul II.

Impozitul datorat de PFA se calculeaza, se retine si se plateste de catre societate potrivit regulilor prevazute la titlul III (ca impozit pe veniturile microintreprinderii) si reprezinta impozit final.

Daca societatea e platitoare de impozit profit, Impozitul datorat de PFA se calculeaza, se retine si se plateste de catre societate potrivit regulilor prevazute la titlul II (ca impozit pe profit) si reprezinta impozit final.

Ca atare, persoana fizica titulara a PFA nu trebuie sa declare veniturile (nete) obtinute din asociere prin declaratia unica si sa plateasca impozit pe venit deoarece obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine societatii, impozitul fiind final.

In schimb, persoana fizica respectiva va avea obligatia depunerii declaratiei unice pentru CASS deoarece are venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 din Codul fiscal sunt considerate venituri supuse CASS conform art. 155 alin. 1 lit. d din Codul fiscal.

Astfel, daca aceste venituri, cumulate cu alte venituri realizate depasesc plafonul de 6/60 salarii de baza minime brute pe tara, persoana fizica va datora CASS si va avea obligatia depunerii declaratiei unice completate la aceasta sectiune.

Asociatul administrator efectueaza achizitiile asocierii pe numele sau si emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere, urmand ca veniturile si cheltuielile sa fie atribuite fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere.

Specific asocierii este faptul ca:

- veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;

- persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea, denumita asociat administrator, este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere;

- scopul asocierii este livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti. Aceasta conditie se considera indeplinita inclusiv in situatia in care, pe langa livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti se efectueaza si livrari/prestari intre membrii asociati.

Monografie contabila asociere in participatiune 

In astfel de situatii, administratorul asociat poate organiza o monografie contabila a asocierii in participatie organizata de catre administratorul asociat care trebuie sa utilizeze contului 458, dupa cum urmeaza:
4581. Decontari din operatiuni in participatie - pasiv (P)
4582. Decontari din operatiuni in participatie - activ (A):

- inregistrarea achizitiilor, a cheltuielilor efectuate de asociatul administrator:
% 612, 641,6028,4426 = 401

- cheltuieli lunare aportate reprezentand: mijloace banesti,materiale didactice, transport, alte materiale, servicii de consultanta:
% 5121,604,624,6028,628= 4581

- repartizare cheltuieli catre asociat prin decontul lunar al asocierii:
4582 = % 612, 641,6028 cu utilizare procentului de x%

- prestari de servicii facturate de lider :
411 = % 704,4427

- decontarea veniturilor conform decontului asocierii:
704 = 4581 cu procentul de x%

-retinerea impozitului pe venit pentru asociatul persoana fizica:
4582 = 446

- inchiderea contului 4582:
4581 = 4582

-virarea soldului creditor al contului 4581 in contul asociatului PFA:
4581 = 5121

Atentie! PFA preia doar venituri si cheltuieli. Obligatii in sfera TVA revin doar societatii.

Asociere in participatiune - aspecte privind TVA

La pct. 102 din Titlul VII al normelor de aplicare a Codului fiscal aprobate prin HG nr. 1/2016 se fac urmatoarele precizari:

In aplicarea prevederilor art. 269 alin. (11) si art. 321 alin. (5) din Codul fiscal, asocierilor in participatiune sau altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune, denumite in continuare asocieri, li se aplica prevederile de la alin. (3) - (16), daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

a) veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;

b) persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea, denumita in continuare asociatul administrator, este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere;

c) scopul asocierii este livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti. Aceasta conditie se considera indeplinita inclusiv in situatia in care, pe langa livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti se efectueaza si livrari/prestari intre membrii asociati conform alin. (6).

Potrivit prevederilor de la alin. (11), pe parcursul derularii contractului de asociere, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de titlul VII al Codului fiscal revin asociatului administrator, care cuprinde in propriul decont de taxa inclusiv achizitiile de bunuri/servicii, precum si livrarile de bunuri/prestarile de servicii aferente asocierii.

Raspuns oferit in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
asociere in participatiunemonografie asociere in participatiunecontul 458


Data aparitiei: 26 Aprilie 2024

Votati articolul "Asociere in participatiune SRL cu PFA: monografia contabila si aspecte importante privind TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Balanta de verificare: cele mai frecvente 5 erori intalnite

    • Pe langa functia de control, balantele de verificare servesc si la identificarea erorilor formale de inregistrare care altereaza egalitatile ce trebuie sa existe intre totalurile diferitelor coloanelor si a corelatiilor dintre ele, asigurand astfel exactitatea datelor contabile. Erorile care provoaca lipsa de egalitate intre coloanele balantelor pot fi erori de inregistrare in evidenta sistematica, erori de pregatire a conturilor in vederea intocmirii balantei, erori de intocmire a ba...» citeste mai departe aici

  • Registrul de Evidenta Fiscala: cine are obligatia intocmirii, ce cuprinde si un studiu de caz practic

    • Reamintim contribuabililor inregistrati ca platitori de impozit pe profit ca sunt obligati sa intocmeasca Registrul de evidenta fiscala, in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. In plus, acesta poate fi intocmit atat in format fizic, eliberat de unitatile fiscale, cat si in format electronic. In continuare, veti afla ce intrebuie inscrise in REF, iar la final puteti consulta un studiu ...» citeste mai departe aici

  • Plata decont: monografie privind depasirea sumei aprobate pentru decontarea combustibilului

    • Cu privire la decontarea cheltuielilor de transport pentru salariati, intalnim adesea situatii in care suma cheltuita depaseste limita alocata. In urmatorul studiu de caz, vom analiza modul in care aceasta situatie este inregistrata in contabilitatea unei companii. Ne vom concentra asupra cazului in care un salariat, delegat la un alt punct de lucru, depaseste suma maxima alocata pentru decontarea combustibilului. Monografie plata decont: studiu de caz ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X