email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

RO e-Transport 2024: GHID ANAF privind transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat

RO e-Transport 2024: GHID ANAF privind transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat
RO e-Transport 2024bunuri cu risc fiscal ridicatsanctiuni e-transport

Ministerul Finantelor (MF) si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) au lansat un Ghid pentru contribuabilii care au obligatia de a utiliza Sistemul National privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport. Materialul informativ cuprinde o serie de informatii generale privind utilizatorii sistemului national RO e-Transport, modalitatile de utilizare a sistemului, contraventii si sanctiuni.

RO e-Transport: categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii

Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.

RO e-Transport: cine are obligatia declararii

Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
a) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne;
b) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si
transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul
national.

Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d) depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul


Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

Modalitatea de utilizare a sistemului RO e-Transport

Sistemul RO e-Transport include: 

- module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt inregistrate datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat,
precum si codul UIT generat;

- module informatice puse gratuit la dispozitia operatorului de transport de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor, pentru a furniza informatii cu privire la pozitionarea vehiculului de transport prin utilizarea dispozitivelor de tip terminal de telecomunicatii;

- elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare detinute si/sau utilizate de institutiile sau autoritatile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entitatilor subordonate sau coordonate: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantitatilor de produse transportate, precum si orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;

- dispozitive care transmit date de pozitionare a vehiculului de transport si dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit, pe care sunt instalate modulele informatice utilizate pentru monitorizarea traseului de transport al bunurilor;

- componente software pentru analiza integrata a datelor.

Accesarea si utilizarea aplicatiei RO e-Transport

In vederea declararii transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat si al transporturilor rutiere internationale de bunuri, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in SPV, in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit.

Autentificarea pe portalul www.anaf.ro se face prin accesarea butonului Autentificare RO e-Factura/RO e-Transport.

Dupa autentificare, se selecteaza meniul RO e-Transport. Sistemul permite declararea individuala a transporturilor prin aplicatia pusa la dispozitie sau utilizarea unei serii de micro servicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface).

Modulul de declarare a transporturilor in Sistemul RO e-Transport (varianta a 2-a) permite obtinerea codurilor UIT si actualizarea datelor referitoare la identificarea mijlocului de transport.

Dupa accesarea aplicatiei, utilizatorul va selecta codul de identificare fiscala a contribuabilului pentru care se face declaratia de transport.

Utilizatorul opereaza in calitate de Declarant transporturi, in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) si art. 81  din OUG nr. 41/2022.

RO e-Transport: contraventii si sanctiuni

In conformitate cu prevederile art. 13, respectiv art. 13^1 din OUG nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele fapte constituie contraventii:

- nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia utilizatorilor de a declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri ce intra sub incidenta acestuia astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT;
- utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate al acestuia;
- descarcarea pe teritoriul Romaniei a bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, cu exceptia celor care fac obiectul depozitarii sau formarii unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri;
- declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri.

Faptele enumerate mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

- nerespectarea prevederilor privind obligatia organizatorului transportului sau operatorului de transport, dupa caz, de a actualiza, in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare;

- nerespectarea prevederilor privind indeplinirea obligatiilor de declarare a transporturilor in sistem pana la sfarsitul urmatoarei zile lucratoare repunerii in functiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile incheiate, in cazul in care pe paginile de internet ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Ministerului Finantelor se anunta ca Sistemul RO e-Transport nu este functional;

-  nerespectarea de catre utilizatori a obligatiei de a pune la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz;

- modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, dupa caz, cu exceptia actualizarii in perioada de valabilitate a codului UIT, a informatiilor privind identificarea vehiculului de transport;

- nerespectarea obligatiei de declarare in Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri;

- nerespectarea de catre operatorul de transport rutier a obligatiei de a asigura transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.

Faptele enumerate mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.

- nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a obligatiei de a pune in functiune dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national;
- nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a obligatiei de a prezenta, la solicitarea organelor competente, documentele care insotesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizarii prin sistemul RO eTransport impreuna cu codul UIT pus la dispozitie.

Faptele enumerate mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.

GHIDUL RO e-Transport poate fi consultat aici >>

Foto: pixabay.com


de Alina Ilie

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
RO e-Transport 2024bunuri cu risc fiscal ridicatsanctiuni e-transport


Data aparitiei: 29 Aprilie 2024

Votati articolul "RO e-Transport 2024: GHID ANAF privind transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Cu ce se Ocupa un Contabil: Calificari si Principalele Responsabilitati

    • Profesia contabila este un intreg format din mai multe activitati. Pornind de la operarea datelor intr-un program de contabilitate (sau preluarea automata a acestora), pana la intocmirea raportarilor finale catre clienti/angajatori si catre stat, profesionistul contabil trebui sa raspunda necesitatilor beneficiarilor. Profesionistul contabil trebuie sa reflecte in contabilitate toate tranzactiile efectuate, toate obligatiile si toate evenimentele care au loc pe parcursul desfasurarii ...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024: atentie, se apropie termenul limita de depunere! Cum sa o completati fara greseli

    • Va reamintim ca prin Declaratia unica cu termen de depunere 27 mai 2024 se declara impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate pe anul 2023, precum si impozitul estimat si contributiile sociale aferente anului 2024.  Modelul Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice precum si instructiunile de completare ale acesteia, aprobate prin OPANAF nr. 6/2024 pot fi consultate ...» citeste mai departe aici

  • Cum organizezi biroul pentru a spori productivitatea angajatilor: 5 sfaturi utile

    • Un business care are succes depinde nu doar de proiectele duse la bun sfarsit, ci si de productivitatea si starea de bine a angajatilor. Iar unul dintre factorii care influenteaza modul in care angajatii se simt atunci cand vin la job este mediul de lucru si felul in care este organizat biroul. Un birou bine organizat incurajeaza eficienta, colaborarea si productivitatea. In plus, atunci cand totul este bine pus la punct, procesele si activitatea zilnica se vor derula mult mai usor....» citeste mai departe aici

  • Metoda inventarului intermitent: ce trebuie sa stie contabilii

    • In esenta, metoda inventarului intermitent consta in debitarea conturilor de cheltuieli la achizitia stocurilor, spre deosebire de metoda inventarului permanent unde la achizitie erau debitate conturile de stocuri. Intrebare: "Metoda inventarului intermitent se poate aplica la toate societatile comerciale care au gestiune cantitativ valorica sau sunt anumite restrictii in aplicarea metodei inventarului intermitent? Doresc raspuns doar pe zona d...» citeste mai departe aici

  • Schimbare denumire si adresa firma. Ce trebuie sa aveti in vedere?

    • Din punct de vedere juridic, schimbarea denumirii firmei duce la modificarea actului constitutiv care a fost inregistrat la ONRC. Modificare denumire si adresa firma - studiu de caz Intrebare: "O firma urmeaza sa isi schimbe denumirea si sa isi modifice adresa sediului social. Intrebari: 1. Facturile primite dupa data acestor schimbari (data de la RC) emise cu vechile date vor trebui obligatoriu refuzate, stornate si reeemise cu noi...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X