email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cladiri inchiriate. Cum se impoziteaza si cine le amortizeaza

cladiri inchiriateimpozitamortizare

Taxe si Impozite – Actual: newsletter de atitudine fiscal-contabila!

Cladiri inchiriate. Cum se impoziteaza si cine le amortizeaza

Cine calculeaza amortizarea unei cladiri inchiriate: proprietarul sau chiriasul? In sarcina cui este amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate de chirias? Dar in cazul investitiilor efectuate de proprietar, cine calculeaza amortizarea acestora? Cine datoreaza impozitul pe cladire? Cum se intocmeste declaratia fiscala privind impozitul pe cladire?

1. Cine inregistreaza amortizarea fiscala a cladirii?

Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea care le are in proprietate.

2. Cine inregistreaza amortizarea investitiilor efectuate la cladirea inchiriata?

Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat. Aceste cheltuieli se inregistreaza astfel:

  • fie la imobilizari corporale, atunci cand aceste cheltuieli au ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai imobilizarilor corporale si conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare, suplimentare fata de cele estimate initial;
  • fie drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate atunci cand aceste cheltuieli au ca scop asigurarea utilizarii continue a imobilizarilor corporale.
    Asadar, in contabilitate, investitiile efectuate la imobilizarile corporale inchiriate se inregistreaza in functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii.

Obtinerea de beneficii se poate realiza astfel:

  • fie direct prin cresterea veniturilor;
  • fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare.

Investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie se supun amortizarii, pe durata contractului de inchiriere. Aceste cheltuieli de modernizare sunt recuperate din punct de vedere fiscal, prin deducerea amortizarii lor, daca sunt utilizate in scopul realizarii de venituri impozabile.

Important!

Asadar, amortizarea cheltuielilor cu investitiile si modernizarile efectuate la mijloacele fixe inchiriate este in sarcina agentului economic care a efectuat investitia.

La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare.


Consilierul Contabilitate te tine la curent cu toate modificarile aparute in legislatie! Garantie 30 de zile!

3. Cine plateste impozitul pe cladire?

Important

Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, chiriasul nu datoreaza acest impozit pe perioada contractului de inchiriere. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre persoanele juridice sau fizice care au in proprietate cladirea situata in Romania, cu exceptiile expres prevazute de lege.

Impozitul pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul si taxa pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al sectorului in care este amplasata cladirea.

In cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.

Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.

Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii.

In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre chirias, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor executate. Legiuitorul nu instituie un termen anume pentru indeplinirea acestei obligatii, in schimb instituie un termen pentru proprietar, de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective, pentru depunerea unei noi declaratii fiscale. Aceasta presupune ca obligatia chiriasului de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate sa fie indeplinita in interiorul acestui termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.

4. Exemplu

Am efectuat o investitie, in regie proprie, la o cladire luata cu chirie pentru o perioada de 10 ani.

  • inregistrarea cheltuielilor efectuate de chirias:

Materii prime = 300.000 lei
Salarii = 20.000 lei
Prestatii facturate de terti = 40.000 lei

             601              =              301                            300.000
    „Cheltuieli cu                  „Materii prime“
   materiile prime“

            641               =                421                            20.000
    „Cheltuieli cu               „Personal – salarii datorate“ 
salariile personalului“

            628                 =              401                           40.000
   „Alte cheltuieli                        „Furnizori“
      cu serviciile
executate de terti“

  • inregistrarea receptiei lucrarilor de investitii la cladirea inchiriata:

               212                =               722                      360.000
       „Constructii"                „Venituri din productia de
                                           imobilizari corporale“
Sau:

             231               =                        722                360.000 
  „Imobilizari corporale in            „Venituri din productia de 
     curs de executie“                    imobilizari corporale“ 

            212               =                    231                      360.000
    „Constructii“                  „Imobilizari corporale in curs
                                                de executie“

  • inregistrarea amortizarii investitiilor efectuate la mijloacele fixe luate cu chirie pe perioada contractului de inchiriere:

Amortizarea liniara se calculeaza prin impartirea lui 100 la numarul anilor (pentru chirias 10) = 100/10 = 10%
360.000 x 10% = 36.000 lei/an
36.000 / 12 = 3.000 lei/luna. 

              6811              =                   2812                      3.000 
          „Cheltuieli                 „Amortizarea constructiilor“ 
   de exploatare privind 
  amortizarea imobilizarilor“

  • inregistrarea scoaterii din evidenta a investitiei amortizate integral la expirarea contractului de inchiriere:

            2812             =              212                     360.000
      „Amortizarea               „Constructii“
      constructiilor“

Monografiile Contabile „croite” special pentru cazuri limita va ajuta acum sa evitati profesionist capcanele intinse de Fisc!

Concluzie

1. Amortizarea imobilizarilor corporale inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre proprietarul bunului.

2. Amortizarea cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe inchiriate se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea ce a efectuat investitia. Asadar:

  • in cazul in care investitia este efectuata de chirias, amortizarea este in sarcina chiriasului;
  • in cazul in care investitia este efectuata de proprietar, amortizarea este in sarcina proprietarului.

3. Impozitul pe cladire se datoreaza de catre proprietarul imobilului.
Singura obligatie a chiriasului din acest punct de vedere este, in cazul in care el efectueaza investitia, de a comunica proprietarului valoarea lucrarilor executate.

Acte normative aplicabile:
Pct. 93, 94 si 98 din Reglementari contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005
Art. 249 alin. (1) si (2) si art. 253 alin. (1)-(31) din Codul fiscal.


Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit  numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor legislative 2024:


TAX MEMO - MEMORATOR TAXE SI IMPOZITE!

->>  Numele obligatiei fiscale respective
->>  Ce act normativ se aplica
->>  Categorii de contribuabili vizati
->>  Termene de plata
->>  Ce declaratii trebuie depuse obligatoriu
->>  Exceptiile de la regula (daca exista)
->>  Observatii, precizari, recomandari, atentionari

Iti sunt acum disponibile doar in 30 sec.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
cladiri inchiriateimpozitamortizare


Data aparitiei: 02 Martie 2009

Votati articolul "Cladiri inchiriate. Cum se impoziteaza si cine le amortizeaza":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X