Limitele activitatii de indrumare si asistenta acordata de organele fiscale
expert contabil Madalina Paraschiv
Indrumarea si asistenta acordata de organele fiscale se limiteaza la aplicarea legislatiei fiscale cu privire la impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Indrumarea si asistenta acordata este asigurata fie in baza solicitarii platitorilor de impozite si taxe, fie din initiativa organului fiscal. Aceasta initiativa se manifesta prin furnizarea de servicii ajutatoare indeplinirii obligatiilor fiscale sau prin actiuni de educare in domeniul fiscal atat la nivel central, cat si la nivel local. Practic, indrumarea din initiativa organului fiscal se poate realiza prin:
- transmiterea formularelor de declaratii si furnizarea de programe informatice pentru completarea acestora;
- intocmirea si distribuirea de ghiduri, brosuri si pliante;
- difuzarea in presa scrisa de articole si comunicate pe diverse teme;
- intalniri de lucru cu grupuri de contribuabili;
- furnizarea de informatii in cadrul emisiunilor informative ale posturilor de radio si televiziune.
Indrumarea si asistenta se asigura la nivel central prin Directia de indrumare si asistenta a contribuabililor din cadrul A.N.A.F. si la nivel judetean prin serviciile sau birourile de asistenta ale D.G.F.P. a municipiului Bucuresti si D.G.F.P.-urile judetene.
Prin O.M.E.F. nr. 1.338 din 30 septembrie 2008, publicat in M.Of. nr. 706 din 17 octombrie 2008, s-a aprobat Procedura privind indrumarea si asistenta contribuabililor de catre organele fiscale.
Indrumarea si asistenta organului fiscal se limiteaza la furnizarea de informatii cu caracter general referitoare la procedura care trebuie urmata de catre fiecare contribuabil pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a aduce la indeplinire obligatiile fiscale care revin.
Modalitati de indrumare si acordare a asistentei
Indrumarea si asistenta pot fi acordate prin diverse modalitati:
- direct la sediul unitatii fiscale, prin prezentarea spetei si primirea verbala a raspunsului;
- in scris, sub semnatura reprezentantului legal al contribuabilului si precizarea datelor de identificare: numele si prenumele sau denumirea societatii, domiciliul fiscal, codul de identificare;
- prin e-mail, cu precizarea datelor de identificare si formularea solicitarii in mod clar si concis;
- prin telefon, sub rezerva utilizarii celorlalte modalitati de acordare a asistentei in situatia in care problematica fiscala solicitata prezinta un grad ridicat de complexitate si dificultate.
Continutul raspunsului la intrebarea formulata
Practic, pentru formularea unui raspuns, compartimentul de asistenta care a primit intrebarea verifica daca raspunsul respectiv exista deja in baza de date cu intrebari si raspunsuri a ANAF.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
In situatia in care acesta exista, in vederea aplicarii unitare a legislatiei fiscale la nivel national, compartimentul de asistenta il preia ca atare din baza de date si il transmite solicitantului.
Afl a solutia corecta si perfect legala a tuturor problemelor tale legate de TVA! Click aici!
Daca raspunsul solicitat nu se regaseste in baza de date, intrebarea se solutioneaza la nivel local prin formularea raspunsului adecvat.
In situatia in care contribuabilul considera ca raspunsul primit nu este suficient pentru rezolvarea problemei sale, are posibilitatea sa se adreseze in scris Directiei de indrumare si asistenta din cadrul A.N.A.F., cu obligativitateade a anexa la adresa inaintata copia intrebarii si a raspunsului primit. Raspunsul astfel redactat de catre A.N.A.F. are la baza punctul de vedere formulat de catre directia de specialitate avizata, in functie de natura impozitului asupra caruia se solicita asistenta.
Atentie!
Serviciile de indrumare si asistenta nu ofera informatii care se incadreaza intr-una dintre urmatoarele categorii:
- informatii solicitate de contribuabil in perioada in care se afla in inspectie fiscala pentru o situatie supusa verificarii;
- informatii referitoare la solutionarea unor situatii care fac obiectul unor contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale;
- informatii care cuprind solutii si modalitati de optimizare a sarcinii fiscale;
- informatii care nu intra in sfera de competenta a ANAF;
- informatii care contravin principiului secretului fiscal;
- informatii legate de reclamatiile privind incalcarea prevederilor codurilor de conduita de catre personalul angajat in cadrul unitatilor fiscale;
- informatiile de interes public solicitate in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public;
- alte informatii a caror furnizare este interzisa prin anumite legi.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.