email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studii de caz: Cheltuielile de demolare si TVA-ul aferent sunt deductibile?

tvastudii de caz

Intrebare:

O societate comerciala avand cod CAEN 6810 ”Cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare proprii’ a achizitionat de la o persoana fizica un teren cu constructii vechi aflate intr-un stadiu avansat de deteriorare, in scop de revanzare.

Societatea vinde terenul alte societati angajandu-se in contractul de vanzare-cumparare ca in termen de 6 luni va aduce terenul la cota 0, adica va demola constructiile aferente pe cheltuiala societatii vanzatoare.

In consecinta societatea vanzatoare in urma incheieri unui contract de prestari servicii de demolare va avea pe baza facturii emise de prestator cheltuieli cu demolarea si TVA-ul aferent.

Intrebarea este daca aceste cheltuieli de demolare si TVA-ul aferent sunt deductibile ,atat la calculul impozitului pe profit respectiv din punct de vedere a TVA,avand in vedere faptul ca terenul a fost deja vandut, iar cheltuielile cu demolarea au fost efectuate si facturate ulterior?

Mentionez ca in urma demolarii nu au putut fi valorificate parti componente.


Raspuns:

În formularea următoarei soluÅ£ii pentru cazul prezentat de dvs. pornesc în primul rând de la faptul că prin legislaÅ£ia fiscală nu sunt reglementate astfel de situaÅ£ii, astfel încât să existe restricÅ£ii sau limitări ale dreptului de deducere nici d.p.d.v. al TVA, dar nici d.p.d.v. al impozitului pe profit.

D.p.d.v. al impozitului pe profit cheltuiala este deductibilă în baza prevederilor generale de la articolul 21 conform căruia pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile.

D.p.d.v. al TVA, suma este deductibilă în baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera a) conform căruia orice persoană impozabilă are dreptul să deducă taxa aferentă achiziÅ£iilor, dacă acestea sunt destinate utilizării pentru realizarea de operaÅ£iuni taxabile.

Referitor la TVA, probabil că respectivul teren este construibil iar firma dvs. a colectat TVA pentru vânzarea acestuia.

În al doilea rând, în situaÅ£ia prezentată de dvs. cheltuielile respective sunt ulterioare veniturilor realizate, caz atipic unei activităţi economice care începe prin angajarea de costuri ÅŸi se finalizează cu obÅ£inerea de venituri.
Prin înregistrarea în contabilitate a unor cheltuieli de exploatare aferente unor venituri efective realizate anterior cheltuielilor se poate considera că nu se respectă două principii de bază ale contabilităţii, reglementate prin O.M.F.P. nr. 1752/2005:

1. principiul prudenţei care recomandă să se ţină cont de toate:

- datoriile apărute în cursul exerciÅ£iului financiar curent sau al unui exerciÅ£iu precedent;

- datoriile previzibile ÅŸi pierderile potenÅ£iale apărute în cursul exerciÅ£iului financiar curent sau al unui exerciÅ£iu financiar precedent.

2. principiul independenÅ£ei exerciÅ£iului conform căruia trebuie să se Å£ină cont de veniturile ÅŸi cheltuielile aferente exerciÅ£iului financiar, indiferent de data încasării sau plăţii acestor venituri ÅŸi cheltuieli.

Aşa cum se poate constata, prin legea contabilităţii se face referire doar la exerciţiul financiar curent şi la exerciţiul financiar precedent, fără a se face referire şi la exerciţiul financiar viitor.

În contul obligaÅ£iei contractuale asumate de către firma dvs., din prudenţă, pentru datoriile previzibile viitoare, concomitent cu înregistrarea pe venituri a facturii emise pentru vânzarea terenului, îmi permit să vă recomand crearea unui provizion pentru o perioadă de 6 luni, până la momentul dezafectării terenului.

La momentul constituirii, acest provizion reprezintă pentru firma dvs. o cheltuială nedeductibilă d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, generată de o obligaÅ£ie contractuală cu efecte în viitor. Provizionul este o datorie cu exigibilitate sau valoare incertă, dar care trebuie recunoscut dacă:

§ o entitate are o obligaÅ£ie curentă generată de un eveniment anterior;

§ este probabil să fie necesară o ieÅŸire de resurse pentru a onora obligaÅ£ia respectivă;

§ se poate efectua o estimare credibilă a valorii obligaÅ£iei.

Provizionul se constituie la nivelul cheltuielilor estimate, posibil a fi efectuate pentru dezafectare, fără a cuprinde şi suma TVA deductibilă aferentă.

După îndeplinirea obligaÅ£iei contractuale, acest provizion urmează a fi reluat pe venituri neimpozabile la determinarea profitului impozabil.

Concomitent, urmează a se înregistra pe cheltuieli de exploatare factura de prestări servicii de demolare cu exercitarea dreptului de deducere a TVA aferente:

% = 401

628

4426

În acest caz, serviciile de dezafectare a terenului pot fi considerate evenimente ulterioare datei bilanÅ£ului prin care s-a înregistrat venitul care a generat prin contract o obligaÅ£ie viitoare.

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tvastudii de caz


Data aparitiei: 28 Octombrie 2009

Votati articolul "Studii de caz: Cheltuielile de demolare si TVA-ul aferent sunt deductibile?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X