Odata ce inspectorii Fiscului intra pe poarta firmei, exista o singura certitudine: ca va incepe controlul. Cand se va termina nu poate spune nimeni, nici macar legea.
Cu toate ca durata unei inspectii fiscale este precizata, in Codul de procedura fiscala, la sase luni pentru marii contribuabiili - cei cu cifre de afaceri anuale de peste 70 milioane de lei - si trei luni pentru celelalte companii, in practica, un control se poate dura si ani de zile, consumand timpul, nervii si banii firmelor. Cum se poate ajunge aici? Din cauza unei lacune a legii: lipsa unui termen maxim pentru suspendarea controlului.
Orice inspectie fiscala poate fi intrerupta pentru diverse motive, cum ar fi cererea de informatii suplimentare de la alte institutii sau decizia de a controla firme partenere pentru a elucida eventuale suspiciuni. Din pacate, legea nu prevede durata maxima a suspendarii inspectiei si nici o limitare a numarului de intreruperi a procedurii. Prin urmare, termenul de trei sau sase luni poate deveni, in acest sistem absurd, de un an sau doi.
„Posibilitatea suspendarii inspectiei fiscale pe o perioada nedeterminata si ori de cate ori organele de control considera necesar face ca multi dintre contribuabili sa fie hartuiti inutil, pe perioade lungi. In practica, inspectia poate fi tergiversata oricat, ingreunand activitatea contribuabilului pe toata durata controlului“, spune Sorin Istrate, managing partner Contexpert. Durata mare a controalelor este considerata de catre antreprenori mai daunatoare afacerilor decat lipsa de pregatire a inspectorilor, obtuzitatea in interpretarea legilor sau unele abuzuri.
Contribuabili nedreptatiti
"Desi Fiscul impune termene-limita contribuabililor, acestia fiind obligati sa le respecte, in caz contrar urmand sa suporte consecintele de rigoare, contribuabilul se pare ca nu are niciun drept in acest sens, nefiind in masura sa impuna organelor fiscale termene-limita de finalizare a actelor de control. Apare astfel un dezechilibru intre drepturile si obligatiile contribuabililor, pe de o parte, si drepturile si obligatiile organelor de control, pe de alta parte“, explica Sorin Istrate.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Sursa: Capital.ro