email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reevaluari imobilizari corporale - valoarea in contabilitate

reevaluari imobilizari corporale
Autor: Silviu Stoica

Intrebare:
- Am cumparat in baza unor CTR de vanzare cumparare masini de la persoane fizice si le-am inregistrat in contul 371 analitic-distinct – apoi la unele masini dupa eventualele reparatii – suntem service auto – urmeaza vanzarea si aplicam taxare in regim special. Cat timp pot sa le am in balanta in 371 pentru ca in momentul in care merg la taxe si impozite cu cumparatorul avem probleme. Apoi la inmatriculare la politie si ne obliga sa achitam impozit si eu nici nu le am in cont 2133.

- Am reevaluat in decembrie 2009 o cladire, dar valoarea justa a fost mai mica decat valoarea din contabilitate cu o suma destul de importanta. Cladirea a mai fost reevaluata in urma cu trei ani cu o suma mai mare decat valoarea contabila de atunci. Deci am avut o reevaluare CU + in 2006 si apoi una CU – in 2009. Cum trebuia sa fac sa fie carect din punct de vedere fiscal si contabil?

Raspuns:
1. Conform pct. 106 din Normele metodologice date in aplicarea 262 din Codul fiscal, contribuabilii care au ca obiect de activitatate productia si/sau comertul cu mijloace de transport nu datoreaza impozitul pentru acele mijloace de transport inregistrate in contabilitate ca stocuri. Aceste norme nu precizeaza o perioada anume (perioada maxima) in care mijloacele de transport pot fi pastrate ca stocuri si, in consecinta, pentru care nu se datoreaza impozitul.

In cazul prezentat sunt doua probleme:
- societatea nu are ca obiect de activitate productia/comertul cu mijloace de transport, ci de reparatii auto (service auto), motiv care poate fi invocat de organele fiscale locale pentru neluarea in considerare a faptului ca mijloacele de transport sunt inregistrate in evidenta contabila la stocuri;
- mijloacele de transport sunt deja inmatriculate in circulatie. Conform art. 264 alin. 2 din Codul fiscal coroborat cu pct. 118 lit. c si d, pct. 119, pct. 120 si pct. 122 din Normele metodologice, impozitul pe mijloacele de transport se datoreaza cu data de intai a lunii urmatoare celei in care acestea au fost dobandite si se da la scadere in caz de instrainare sau de radiere ca urmare a scoaterii din functiune. Totodata, impozitul nu poate fi dat la scadere pentru perioada in care mijlocul de transport este in reparatii (curente, capitale) sau nu nu sunt utilizate din oricare alt motiv (lipsa piese schimb etc.). Din aceste prevederi, coroborate si cu cele referitoare la inmatricularea mijloacelor de transport (O.G. nr. 78/2000, O.M.A.I. nr. 1.501/2006, O.U.G. nr. 195/2002) rezulta ca, pentru autovehiculele inmatriculate permanent in circulatie in Romania, inmatricularea este continua pana in momentul scoaterii definitive din circulatie, iar impozitul se datoreaza pentru toata perioada in care autovehiculele sunt inmatriculate in circulatie, indiferent daca sunt sau nu utilizate in mod efectiv in circulatie. In consecinta, in interpretarea organelor fiscale locale, prevederile pct. 106 se aplica doar in cazul mijloacelor de transport care nu au fost supuse inmatricularii  in circulatie, nu si celor deja inmatriculate si pentru care se pastreaza inmatricularea, desi nu sunt folosite. Din aceste considerente, societatii i se solicita plata impozitului pe intreaga perioada in care a detinut in proprietate niste mijloace de transport aflate deja in circulatie conform evidentei serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor. De altfel, de vreme ce autovehiculele figureaza ca inmatriculate in circulatie, faptul ca ele sunt inregistrate in evidenta contabila in contul 371 „Marfuri” nu reprezinta un impediment legal pentru utilizarea lor efectiva in circulatia pe drumurile publice, iar societatea nici nu poate face dovada ca nu le-a folosit in circulatie in cursul perioadei de detinere.

2. Deoarece rezultatul reevaluarii este o descrestere a valorii contabile nete, aceasta se trateaza ca o scadere a rezervei din reevaluare (surplus) inregistrata anterior, cu minimul dintre valoarea acelei rezerve si valoarea descresterii, iar eventuala diferenta ramasa neacoperita se inregistreaza ca o cheltuiala (pct. 124 alin. 5 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009).

Spre exemplu, in situatia in care rezerva din reevaluarea din 2006 ramasa necapitalizata (soldul contului 105 „Rezerve din reevaluare” dinaintea reevaluarii din decembrie 2009) este de 100.000 lei, iar descresterea valorii contabile nete rezultata in urma reevaluarii este de 120.000 lei:
* scaderea rezervei din reevaluare:
105 „Rezerve din reevaluare” = 212 „Constructii” 100.000 lei
* inregistrarea diferentei pe cheltuieli:
6813 „Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea imobilizarilor” = 212 „Constructii” 20.000 lei
- cheltuielile in suma de 2.000 lei sunt considerate cheltuieli nedeductibile fiscal la calculul profitului impozabil, conform art. 21 alin. 4 lit. s din Codul fiscal.

In situatia in care rezerva din reevaluarea din 2006 ramasa necapitalizata (soldul contului 105 „Rezerve din reevaluare”) este de 100.000 lei, iar descresterea valorii contabile nete rezultata in urma reevaluarii din 2009 este de 60.000 lei:
- scaderea rezervei din reevaluare:
105 „Rezerve din reevaluare” = 212 „Constructii” 60.000 lei
- in anul 2010, rezerva din reevaluare ramasa disponibila (40.000 lei) se impoziteaza concomitent cu  pentru partea de amortizare fiscala aferenta acesteia, pe masura ce se capitalizeaza, conform art. 22 alin. 51 din Codul fiscal (spre exemplu, daca din amortizarea lunara de 1.300 lei, partea aferenta rezervei din reevaluare ramase este de 100 lei, aceasta suma este considerata element similar veniturilor si supusa impozitului pe profit, concomitent cu deducerea amortizarii si capitalizarea rezervei prin nota contabila 105 „Rezerve din reevaluare” = 1065 „Rezerve reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluare” 100 lei).

Nota:
La efectuarea inregistrarilor contabile ale descresterii de valoare in urma reevaluarii din 2009 trebuie sa aveti in vedere si modul (metoda) in care a fost tratata initial amortizarea la momentul primei reevaluari din 2006, stiut fiind faptul ca exista doua metode:
- metoda recalcularii proportionale a amortizarii contabile concomitent cu recalcularea valorii brute a activului, astfel incat valoarea contabila neta a activului, dupa reevaluare, sa fie egala cu valoarea sa reevaluata;
- metoda eliminarii amortizarii din valoarea contabila bruta a activului si prezentarea activului la valoarea justa.

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
reevaluari imobilizari corporale


Data aparitiei: 20 Decembrie 2010

Votati articolul "Reevaluari imobilizari corporale - valoarea in contabilitate":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X