email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sunt ratele de leasing deductibile? Ce cheltuieli se deduc de PFA?

leasing financiarTVAcheltuieli deductibilePFAdeducererateOUG 24/2012


Dupa cum se cunoaste, prin OUG 24/2012, au fost modificate prevederile privind deducerea cheltuielilor in legatura cu autovehiculele cu masa pana la 3500 kg si pana la 9 pasageri, in sensul ca aceste costuri sunt deductibile limitat la 50%, incepand cu 01.07.2012.

Prevederi similare cu deducere 50% se refera atat la TVA in legatura cu aceste costuri, cat si la TVA aferenta achizitiei, importului, achizitiei intracomunitare sau leasingului de autoturisme, conform art. 21 alin. (4) lit. t) coroborat cu art. 145^1 din Codul fiscal.
 
Subliniem acest aspect, faptul ca incepand cu 01 iulie 2012, deducerea limitata a TVA se aplica atat pentru avans, rate, cat si pentru valoarea reziduala in cadrul contractelor de leasing, chiar daca acestea sunt semnate anterior datei de intrare in vigoare a noului act normativ.
 
Fac exceptie de la aceste limitari si pot fi deduse integral costurile si TVA pentru autoturismele utilizate in mod exclusiv in activitati economice sau intr-una din exceptiile stabilite de cele doua temeiuri normative amintite anterior.
 
Aplicare efectiva a acestor prevederi a fost adopta prin HG 670/13.07.2012, ce modifica normele de aplicare a Codului fiscal, iar opinia noastra de mai jos este exprimata in temeiul pct. 45^1 din HG 44/2004, dupa modificarile aferente.
 
Legiuitorul a detaliat ca se refera la costurile directe cu autoturismul cum sunt: combustibili, lubrifianti, piese de schimb, reparatii, revizii, asigurari, chirii dar si la roviniete, impozite locale, dobanzi si comisioane, diferente de curs daca sunt aferente acestor autoturisme.
 
In costuri intra si partea de TVA nedeductibila aferenta achizitiilor/costurilor,  anterior aplicarii procentului de 50% deducerea la calulul impozitului pe profit, avand in vedere prevederi similare de deducere limitata la 50% si pentru TVA.
 
Face exceptie de la deducerea la 50% cheltuiala cu amortizarea autoturismului, ce ramane deductibila conform reglementarilor generale aplicabile pentru amortizare.
 
Ce se intelege prin utilizare in mod exclusiv economic ?
Legiutorul stabileste ca se va intelege prin folosinta in mod exclusiv economic, utilizarea la deplasarile catre clienti sau furnizori in tara si in straintate, deplasari in locatii unde se afla puncte de lucru ale entitatii economice, deplasari la banca, vama, autoritati fiscale, deplasarea la posta, utilizarea autovehiculului de persoane cu atributii de conducere in exercitarea activitatii, deplasari pentru interventii.
 
Deoarece legiutorul a stabilit ca exemplele de mai sus nu sunt limitative, putem afirma ca utilizarea autovehiculului este in mod exclusiv economic daca se utilizeaza pentru activitatea respectivului operator economic, iar in lipsa utilizarii autoturismului activitatea acestuia fie nu se realizeaza fie este afectata.
 
Cum se justifica utilizarea exclusiv economica ?
 
Justificarea utilizarii in scopuri economice se face pe baza documentelor justificative pentru diferitele tipuri de cheltuieli, inregistrate dupa natura acestora, iar pentru costurile cu combustibilii, justificarea deducerii se realizeaza prin intocmirea foilor de parcurs.
 
Foile de parcurs trebuie sa contina minim urmatoarele informatii:

- categoria de vehicul utilizat;
- scopul si locul deplasarii;
- numarul de kilometri parcursi;
- norma proprie de consum de carburant pe kilometru parcurs.
 
In lipsa foilor de parcurs, deducerea este limitata la 50% atat pentru costuri, cat si pentru TVA.
 

Exemplu de aplicare a reglementarii: Se efectueaza o reparatie, la un autoturism de persoane, in valoare de 1000 lei + TVA (240) lei. Datorita neutilizarii in mod exlusiv in activitati economice, deducerea atat la TVA cat si la impozitul pe profit este de 50%.
Determinam TVA deductibila = 240 x 50% = 120 lei
Determinam TVA nedeductibila = 240 x 50% = 120 lei
Cuprinderea in costuri a TVA nedeductibila = 1000 + 120 = 1120 lei
Determinare cheltuiala deductibila la impozitul pe profit = 1120 x 50% = 560 lei
Determinare cheltuiala nedeductibila la impozitul pe profit = 1120 x 50% = 560 lei
 
Inregistrari contabile:
4426 "TVA deductibila" = 401 "Furnizori" cu suma de 240 lei
611 "Cheltuieli cu reparatii" = 4426 "TVA deductibila" cu suma de 120 lei reprezentand 50% din valoarea TVA, devenita componenta a costului
611 "Cheltuieli cu reparatii" = 401 "Furnizori" cu suma de 1000 lei
Prin calcul extracontabil, la stabilirea impozitului pe profit, se va tine cont de suma din contul 611 ce este cheltuiala nedeductibila.

EXEMPLU

Deductibilitate TVA leasing auto pentru PFA


Vom analiza pentru a oferi mai multe informatii in ce priveste deductibilitatea TVA-ului aferenta ratelor de leasing cazul unui PFA inregistrat in scopuri de TVA care achizitioneaza un autoturism in leasing financiar in anul 2010 cu durata de 4 ani, iar in anul 2012 PFA-ul nu mai poate achita ratele de leasing, iar societatea de leasing reziliaza contractul dupa 3 luni neachitate si recupereaza masina de la PFA. Vom vedea astfel daca PFA-ul trebuie sa ajusteze TVA-ul dedus si  cum se vor inregistar aceste operatiuni in contabilitatea PFA-ului.

Din punct de vedere al TVA, leasingul auto (indiferent ca este operational sau financiar) reprezinta prestare de servicii. Astfel, conform prevederilor art. 129 alin. (3) din Codul fiscal , prestarile de servicii cuprind operatiuni cum sunt: a) inchirierea de bunuri sau transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing [...].

Astfel, ratele de leasing platite pe durata derularii contractului nu reprezinta livrare de bunuri in sensul art. 128 din Codul fiscal . In acest sens, in cazul dvs., nu consider ca se impune ajustarea TVA pentru bunuri mobile potrivit prevederilor art. 148 sau 149 din Codul fiscal .

In cazul achizitiilor de servicii (cum sunt cele de leasing) ajustarea TVA intervine doar in masura in care persoana impozabila (PFA in cazul dvs) isi pierde dreptul de deducere iar la momentul pierderii dreptului de deducere serviciile sunt neutilizate.

Din informatiile furnizate intelegem ca serviciile de leasing au fost utilizate pe durata derularii contractului de leasing in sensul in care autoturismul a fost folosit pentru realizarea de operatiuni ce dau drept de deducere a TVA.

In concluzie, consideram ca nu se ajusteaza TVA insa este important sa puteti justifica faptul ca autoturismul respectiv a fost utilizat de catre PFA pentru efectuarea de operatiuni (livrari de bunuri sau prestari de servicii) cu drept de deducere a TVA, astfel incat sa puteti sustine deducerea initiala a taxei pe valoare adaugata platita odata cu ratele de leasing.


de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
leasing financiarTVAcheltuieli deductibilePFAdeducererateOUG 24/2012


Data aparitiei: 15 Noiembrie 2012

Votati articolul "Sunt ratele de leasing deductibile? Ce cheltuieli se deduc de PFA?":
Rating:

Nota: 4.65 din 5 din 10 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X