Pe lista actelor normative care ar putea fi aprobate de Guvern in perioada urmatoare, se numara si proiectul de Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.73/2012 pentru modificarea pct.II al anexei nr.1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori.
In prezent, Punctul II al Anexei nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, are ca scop stabilirea unor ipoteze suplimentare pentru calcularea dobanzii anuale efective.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 transpune in legislatia nationala prevederile Directivei nr. 2008/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind contractele de credit pentru consumatori si de abrogare a Directivei 87/102/CEE a Consiliului. Directiva stabileste modalitatile de calcul a dobanzii anuale efective astfel incat sa se asigure un mod uniform de calcul in toate statele membre, un grad inalt de transparenta si de comparabilitate a ofertelor.
Modificarea punctului II al Anexei nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului a Guvernului nr. 50/2010 ca urmare a adoptarii Directivei 2011/90/UE a Comisiei de modificare a anexei I partea II la Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului care prezinta ipotezele suplimentare pentru calculul dobanzii anuale efective.
Prin noul act normativ se adauga la ipotezele existente pentru calculul dobanzii anuale efective noi ipoteze pentru creditele fara durata fixa sau rambursabile in totalitate in mod repetat.
Manual de politici contabile - Stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
De asemenea, se furnizeaza norme pentru stabilirea calendarului tragerii initiale a creditului si al platilor care trebuie efectuate de catre consumator.
In conditiile in care nu se vor prevede in actul normativ aceste ipoteze suplimentare exista riscul de a se calcula dobanda anuala efectiva (DAE) in defavoarea consumatorului. Dobanda anuala efectiva reprezinta un indicator extrem de important, definitoriu chiar in luarea unei decizii de catre consumator atunci cand alege tipul de credit si nu trebuie lasat la latitudinea creditorului modul de interpretare a acestuia.
Nerespectarea acestei Directive poate conduce la perturbarea pietei, respectiv a concurentei pe de o parte si la discrepante in ceea ce priveste drepturile consumatorilor romani comparativ cu cei din celelalte state membre ale UE, pe de alta parte.