email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul de Procedura Fiscala a fost republicat

codul de procedura fiscala

CODUL DE PROCEDURA FISCALA A FOST REPUBLICAT

Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala a fost republicata in Monitorul Oficial nr. 513/31 iulie 2007. Acest text de lege face referire la regulile de conduita impuse a se respecta in administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat in conformitate cu legea fiscala.

1.Dispozitii generale

Codul de procedura fiscala reglementeaza drepturile si obligatiile partilor din raporturile juridice fiscale privind administrarea impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat si bugetelor locale, prevazute de Codul fiscal, administrarea drepturilor vamale, precum si pentru administrarea creantelor provenind din contributii, amenzi si alte sume ce constituie venituri ale bugetului general consolidat.

Prevederile acestui act normativ trateaza activitatile desfasurate de organele fiscale in legatura cu:

a) inregistrarea fiscala;

b) declararea, stabilirea, verificarea si colectarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat;

c) solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative fiscale.

2. Principii generale de conduita

Principii generale de conduita in administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidate impuse de prevederile ordonantei nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala fac referire la:

  • Aplicarea unitara a legislatiei

Organul fiscal este obligat sa aplice unitar prevederile legislatiei fiscale pe teritoriul Romaniei, urmarind stabilirea corecta a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat.

  • Exercitarea dreptului de apreciere

Organul fiscal este indreptatit sa aprecieze, in limitele atributiilor si competentelor ce ii revin, relevanta starilor de fapt fiscale si sa adopte solutia admisa de lege, intemeiata pe constatari complete asupra tuturor imprejurarilor edificatoare in cauza.

  • Rolul activ al organului fiscal

Organul fiscal instiinteaza contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in desfasurarea procedurii potrivit legii fiscale. De asemenea, este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa obtina si sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului. In analiza efectuata organul fiscal va identifica si va avea in vedere toate circumstantele edificatoare ale fiecarui caz.

Organul fiscal are obligatia sa examineze in mod obiectiv starea de fapt, precum si sa indrume contribuabilii pentru depunerea declaratiilor si a altor documente, pentru corectarea declaratiilor sau a documentelor, ori de cate ori este cazul. Are drept de decizie asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege si indruma contribuabilul in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale.

  • Limba oficiala in administratia fiscala

Limba oficiala in administratia fiscala este limba romana. Petitiile, documentele justificative, certificatele sau alte inscrisuri intr-o limba straina, se vor depune insotite de traduceri in limba romana certificate de traducatori autorizati.

  • Dreptul contribuabilului de a fi ascultat

Inaintea luarii deciziei organul fiscal este obligat sa asigure contribuabilului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la faptele si imprejurarile relevante in luarea deciziei.

  • Obligatia contribuabilului de a coopera cu organele fiscale

Contribuabilul este obligat sa coopereze cu organele fiscale in vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de catre acesta, in intregime, conform realitatii, si prin indicarea mijloacelor doveditoare care ii sunt cunoscute.

  • Secretul fiscal

Functionarii publici din cadrul organului fiscal, inclusiv persoanele care nu mai detin aceasta calitate, sunt obligati, in conditiile legii, sa pastreze secretul asupra informatiilor pe care le detin ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu.

Este permisa transmiterea de informatii cu caracter fiscal in conditiile in care se asigura ca din acestea nu reiese identitatea vreunei persoane fizice sau juridice.

  • Buna-credinta

Relatiile dintre contribuabili si organele fiscale trebuie sa fie fundamentate pe buna-credinta, in scopul realizarii cerintelor legii.

3.Aplicarea prevederilor legislatiei fiscale

Codul de produra fiscala stabileste faptul ca interpretarea reglementarilor fiscale trebuie sa respecte vointa legiuitorului asa cum este exprimata in textul de lege. Astfel, veniturile, alte beneficii si valori patrimoniale sunt supuse legii fiscale indiferent daca sunt obtinute din activitati ce indeplinesc sau nu cerintele altor dispozitii legale.

In cazul in care obligatia fiscala nu a fost stabilita ori nu a fost raportata la baza de impunere reala, organul fiscal are dreptul de a stabili si a determina obligatia fiscala datorata.

4. Creantele si obligatiile fiscale

Creantele fiscale reprezinta drepturi patrimoniale care, potrivit legii, rezulta din raporturile de drept material fiscal, dupa cum urmeaza:

a) dreptul la perceperea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume care constituie venituri ale bugetului general consolidat, dreptul la rambursarea taxei pe valoarea adaugata, dreptul la restituirea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume care constituie venituri ale bugetului general consolidate (denumite creante fiscale principale);

b) dreptul la perceperea dobanzilor si penalitatilor de intarziere, in conditiile legii, (denumite creante fiscale accesorii).

Creantele fiscale se sting prin incasare, compensare, executare silita, scutire, anulare, prescriptie si prin alte modalitati prevazute de lege.

Codul de procedura fiscala defineste obligatiile fiscale astfel:

a) obligatia de a declara bunurile si veniturile impozabile sau, dupa caz, impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general consolidat;

b) obligatia de a calcula si de a inregistra in evidentele contabile si fiscale impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general consolidat;

c) obligatia de a plati la termenele legale impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general consolidat;

d) obligatia de a plati dobanzi si penalitati de intarziere, aferente impozitelor, taxelor, contributiilor si altor sume datorate bugetului general consolidat, denumite obligatii de plata accesorii;

e) obligatia de a calcula, de a retine si de a inregistra in evidentele contabile si de plata, la termenele legale, impozitele si contributiile care se realizeaza prin stopaj la sursa;

f) orice alte obligatii care revin contribuabililor, persoane fizice sau juridice, in aplicarea legilor fiscale.

Dreptul de creanta fiscala si obligatia fiscala corelativa apar in momentul in care, potrivit legii, se constituie baza de impunere care le genereaza.

Alte aspecte abordate de codul de procedura fiscala

Codul de procedura fiscala trateaza pe larg aspecte cu privire la inregistrarea fiscala si evidenta contabila si fiscala agentilor economici, declaratiile fiscale, stabilirea si colectarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidate, inspectia fiscala, colectarea creantelor fiscale, solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrate fiscale.

De asemenea, prevederile codului de procedura fiscala incrimineaza contraventiile si sanctiunile pentru nerespectarea legislatiei fiscale .

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
codul de procedura fiscala


Data aparitiei: 06 August 2007

Votati articolul "Codul de Procedura Fiscala a fost republicat":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Balanta de verificare: cele mai frecvente 5 erori intalnite

    • Pe langa functia de control, balantele de verificare servesc si la identificarea erorilor formale de inregistrare care altereaza egalitatile ce trebuie sa existe intre totalurile diferitelor coloanelor si a corelatiilor dintre ele, asigurand astfel exactitatea datelor contabile. Erorile care provoaca lipsa de egalitate intre coloanele balantelor pot fi erori de inregistrare in evidenta sistematica, erori de pregatire a conturilor in vederea intocmirii balantei, erori de intocmire a ba...» citeste mai departe aici

  • Registrul de Evidenta Fiscala: cine are obligatia intocmirii, ce cuprinde si un studiu de caz practic

    • Reamintim contribuabililor inregistrati ca platitori de impozit pe profit ca sunt obligati sa intocmeasca Registrul de evidenta fiscala, in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. In plus, acesta poate fi intocmit atat in format fizic, eliberat de unitatile fiscale, cat si in format electronic. In continuare, veti afla ce intrebuie inscrise in REF, iar la final puteti consulta un studiu ...» citeste mai departe aici

  • Plata decont: monografie privind depasirea sumei aprobate pentru decontarea combustibilului

    • Cu privire la decontarea cheltuielilor de transport pentru salariati, intalnim adesea situatii in care suma cheltuita depaseste limita alocata. In urmatorul studiu de caz, vom analiza modul in care aceasta situatie este inregistrata in contabilitatea unei companii. Ne vom concentra asupra cazului in care un salariat, delegat la un alt punct de lucru, depaseste suma maxima alocata pentru decontarea combustibilului. Monografie plata decont: studiu de caz ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X